جزئیات ECU سفارشی ب ام برای نسل بعدی خودروهای برقی
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، شرکت BMW در حال آمادهسازی نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی تحت عنوان “Neue Klasse” است و اخیراً جزئیات بیشتری درباره واحد کنترل الکترونیکی (ECU) سفارشی خود به نام “Heart of Joy” منتشر کرده است. این فناوری که بهصورت داخلی توسط BMW توسعه یافته، قرار است تجربه رانندگی منحصربهفردی را برای رانندگان خودروهای الکتریکی این برند به ارمغان بیاورد.
اولیور زیپسه، مدیرعامل BMW، در سال ۲۰۲۳ این واحد کنترل الکترونیکی را در یک کنفرانس شرکت و نمایشگاه IAA Mobility معرفی کرد. او این فناوری را ترکیبی از سختافزار و نرمافزار دقیقتنظیمشده توصیف کرد و وعده داد که خودروهای Neue Klasse مجهز به این فناوری، حس رانندگی اصیل BMW را به رانندگان منتقل خواهند کرد.
قدرت پردازشی بینظیر Heart of Joy
واحد کنترل الکترونیکی Heart of Joy وظیفه مدیریت عملکردهای مختلف خودرو از جمله سیستم محرکه، فرمان، ترمزها و سیستم شارژ را بر عهده دارد. BMW ادعا میکند که این ECU سفارشی ۱۰ برابر سریعتر از واحدهای کنترل الکترونیکی موجود در بازار عمل میکند. این سرعت بالا به لطف طراحی داخلی و استفاده از الگوریتمهای اختصاصی ممکن شده است.
این فناوری نه تنها عملکردهای پایه خودرو را کنترل میکند، بلکه وظایف پیشرفتهتری مانند دینامیک رانندگی (شتاب و ترمز)، تثبیت خودرو، عملکردهای دینامیک فرمان و مدیریت شارژ را نیز بر عهده دارد. نرمافزار اختصاصی BMW باعث میشود تمامی اجزای متصل به ECU با کمترین تاخیر واکنش نشان دهند و تجربه رانندگی روانتر و پاسخگوتری را ایجاد کنند.
بهبود کارایی و افزایش برد خودرو
یکی از قابلیتهای کلیدی Heart of Joy، مدیریت سیستم ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) است. این سیستم امکان توقف تقریباً فوری را در بیشتر شرایط بدون نیاز به استفاده از ترمزهای اصطکاکی فراهم میکند. همچنین، این فناوری قادر است هر چرخ را بهصورت جداگانه کنترل کند تا حداکثر چسبندگی را ایجاد نماید. BMW ادعا میکند که این سیستم بازدهی انرژی را تا ۲۵ درصد بهبود میبخشد و به افزایش برد خودرو کمک میکند.
تست فناوری در خودروی مفهومی Vision Driving Experience
BMW در حال آزمایش این فناوری در خودروی مفهومی Vision Driving Experience (VDX) است. این خودروی چهارموتوره که در طول ۷۵,۰۰۰ ساعت ساخته شده، گشتاور خیرهکنندهای معادل ۱۳,۲۶۹ پوند-فوت (۱۸,۰۰۰ نیوتنمتر) تولید میکند. همچنین، سیستم آیرودینامیک فعال این خودرو میتواند بیش از ۲,۶۴۵ پوند (۱,۲۰۰ کیلوگرم) نیروی Dowforce ایجاد کند.
BMW اعلام کرده است که این خودروی مفهومی را در نمایشگاه Auto Shanghai 2025 در آوریل به نمایش خواهد گذاشت. علاوه بر این، اولین مدل تولیدی مجهز به Heart of Joy احتمالاً جایگزین iX3 خواهد بود و تولید آن در کارخانه BMW در مجارستان آغاز میشود.
چشمانداز آینده BMW
BMW قصد دارد در کنار Heart of Joy، سه واحد پردازشی دیگر نیز در خودروهای آینده خود قرار دهد. این واحدها مسئولیت سیستمهای رانندگی خودکار، سیستم اطلاعات و سرگرمی و رفاه سرنشینان را بر عهده خواهند داشت.
با این فناوریهای پیشرفته، BMW بهدنبال تعریف جدیدی از لذت رانندگی در خودروهای الکتریکی است و قصد دارد