خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در سایه بحران تأمین قطعات
به گزارش مجله ماشین، با گسترش واردات خودرو، این بار نه بحث قیمت است و نه تأخیر در تحویل؛ حالا ماجرای جدیتری در میان است: خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی. تجربههایی که در مورد خودروهای مونتاژی ( بهخصوص برندهای چینی ) به تلخی در ذهن مشتریان مانده، حالا زنگ خطر را برای وارداتیها هم به صدا درآورده است.
در شرایطی که بازار همچنان درگیر نوسان قیمت، رکود معاملات و ابهام در ورود خودروهای کارکرده است، چالشهای خدماتی به یکی از مهمترین دغدغههای خریداران تبدیل شده. با وجود وعدههای مکرر شرکتهای واردکننده درباره ارائه خدمات کامل و بینقص، در عمل هنوز مسیر دسترسی به خدمات واقعی و پشتیبانی مؤثر برای بسیاری از مشتریان ناهموار است.
مشکلات زمانی بیشتر خود را نشان میدهد که پای تعمیرات جدی یا قطعات خاص به میان میآید. اگرچه شرکتها معمولاً سرویسهای اولیه مثل تعویض روغن و فیلتر را بهموقع انجام میدهند، اما وقتی صحبت از تعویض قطعات ظاهری یا اجزای فنی حساس میشود، روند تأمین قطعه گاهی به هفتهها و حتی ماهها میکشد.
با اینحال، استقبال مردم از طرحهای فروش خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد. برخی میگویند این تقاضا ناشی از ترس محدودیتهای آینده یا نگاه سرمایهای به خودرو است. اما فراموش نکنیم که بخش بزرگی از این خریداران، مصرفکنندگان واقعی هستند که حق دارند از خدمات پس از فروش قانونی و باکیفیت برخوردار باشند.
در این بین، برخی نگاهها به سمت شرکتهای چینی است که متهماند به بیتوجهی به توسعه شبکه خدمات و زیرساختها. عواملی مثل ریسکهای سیاسی و اقتصادی، نبود ثبات در قوانین و تمرکز صرف بر فروش، از دلایلی است که کارشناسان برای این ضعفها مطرح میکنند.
موضوع زمانی پیچیدهتر میشود که میبینیم برای یک برند وارداتی، چند شرکت مختلف مجوز واردات گرفتهاند. این پراکندگی، مسئولیتپذیری را کاهش داده و میتواند مشکلاتی مشابه آنچه در بازار خودروهای مونتاژی رخ داد، دوباره تکرار کند.
در نهایت، اگر مسئولان و شرکتها همچنان فقط به سودآوری ناشی از واردات فکر کنند و توسعه خدمات پس از فروش را نادیده بگیرند، دیر یا زود بازار با موجی از نارضایتی، افزایش قطعات غیراصل و حتی بیاعتمادی عمومی روبهرو خواهد شد.