تازه‌ها
شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
نیو، اکسپنگ و لی آتو به بن بست رسید

نیو، اکسپنگ و لی آتو به بن بست رسید

1404-01-27 زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، کارشناسان برجسته صنعت خودرو چین به بررسی آینده سه شرکت نوپای خودروسازی برقی، یعنی نیو (NIO)، اکسپنگ (XPeng) و لی آتو (Li Auto) پرداختند. این سه برند که از پیشگامان تولید خودروهای برقی (Electric Vehicle یا EV) در چین محسوب می‌شوند، با چالش‌های بزرگی برای بقا در بازار رقابتی خودروهای الکتریکی مواجه‌اند.

پروفسور ژو زیچان، از دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه تونگجی، اظهار داشت که احتمال بقای مستقل این سه شرکت در سه سال آینده صفر است. او تأکید کرد: «اگر این شرکت‌ها ورشکست نشوند، تنها راه بقای آن‌ها ادغام، بازسازی ساختاری یا همکاری نزدیک با یکدیگر است.»

به گفته ژو، هر خودروسازی که سالانه کمتر از ۲ میلیون دستگاه خودرو بفروشد، نمی‌تواند در بازار دوام بیاورد. دلیل آن ساده است: مقیاس تولید کوچک و هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه (R&D) باعث می‌شود که این شرکت‌ها نتوانند با غول‌هایی مانند بی‌وای‌دی (BYD) و تسلا (Tesla) رقابت کنند. او هشدار داد: «اگر سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه محدود باشد، پیشرفت فناوری متوقف می‌شود. اما با سرمایه‌گذاری بالا و تولید اندک، مرگ شرکت حتمی است.»

ژو معتقد است که در میان این سه شرکت، لی آتو به دلیل پرهیز از اشتباهات بزرگ، در حال حاضر پیشتاز است. این شرکت با تمرکز بر خودروهای برقی با برد افزوده (EREV: Extended-Range Electric Vehicle) توانسته جایگاه خود را در بازار تثبیت کند.

در مقابل، اکسپنگ در مراحل اولیه بیش از حد بر نرم‌افزار تمرکز کرد و از سخت‌افزار خودرو غافل شد، که منجر به مشکلاتی در محصولاتش شد. با این حال، با ورود وانگ فنگ‌یینگ (مدیرعامل سابق گریت وال موتور) به تیم مدیریتی اکسپنگ، به نظر می‌رسد این مشکلات تا حدی برطرف شده است.

از سوی دیگر، ویلیام لی، مدیرعامل نیو، به گفته ژو بیش از حد بر ایجاد «فضای برند» و جذابیت‌های ظاهری تمرکز دارد و سرمایه‌گذاری کافی در تحقیق و توسعه انجام نداده است. این موضوع می‌تواند نیو را در رقابت با دیگر برندها عقب نگه دارد.

لی یان‌وی، عضو کمیته کارشناسان انجمن فروشندگان خودرو چین، اظهار داشت که اگر لی آتو بتواند موفقیت خود در بازار خودروهای برقی با برد افزوده را به مدل‌های تمام‌برقی (BEV: Battery Electric Vehicle) منتقل کند، شانس بیشتری برای گسترش سهم بازار و افزایش سودآوری خواهد داشت.

لی یان‌وی همچنین به وضعیت کلی بازار خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: «برندهای زیادی در بازار وجود دارند که باید حذف شوند. در نهایت، تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها می‌توانند دوام بیاورند، چرا که غول اصلی بازار، یعنی بی‌وای‌دی، با کنترل هزینه‌ها و تولید انبوه، عرصه را برای رقبای کوچک تنگ کرده است.»

یکی دیگر از تحلیلگران حاضر در پنل، یی‌ران، معتقد است که اگر آستانه بقای یک شرکت فروش ۲ میلیون دستگاه در سال باشد، با توجه به پیش‌بینی فروش ۲۰ میلیون خودرو برقی در سال در چین، تنها ده شرکت قادر به ادامه حیات خواهند بود. او آینده بسیاری از برندهای کنونی را «نامطمئن» توصیف کرد.

موفقیت خیره‌کننده شیائومی SU7 در بازار خودروهای برقی نمونه‌ای از تأثیر قدرت برند است. این خودرو نه‌تنها به دلیل طراحی جذاب و ویژگی‌های پیشرفته، بلکه به دلیل اعتماد مصرف‌کنندگان به برند شیائومی به‌عنوان یک شرکت بزرگ و پایدار، به پدیده‌ای در فروش تبدیل شده است. حمایت مالی قوی و حضور شیائومی در صنایع مختلف، اطمینان خریداران را به ماندگاری این برند افزایش داده و نگرانی‌ها درباره ارزش بازفروش خودرو را کاهش داده است.

تسلا نیز به همین دلایل، با جایگاه قدرتمند خود به‌عنوان یک برند جهانی خودروهای برقی، فروش بالایی را تجربه می‌کند. بسیاری از مصرف‌کنندگان به دلیل محبوبیت و ارزش بالای بازفروش مدل‌های تسلا، به خرید این خودروها روی می‌آورند.

در بازاری که تحت سلطه کنترل هزینه‌های بی‌وای‌دی و مقیاس تولید تسلا قرار دارد، سه شرکت نوپای نیو، اکسپنگ و لی آتو باید یا با یکدیگر ادغام شوند، یا فناوری‌های خود را بازآفرینی کنند و یا با خطر انقراض مواجه شوند. همان‌طور که پروفسور ژو به صراحت بیان کرد: «احتمال بقای مستقل این شرکت‌ها صفر است.»

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×