معرفی ویگوز (Vigoz): آیندهای متفاوت برای حملونقل شهری
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در میان صدها تیمی که در سراسر جهان بهدنبال یافتن راهحلی نوین برای حملونقل شهری هستند، بسیاری از پروژهها به دلایل مختلف به نتیجه نمیرسند. اما یک تیم فرانسوی به نام Cixi به نظر میرسد فرمول خاصی را یافته که میتواند نگاهها را در این حوزه تغییر دهد. نتیجه تلاش آنها ویگوز نام دارد؛ یک خودروی الکتریکی سهچرخ که ممکن است آینده حملونقل شهری را دگرگون کند.
اگر در ماههای اخیر پیگیر اخبار فناوریهای نوین در حوزه جابجایی بوده باشید، احتمالاً نام Cixi به گوشتان خورده است. این شرکت فرانسوی با هدف الکتریکیسازی وسایل نقلیه پا به عرصه گذاشت و تاکنون از دوچرخه برقی تا خودروهای خاص، پروژههای متنوعی را طراحی کرده است. یکی از جاهطلبانهترین محصولات آنها، خودروی ویگوز است؛ وسیلهای سهچرخ که با نیروی پدالزدن کاربر به سرعتی بالغ بر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
خودرویی با سه چرخ، سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت؟ بله، واقعیت دارد!
ویگوز اگرچه ظاهری متفاوت دارد، اما بر پایه فناوری پیشرفتهای ساخته شده که در ادامه با آن آشنا میشویم. قلب این خودرو، فناوری PERS است؛ سامانهای اختصاصی که درایو بدون زنجیر (Chainless Drivetrain) را فراهم میکند. این سیستم که پیشتر در محصولات Cixi مانند دوچرخههای الکتریکی استفاده شده بود، اکنون در ویگوز نیز حضور دارد.

چگونه فناوری PERS کار میکند؟
سامانه PERS از باتری تغذیه میکند و به کمک نرمافزارهای پیشرفته و مجموعهای از سختافزارها، سیگنالهایی را به موتورهای نصبشده روی خودرو ارسال میکند. این سیستم دندهای ندارد و عملکرد آن تنها به نرخ پدالزدن (Cadence) بستگی دارد؛ هرچه سریعتر پدال بزنید، قدرت و سرعت بیشتری تولید میشود. علاوه بر این، فناوری ترمز احیایی (Regenerative Braking) نیز در این سامانه تعبیه شده که تا ۲۵٪ به افزایش بُرد خودرو کمک میکند. همچنین امکان نصب پنلهای خورشیدی نیز در سیستم داخلی ویگوز وجود دارد.
تجربه رانندگی متفاوت با طراحی ارگونومیک
راننده در ویگوز در موقعیتی مشابه دوچرخههای خوابیده (Recumbent Bicycle) قرار میگیرد و برای هدایت خودرو تنها کافی است به سمت راست یا چپ خم شود. سیستم فرمان مبتنی بر اصول اکرمن (Ackermann Steering) و تعادل خودکار بدنه، هدایت را تکمیل میکند. این فرایند از طریق دو دسته کنترلی مشابه جویاستیک انجام میشود که در سمت راننده قرار دارند. ترمزها نیز از همین طریق قابل کنترل هستند و همانطور که اشاره شد، سیستم ترمز احیایی نیز در خودرو تعبیه شده است.
نکته جالبتوجه آن است که برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی، هنوز مشخص نیست موتور اصلی ویگوز در کجا نصب شده است. چون سامانه PERS به تنهایی نقش موتور را ایفا نمیکند و در چرخها نیز اثری از موتور مرکزی دیده نمیشود، به نظر میرسد موتور در بدنه اصلی و نزدیک به چرخ عقب قرار گرفته و از سیستم انتقال نیرو با تسمه بهره میبرد.

مشخصات فنی ویگوز
بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی Cixi، این خودروی سهچرخ توانایی رسیدن به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را بهصورت «ایمن، راحت و شهودی» دارد. بُرد قابل پیمایش آن نیز در حالت شارژ کامل تا ۱۶۰ کیلومتر اعلام شده است. زمان شارژ کامل باتری نیز حدود ۶ ساعت است.
با توجه به اینکه خیابانهای اروپا معمولاً باریکتر از نمونههای آمریکایی هستند، طراحی ویگوز نیز متناسب با همین فضا انجام شده است. این موضوع نهتنها فضای بیشتری را در خیابانها آزاد میکند، بلکه مانورپذیری خودرو در مناطق شهری شلوغ را نیز بهطرز قابل توجهی افزایش میدهد. ظاهر خاص و جمعوجور ویگوز بدون شک توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.
ایمنی بالا در ابعادی کوچک
Cixi برای ایمنی سرنشینان ویگوز، از بدنه مقاوم همراه با بارهای ضربهگیر بهره گرفته است. اگرچه هنوز نوع دقیق متریال استفادهشده اعلام نشده، اما به احتمال زیاد ترکیبی از کامپوزیت، آلومینیوم و فولاد در ساخت این بدنه به کار رفته است؛ مشابه اکثر خودروهای سبک مدرن.
شرکت Cixi سابقه موفقی در عقد قراردادهای بزرگ با ناوگانهای حملونقل دارد و به نظر میرسد ویگوز نیز برای خدمات پیک، تاکسیهای شهری و شرکتهای حملونقل سبک طراحی شده است. البته با توجه به طراحی جمعوجور و قابلیتهای کاربردی، استفاده شخصی نیز برای آن پیشبینی شده و این موضوع میتواند بازار آن را گستردهتر کند.
طبق اعلام شرکت، مرحله نهایی تستهای ویگوز در حال انجام است و بهزودی پیشفروش آن آغاز خواهد شد. علاقهمندان میتوانند با ثبت ایمیل خود، از زمان آغاز پیشفروش مطلع شوند.