معرفی ب ام و R 1300 R مدل ۲۰۲۶: قدرتمندترین موتور باکستر
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، کمپانی ب ام و با معرفی مدل جدید ب ام و R 1300 R مدل ۲۰۲۶، بار دیگر استانداردهای موتورسیکلتهای رودستر را ارتقا داده است. این موتورسیکلت که به قدرتمندترین موتور باکستر (Boxer Engine) تولیدی ب ام و مجهز شده، با طراحی بهبودیافته و ویژگیهای متمرکز بر راحتی و عملکرد، انتخابی ایدهآل برای علاقهمندان به موتورسواری است. در این مقاله، به بررسی جزئیات این موتورسیکلت جذاب و ویژگیهای آن برای انتشار در یک سایت تخصصی خودرویی و موتورسیکلت ایرانی میپردازیم.
سال ۲۰۲۵ برای ب ام و موتوراد نسبت به سالهای گذشته کمی آرامتر بوده و این شرکت در چهار ماه ابتدایی سال تنها دو مدل جدید معرفی کرده بود. اما سومین رونمایی، یعنی بیامو R 1300 R، با تغییرات چشمگیر خود توجهات را جلب کرده است. این موتورسیکلت رودستر با هدف ارائه تجربهای اسپرتتر و کاربرپسندتر طراحی شده و آماده است تا استانداردهای جدیدی در دنیای موتورسیکلتها تعریف کند.
مشخصات فنی
مهمترین تغییر در ب ام و R 1300 R مدل ۲۰۲۶، موتور دو سیلندر باکستر آن است که حالا عنوان «قدرتمندترین موتور باکستر تولیدی ب ام و» را یدک میکشد. این پیشرانه با حجم ۱۳۰۰ سیسی، نسبت قطر به کورس (Bore-to-Stroke Ratio) بهینهشدهای (۱۰۶.۵ به ۷۳ میلیمتر در مقایسه با ۱۰۲.۵ به ۷۶ میلیمتر قبلی) دارد.

نتیجه این تغییرات، افزایش قدرت به ۱۴۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور به ۱۴۹ نیوتنمتر در ۶۲۵۰ دور در دقیقه است. این ارقام در مقایسه با مدل قبلی (۱۳۶ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتنمتر) پیشرفت قابل توجهی را نشان میدهند. حداکثر دور موتور نیز به ۹۰۰۰ دور در دقیقه میرسد که عملکردی هیجانانگیز را نوید میدهد.
این موتور با یک کلاچ کاملاً خودکار (Automated Clutch) پشتیبانی میشود که امکان تعویض دنده بهصورت دستی یا خودکار را بسته به ترجیح موتورسوار فراهم میکند. البته این سیستم بهصورت استاندارد ارائه نمیشود و با هزینه اضافی قابل سفارش است.
شاسی و هندلینگ
ب ام و R 1300 R مدل ۲۰۲۶ از شاسی کاملاً بازطراحیشدهای بهره میبرد که شامل یک فریم اصلی فولادی ورقهای (Steel Sheet Metal Frame) و فریم عقب آلومینیومی دایکست (Die-Cast Aluminum Rear Frame) است. این شاسی جدید، سختی بیشتری دارد و با هدف بهبود هندلینگ و پایداری در ترمزگیری طراحی شده است.

سیستم ترمز شامل دیسکهای دوقلو در جلو با فناوری ABS پرو یکپارچه (Integral ABS Pro) بهصورت استاندارد است. برای علاقهمندان به عملکرد بالاتر، سیستم ترمز اسپرت پیشرفتهتر نیز بهصورت اختیاری ارائه میشود که توانایی ترمزگیری را اندکی بهبود میبخشد.
چرخهای ۱۷ اینچی آلومینیومی با طراحی توخالی (Hollow-Spoke Design) حدود ۱.۴ کیلوگرم سبکتر از مدلهای قبلی هستند و به چابکی بیشتر موتورسیکلت کمک میکنند. سیستم تعلیق نیز شامل چنگال تلسکوپی وارونه ۴۷ میلیمتری (Upside-Down Telescopic Fork) در جلو و سیستم پارالور EVO ب ام ودر عقب است.
برای اولین بار در یک موتورسیکلت تولیدی، ب ام و امکان تنظیم نرخ فنر (Spring Rate) را در چنگال تلسکوپی ارائه کرده است. سیستم اختیاری تنظیم دینامیک تعلیق (Dynamic Suspension Adjustment – DSA) نیز با تنظیم خودکار دمپینگ، نرخ فنر و جبران بار، تجربه رانندگی را به سطح جدیدی میبرد.
راحتی موتورسوار
ب ام و R 1300 R مدل ۲۰۲۶ توجه ویژهای به راحتی و موقعیت موتورسوار داشته است. فرمان، جایپا و صندلی بازطراحی شدهاند تا موقعیت راننده را به سمت چرخ جلو نزدیکتر کنند و کنترل بهتری فراهم آورند. ارتفاع صندلی ۷۹۰ میلیمتر است و امکان حمل یک سرنشین اضافی را نیز دارد.

سیستم جدید باربری شامل کیفهای جانبی با ظرفیت ۲۶ و ۲۹ لیتر است که هر دو مجهز به نورپردازی داخلی و کیف سمت چپ دارای پورت شارژ USB-C است. برای اولین بار، ب ام و یک کیف مخزن (Tank Bag) بدون نیاز به تسمه معرفی کرده که با استفاده از یک حلقه به مخزن متصل میشود.
تنوع مدلها و گزینههای رنگی
ب ام و R 1300 R مدل ۲۰۲۶ در چهار نسخه عرضه میشود: استاندارد، اکسکلوسیو (Exclusive)، پرفورمنس (Performance) و آپشن ۷۱۹ کیلاوئا (Option 719 Kilauea). هر نسخه ویژگیهای بیشتری نسبت به نسخه قبلی ارائه میدهد.
رنگبندی این مدلها به شرح زیر است:
- استاندارد: آبی متالیک اسنپر راکس (Snapper Rocks Metallic)
- اکسکلوسیو: آبی مسابقهای متالیک (Racing Blue Metallic)
- پرفورمنس: سفید روشن (Lightwhite Uni)
- آپشن ۷۱۹ کیلاوئا: مشکی طوفانی متالیک (Blackstorm Metallic)

قیمت و زمان عرضه
ب ام و هنوز تاریخ دقیق عرضه R 1300 R 2026 را اعلام نکرده، اما این مدل در حال حاضر در سیستمهای پیکربندی آنلاین این شرکت قابل مشاهده است. قیمت پایه در بازار آمریکا از ۱۷,۲۹۰ دلار شروع میشود که با توجه به ویژگیها و عملکرد، ارزش رقابتی را ارائه میدهد.