جمعه , ۳ اسفند ۱۴۰۳
FIA برنامه‌هایی برای بهبود گرندپری موناکو 2025 معرفی کرد

FIA برنامه‌هایی برای بهبود گرندپری موناکو ۲۰۲۵ معرفی کرد

1403-12-01 زمان مطالعه: 5 دقیقه

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) مجموعه‌ای از قوانین ویژه برای گرندپری موناکو در سال 2025 پیشنهاد کرده است تا جذابیت این رویداد پرچمدار فرمول 1 را افزایش دهد. موناکو با طراحی فشرده و فرصت‌های محدود برای سبقت گرفتن، پیستی چالش‌برانگیز است که فشار زیادی بر رانندگان وارد می‌کند تا موقعیت مناسبی برای مسابقه روز یکشنبه کسب کنند.

به گزارش مجله ماشین، این تغییرات پس از انتقاد شدید از گرندپری موناکو ۲۰۲۴ مطرح شده است. در این مسابقه، یک تصادف سه‌ماشینی شامل دو خودروی هاس نیکو هولکنبرگ و کوین مگنوسن و همچنین سرجیو پرز از ردبول باعث توقف مسابقه به دلیل آوار در پیست شد. در شرایط پرچم قرمز، تیم‌ها مجاز به تعویض لاستیک‌ها بودند و دیگر نیازی به توقف مجدد نداشتند، که این به آن‌ها فرصتی برای عبور سریع به خط پایان داد.

نتیجه این شد که هم طرفداران و هم رانندگان از مسابقه ۷۸ دوری که شارل لوکلرک از فراری در آن پیروز شد، کسل شدند. این پیروزی برای لوکلرک اولین پیروزی یک راننده موناکویی در خانه‌اش از سال ۱۹۳۱ بود.

برای سال ۲۰۲۵، کمیسیون فرمول ۱ که روز سه‌شنبه با FIA در لندن جلسه داشت، در نظر دارد قوانینی ویژه برای موناکو معرفی کند. یکی از این تغییرات شامل افزایش تعداد توقفات اجباری در طول مسابقه به‌منظور بهبود رقابت در پیست است.

موضوعات دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت شامل حذف محدودیت تعداد جعبه‌دنده‌هایی بود که هر تیم می‌تواند در طول فصل استفاده کند. FIA این قانون را به دلیل اطمینان از قابلیت اعتماد طراحی‌های کنونی بی‌اعتبار دانست.

سیستم سرمایش جدید برای رانندگان در حال نهایی شدن است و آزمایش‌های جدید و سفت‌تری برای بال‌های جلو و عقب نیز در فصل ۲۰۲۵ معرفی خواهند شد. در نهایت، مجموعه‌ای از اصلاحات و توضیحات برای روند شروع مسابقات و شروع‌های اسپرینت نیز برای ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است.

در جای دیگری، لوگان سارجنت، راننده سابق ویلیامز، با شگفتی از ورزش موتوری عقب‌نشینی کرده و تصمیم گرفته است تا پروژه‌های دیگری را دنبال کند. پس از از دست دادن جایگاهش در ویلیامز در آگوست ۲۰۲۴، سارجنت قرار بود در سال ۲۰۲۵ به تیم‌های اسپورت‌کارها بپیوندد، اما تصمیم ناگهانی او برای عقب‌نشینی از مسابقات، آینده‌اش در دنیای موتوراسپورت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

سارجنت که در سری‌های feeder موفقیت‌هایی داشت، به ویلیامز پیوست و در فصل ۲۰۲۳ اولین راننده آمریکایی تمام‌وقت در فرمول ۱ پس از اسکات اسپید در سال ۲۰۰۷ شد. او شروع قابل‌توجهی داشت، اما با سری تصادفاتی که اعتماد به نفس او را تحت تأثیر قرار داد، موفقیت‌های بیشتری به دست نیاورد.

ویلیامز سارجنت را برای سال ۲۰۲۴ حفظ کرد، اما پس از چندین تصادف و فاصله زیاد با تیم‌همراه آلبون، تیم در نهایت تصمیم به کنار گذاشتن او گرفت. سارجنت با پایان فصل ۲۰۲۴ از تیم خارج شد و جای خود را به فرانکو کولاپینتو داد که در نخستین مسابقه‌اش در آذربایجان موفق به کسب امتیاز شد. کولاپینتو با نتایج عالی در فصل ادامه داد و در نهایت به عنوان راننده ذخیره آلپاین در سال ۲۰۲۵ معرفی شد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×