معرفی ردبول RB21: خودروی فرمول یک جدید ردبول
1403-12-08 زمان مطالعه: 5 دقیقه 3
به گزارش مجله ماشین، تیم رد بول ریسینگ در آستانه شروع آزمایشهای پیش فصل فرمول ۱ در بحرین، خودروی جدید خود، RB21، را معرفی کرد. این تیم که سابقاً قهرمان سازندگان بوده است، امیدوار است پس از یک فصل دشوار در ۲۰۲۴ که تنها به رتبه سوم دست یافت و پس از مکلارن و در حالی که اعضای کلیدی خود نظیر آدریان نیوی و جاناتان ویتلی را به آستون مارتین و آئودی از دست داد، دوباره تاج قهرمانی را تصاحب کند.
همچنین در طول زمستان ۲۰۲۴، تیم رد بول با اتهاماتی مبنی بر رفتار نامناسب رئیس تیم، کریستین هورنر، با یک کارمند زن مواجه شد، هرچند او قبل از شروع مسابقات در بحرین از این اتهامات تبرئه شد.
RB21 تکاملیافتهای از خودروهای RB20 و RB19 است که در میان آنها، RB19 موفقترین خودرو رد بول بوده است و در فصل ۲۰۲۳، ۲۱ مسابقه از ۲۲ مسابقه را بهدست آورد.
در بخش رانندهها، مکس ورشتپن همچنان رهبر تیم رد بول است و بهدنبال کسب پنجمین قهرمانی متوالی جهان است، پس از اینکه در فصل ۲۰۲۴ موفق شد در برابر پیشرفتهای مکلارن و لندو نوریس مقاومت کند.

با اینکه ورشتپن از سال ۲۰۱۶ با تیم رد بول همکاری میکند، شایعاتی در مورد آینده او در این تیم مطرح شده است، بهویژه پس از اینکه در زمستان گذشته نام او بهعنوان گزینهای برای پیوستن به آستون مارتین مطرح شد، علیرغم اینکه قرارداد او تا سال ۲۰۲۸ با رد بول است.
ورشتپن همچنین همتیمی جدیدی دارد: لیام لارسون از نیوزیلند. لارسون که تاکنون فصل کاملی در فرمول ۱ نداشته است، در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بهطور مقطعی بهعنوان جانشین دانیل ریکیاردو در تیمهای آلفا تاوری و رد بول حضور داشته است.
لارسون که از تیم جوانان رد بول بالا آمده، اولین راننده داخلی این تیم از زمان آلکس آلبون در سال ۲۰۲۰ است و جایگزین سرجیو پرز مکزیکی شده است که پس از یک فصل ناموفق در ۲۰۲۴ تیم را ترک کرد.
این خودرو در بحرین روز سهشنبه آزمایش اولیهای خواهد داشت و سپس سه روز آزمایش پیش فصل از چهارشنبه آغاز خواهد شد. ورشتپن و لارسون بهطور مشترک وظیفه رانندگی را بر عهده دارند و هرکدام یک و نیم روز فرصت رانندگی خواهند داشت.
RB21 آخرین خودروی رد بول خواهد بود که از موتورهای هوندا استفاده میکند، زیرا تیم در سال ۲۰۲۶ به موتورهای فورد تغییر خواهد کرد. این برند دیترویتی پس از ۲۰ سال غیبت، به فرمول ۱ بازمیگردد. فورد در سال ۲۰۰۴ پس از فروش تیم جگوار به رد بول از این ورزش خارج شد.
پس از پایان ناامیدکننده همکاری با رنو در سال ۲۰۱۸، رد بول تصمیم گرفت تا از موتورهای هوندا در سال ۲۰۱۹ استفاده کند، هرچند که این سازنده ژاپنی در طول سه سال همکاری با مکلارن از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با مشکلات زیادی مواجه بود.
با اینکه نگرانیهایی درباره رقابتپذیری موتور هوندا وجود داشت، ورشتپن توانست این برند را به جایگاههای برتر بازگرداند و سه پیروزی از جمله یک پیروزی نفسگیر در هوکنهایم بهدست آورد.

هوندا در سال ۲۰۲۰ با اعلام خروج خود از فرمول ۱ در پایان سال ۲۰۲۱، رد بول را بدون تأمینکننده موتور برای سال ۲۰۲۲ رها کرد، سالی که قوانین جدیدی معرفی شد.
در نهایت، همکاری رد بول و هوندا توانست ابرقدرت مرسدس را که از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تمام عنوانهای قهرمانی سازندگان و رانندگان را بهدست آورده بود، به چالش بکشد.
در سال ۲۰۲۱، رد بول-هوندا موفق شد با ورشتپن و لوییس همیلتون، قهرمان جهان وقت، در رقابتی فصلی درگیر شود که در نهایت در آخرین مسابقه فصل در ابوظبی به پایان رسید.
پس از تصمیم جنجالی برای از سرگیری مسابقه در مراحل پایانی، ورشتپن در آخرین دور از همیلتون پیشی گرفت و اولین قهرمانی جهان خود را بهدست آورد، که این اولین قهرمانی رانندهای از هوندا از زمان آیرتون سنا در سال ۱۹۹۱ بود.
بخش بزرگی از کارکنان هوندا باقی ماندند و رد بول به استفاده از موتورهای این برند در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با موفقیت ادامه داد و دو قهرمانی متوالی رانندگان و سازندگان را بهدست آورد.
هوندا همچنان در فرمول ۱ حضور خواهد داشت و در سال ۲۰۲۶ با آستون مارتین همکاری خواهد کرد. تیم انگلیسی نیز پیش از شروع آزمایشها، خودروی جدید خود، AMR25، را آزمایش کرده است.