معرفی فولکسواگن ID.EVERY1: آینده حملونقل مقرونبهصرفه
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، فولکسواگن، برندی که از زمان معرفی مدل بیتل (Beetle) تحرک اقتصادی را برای میلیونها نفر با خودروهای کوچک و دوستداشتنی فراهم کرده، حالا با رونمایی از خودروی نمایشی فولکسواگن ID.EVERY1، گامی بزرگ در عرصه خودروهای الکتریکی برداشته است. این خودروساز آلمانی قصد دارد نسخه تولیدی این مدل تمامالکتریکی را در سال ۲۰۲۷ با قیمت۲۰,۰۰۰ یورو به بازار عرضه کند. همچنین مدل ID.2all با قیمت تقریبی معادل ۲۵,۰۰۰ یورو زودتر و در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. این دو مدل بخشی از خانواده جدید خودروهای شهری الکتریکی با سیستم دیفرانسیل جلو هستند که تحت برند اصلی گروه فولکسواگن توسعه یافتهاند و بر پایه پلتفرم جدید MEB (ماژولار الکتریکی) طراحی شدهاند.
تنوع بینظیر برای مشتریان ایرانی

فولکسواگن با هدف ارائه حملونقل جذاب و الکتریکی از اروپا برای اروپا، برنامهریزی کرده تا از سال ۲۰۲۶ با عرضه خانواده خودروهای شهری الکتریکی، متنوعترین سبد محصولات را در رده خودروهای پرتیراژ ارائه دهد. این سبد شامل مدلهای مجهز به موتور احتراقی کارآمد، هیبریدی پیشرفته و خودروهای تمامالکتریکی آیندهمحور خواهد بود. توماس شفر، مدیرعامل فولکسواگن، میگوید: «ID.EVERY1 آخرین قطعه پازل ما برای ارائه گستردهترین انتخاب مدلها در بخش پرتیراژ است. ما به هر مشتری خودروی مناسب با سیستم رانندگی دلخواهش را پیشنهاد میدهیم، از جمله حملونقل الکتریکی مقرونبهصرفه.» او افزود: «هدف ما این است که تا سال ۲۰۳۰ بهعنوان پیشروترین تولیدکننده خودروهای پرتیراژ از نظر فناوری در جهان شناخته شویم و برندی برای همه باشیم، همانطور که از فولکسواگن انتظار میرود.»
تمرکز بر نیازهای مشتری

کای گرونیتز، عضو هیئتمدیره بخش توسعه فولکسواگن، اظهار داشت: «در مدلهای آینده، ما از مفهوم خودروهای تعریفشده توسط مشتری صحبت میکنیم. ID.EVERY1 نشان میدهد که ما بیش از همیشه خواستهها، علایق و نیازهای مشتریان را در مرکز توسعه خودرو قرار دادهایم.» نسخه تولیدی این خودرو اولین مدلی در کل گروه فولکسواگن خواهد بود که از معماری نرمافزاری جدید و قدرتمند استفاده میکند. این ویژگی به کاربران اجازه میدهد حتی پس از خرید، خودرو را با نیازهای شخصی خود بهروزرسانی کنند و در طول عمر خودرو از قابلیتهای جدید بهرهمند شوند.
طراحی متمایز و هویتساز

مدل up!، که تا سال ۲۰۲۳ تولید میشد و پیشینیان ID.EVERY1 محسوب میشود، با طراحی شفاف و منحصربهفرد خود همچنان چشمگیر است. زبان طراحی جدید فولکسواگن نیز در ID.EVERY1 از المانهای مشخص و جذاب بهره میبرد. آندریاس مینت، رئیس بخش طراحی فولکسواگن، میگوید: «هدف ما خلق چیزی جسورانه اما در دسترس بود. ID.EVERY1 با ظاهری مطمئن و در عین حال دوستداشتنی طراحی شده است. جزئیاتی مثل چراغهای جلوی پویا و نمای عقب خندان، به آن شخصیت و هویتی میبخشد که مردم میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.»
پلتفرم جدید MEB با دیفرانسیل جلو

ID.EVERY1 همراه با مدلهای ID.2all و نسخه اسپرت ID. Concept GTI، بخشی از خانواده خودروهای شهری الکتریکی است که بر پایه پلتفرم جدید MEB با دیفرانسیل جلو ساخته شدهاند. این پلتفرم با استفاده بهینه از فضا و حداکثر کارایی، تجربهای نوین ارائه میدهد. خودروی نمایشی ID.EVERY1 با سرعت حداکثر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، موتوری الکتریکی با قدرت ۷۰ کیلووات (۹۵ اسب بخار) و برد حداقل ۲۵۰ کیلومتر طراحی شده است. طول این خودرو ۳,۸۸۰ میلیمتر است که آن را بین مدلهای up! (۳,۶۰۰ میلیمتر)، ID.2all (۴,۰۵۰ میلیمتر) و پولو فعلی (۴,۰۷۴ میلیمتر) قرار میدهد. فضای داخلی برای ۴ سرنشین و حجم صندوق عقب ۳۰۵ لیتر است.
جدول مشخصات فنی فولکسواگن ID.EVERY1
مشخصه | جزئیات |
---|---|
نوع خودرو | تمامالکتریکی |
سیستم رانندگی | دیفرانسیل جلو (MEB) |
قدرت موتور | ۷۰ کیلووات (۹۵ اسب بخار) |
حداکثر سرعت | ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت |
برد الکتریکی | حداقل ۲۵۰ کیلومتر |
طول | ۳,۸۸۰ میلیمتر |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر |
حجم صندوق عقب | ۳۰۵ لیتر |
قیمت پایه (تقریبی) | ۹۰۰ میلیون تومان (۲۰,۰۰۰ یورو) |
تاریخ عرضه | ۲۰۲۷ |

برنامه آینده فولکسواگن
فولکسواگن در دسامبر ۲۰۲۴ با توافق «فولکسواگن آینده» با نمایندگان کارکنان، چشماندازی را ترسیم کرد که ثبات اقتصادی، اشتغال و رهبری فناوری در حوزه حملونقل پایدار را ترکیب میکند. این برند با برنامه سهمرحلهای مشخص پیش میرود:
- جبران عقبماندگی: تقویت رقابتپذیری و گسترش هدفمند سبد محصولات فعلی. پاییز ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) پیشنمایش جدیدی از خانواده خودروهای شهری الکتریکی ارائه خواهد شد.
- حمله: عرضه ۹ مدل جدید تا سال ۲۰۲۷، از جمله ID.2all و ID.EVERY1.
- رهبری: تبدیل شدن به پیشروترین تولیدکننده پرتیراژ جهان با ایمنترین، نوآورانهترین و پرفروشترین خودروها تا سال ۲۰۳۰.
این خودروی الکتریکی با قیمت اقتصادی و طراحی جذاب، میتواند گزینهای ایدهآل برای بازار ایران باشد و تحولی در حملونقل شهری ایجاد کند.