معرفی بی ام و K 100 اسکرامبلر: استایل کلاسیک
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، علاقهمندان به دنیای شخصیسازی موتورسیکلتها همیشه با پروژههایی روبهرو میشوند که فراتر از انتظار ظاهر میشوند. یکی از این نمونههای درخشان، بیامو K 100 اسکرامبلر است که توسط دیوید ایون، یک موتورسوار اسکاتلندی، در کارگاه خانگی خود بازطراحی شده است. او پس از دریافت گواهینامه موتورسیکلت، به دنیای شخصیسازی علاقهمند شد و تصمیم گرفت اولین موتورسیکلت خود را به یک شاهکار منحصربهفرد تبدیل کند.
بازسازی از صفر؛ تولد دوباره یک کلاسیک افسانهای

این پروژه با یک بی ام و K 100 مدل ۱۹۸۵ آغاز شد؛ موتوری که پس از ۶ سال بلااستفاده بودن و گذراندن ۷۴,۰۰۰ کیلومتر مسیر، در وضعیت نامناسبی قرار داشت و حتی دچار آسیب ناشی از آتشسوزی شده بود. ایون تصمیم گرفت آن را بهطور کامل نوسازی کند.
- حذف بدنه اصلی: تنها قطعه باقیمانده از طراحی اصلی، مخزن سوخت است و سایر قطعات بدنه جای خود را به طراحی سفارشی دادهاند.
- تعدیل فریم عقب: این بخش بهمنظور ایجاد تناسب بهتر، اصلاح شده و چراغهای LED موتوگجت به فریم فرعی متصل شدهاند.
- نصب صفحه پلاک جدید: پلاک به یک براکت محوری در قسمت پایین منتقل شده که همزمان از دو چراغ عقب LED نیز پشتیبانی میکند.
ترکیب زیباییشناسی و عملکرد مدرن
در بخش عقب، یک زین سفارشی از چرم قهوهای با دو کیف جانبی زیبا جای گرفته که جلوهای خاص به این اسکرامبلر داده است. سیستم تعلیق عقب اکنون شامل کمکفنر مدرن هاگون (Hagon) است، درحالیکه چرخها به تایرهای دو منظوره K 60 از هایدنائو مجهز شدهاند.
- نوسازی سیستم تعلیق جلو: کمکفنرهای اصلی همچنان باقی ماندهاند، اما پس از بازسازی کامل، با گردگیرهای لاستیکی مشکی ارتقا یافتهاند.
- چراغ جلوی رترو Shin Yo: در قسمت جلویی، یک چراغ دایرهای کلاسیک روی یک پایه سفارشی نصب شده و در کنار آن، یک کیلومترشمار Acewell وظیفه نمایش اطلاعات را برعهده دارد.
- نصب دستهفرمان جدید: در بخش فرمان، از یک دسته کمارتفاع LSL استفاده شده که مجهز به راهنماهای انتهایی موتوگجت، آینههای کرومی و دستههای اسپرت بازارافترمارکت است.
تحولی در عملکرد

سیستم الکتریکی این موتورسیکلت نیز از نو طراحی شده و همراه با یک باتری لیتیوم-یونی جمعوجور به یک سیمکشی کاملاً جدیدمتصل شده است. بهمنظور بهبود عملکرد ترمزها، سیستم ترمز بازسازی شده و به شیلنگهای استیل بافتهشده گودرایج (Goodridge)مجهز شده است. علاوه بر این، گارد محافظ انجین از آسیبهای احتمالی جلوگیری میکند و اگزوز اسپرت چهار به یک با لولههای حرارتپوشیشده جلوهای تهاجمی به موتور بخشیده است.
رنگآمیزی چشمنواز
دیوید ایون برای تکمیل این پروژه، درب باک آلومینیومی CNC، یک مخزن سفارشی برای مایع خنککننده، و رنگآمیزی خاص را به اجرا گذاشته است. در این طراحی:
- باک، چراغ جلو و گلگیر جلویی به رنگ سبز مات درآمدهاند که با چرم قهوهای زین هارمونی دارد.
- فریم، انجین، چرخها و قاب چراغ جلو به رنگ مشکی درآمدهاند تا تضاد زیبایی را با سایر بخشها ایجاد کنند.
✅ نظر شما درباره این بازطراحی جسورانه چیست؟ آیا این سبک سفارشیسازی را میپسندید؟ 👇💬