مدیرعامل ولوو به همکاری با مالک چینی روی میآورد
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی ولوو، تحت فشار تعرفههای جدید دولت آمریکا، با چالشهایی در بازار جهانی خودرو مواجه شده است. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل جدید ولوو، با تکیه بر همکاری با شرکت چینی جیلی، مالک اصلی ولوو، به دنبال کاهش هزینهها و تقویت جایگاه این برند سوئدی در بازارهای کلیدی است.
منابع درآمدی ولوو در سال ۲۰۲۴:
- اروپا: ۴۸% از درآمد
- چین: ۲۰%
- آمریکا: ۱۶%
- سایر مناطق: ۱۵%
این آمار نشاندهنده اهمیت بازارهای چین و آمریکا برای ولوو است، اما تعرفهها و رقابت محلی، این شرکت را به بازنگری در استراتژیهای خود واداشته است.
پس از برکناری جیم روآن، مدیرعامل پیشین، هاکان ساموئلسون که بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ رهبری ولوو را بر عهده داشت، بار دیگر بهعنوان مدیرعامل انتخاب شد. روآن به دلیل تمرکز بیش از حد بر استقلال ولوو و کاهش همکاری با جیلی ، با انتقادهایی مواجه شده بود. ساموئلسون اما رویکرد متفاوتی دارد و همکاری با جیلی را فرصتی منحصربهفرد برای کاهش هزینهها میداند.
جیلی، بهعنوان سهامدار اصلی ولوو، هدف بزرگی دارد. فروش بیش از ۵ میلیون خودرو تا سال ۲۰۲۷، که رشدی ۵۳ درصدی نسبت به فروش ۳.۲۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ است. تحلیلگران معتقدند همکاری نزدیک بین ولوو و جیلی برای بقای این برند در بازار رقابتی امروز ضروری است.