دوشنبه , ۶ اسفند ۱۴۰۳
سوزوکی GSX750 زوماکس

معرفی سوزوکی GSX750 زوماکس: تغییرات غیرمنتظره

1403-12-06 زمان مطالعه: 4 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین، آلبان ژانی، اهل مارسی فرانسه، به عنوان یک طراح آزاد محصولات مشغول به کار است، اما گاهی اوقات می‌توانید او را در حال ساخت موتورسیکلت‌های سفارشی با ظاهر خشن ببینید. او با نام بنب موتور سیکلت‌ها از یک گاراژ ساده اما مجهز کار می‌کند، جایی که موتورسیکلت قدرتمند سوزوکی GSX750 اینازومای او به نام “زوماکس” در چند سال گذشته به این شکل کنونی در آمده است. این موتورسیکلت الهام‌گرفته از موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای قدیمی است که بدون تزئینات اضافی طراحی شده‌اند.

آلبان برای این پروژه از دنیای خودرو و موتورسیکلت‌ها الهام گرفت و پایه‌گذار کار خود را مدل ۱۹۹۹ سوزوکی اینازوما قرار داد. بدنه اصلی موتورسیکلت در ابتدا از بین رفت و قطعاتی چون چراغ جلو، خنک‌کننده روغن و اگزوز کنار گذاشته شدند. در عوض، چرخ‌ها، ترمزها و تعلیق‌ها به‌عنوان قطعات اصلی باقی ماندند چرا که به خوبی با اهداف آلبان تطابق داشتند.

پس از جدا کردن قطعات اینازوما، آلبان مخزن سوخت سوزوکی GS1000 را به‌دست آورد تا جایگزین مخزن اصلی کند. این کار به راحتی امکان‌پذیر نبود، چرا که باید مخزن به‌دقت تعمیر و از داخل با رزین پوشش داده می‌شد و سپس برای تطبیق با موتورسیکلت جدید به‌طور دقیق تغییر اندازه می‌یافت. آلبان در این مرحله مهارت‌های خود را به‌چالش کشید، اما در پایان پس از ساعت‌ها کار فشرده، به موفقیت دست یافت.

سوزوکی GSX750 زوماکس
سوزوکی GSX750 زوماکس

در قسمت عقب‌تر، صندلی به‌طور کامل پوشانده شده و با کاورهای جانبی و بخش دنباله‌ای از سوزوکی Z750 احاطه شده است. با این حال، کارهای انجام‌شده در قسمت جلو از تمام تغییرات قبلی جالب‌تر به‌نظر می‌رسند. یکی از ویژگی‌های برجسته این موتورسیکلت، خنک‌کننده روغن با کیفیت بالا از برند Setrab است که به‌جای چراغ جلو نصب شده و به شلنگ‌های استیل ضدزنگ از برند Goodridge متصل است.

چراغ‌های جلو حالا به عهده دو پروژکتور LED عمودی قرار گرفته‌اند که در سمت چپ خنک‌کننده روغن نصب شده‌اند. در قسمت کابراندگی (cockpit)، نشانگر دور موتور Koso تنها ابزار اندازه‌گیری موجود است، چرا که سرعت‌سنج برای پیست مسابقه ضروری نیست. فرمان LSL با دستگیره‌های سفارشی برای هدایت زوماکس به‌کار رفته است و هیچ افزونه اضافی غیرضروری در طراحی وجود ندارد.

در بخش دنباله‌ای که قبلاً اشاره کردیم، بخش عقب سوزوکی Z750 با نورپردازی LED و یک نگهدارنده پلاک ساده که به‌طور مرتب نصب شده است، تکمیل شده است. مشابه سیستم‌های ترمز و تعلیق، موتور نیز در حالت کلی بدون تغییر باقی مانده است. البته این موتور به برخی تجهیزات تنفسی جدید مجهز شده است.

به‌طور خاص، سیستم اگزوز جدیدی از برند یوشیمورا برای این موتورسیکلت نصب شده که طراحی چهار به یک دارد و از سمت راست به اتمام می‌رسد. پدال‌های آلومینیومی نیز به‌منظور بهبود ارگونومی به موتورسیکلت اضافه شده‌اند که این طراحی اگرچه تهاجمی است، اما برای استفاده روزمره در شهر نیز کاملاً قابل‌مدیریت است. در مجموع، زوماکس به‌طور بی‌پرده‌ای خام و خشن است و ویژگی‌های خاصی دارد که بسیاری از موتورهای سفارشی موجود در بازار از آن بی‌بهره‌اند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×