صرفنظر نیسان از احداث کارخانه باتری خودروهای برقی در ژاپن
به گزارش مجله ماشین، این کارخانه قرار بود در شهر کیتاکیوشو در استان فوکوئوکا احداث شود و حدود ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند. اما نیسان با صدور بیانیهای رسمی اعلام کرد: «نیسان در حال انجام اقدامات فوری برای بازگرداندن وضعیت عملکرد خود بوده و تمام گزینهها را برای بهبود شرایط بررسی میکند. پس از بررسی دقیق کارآمدی سرمایهگذاری، تصمیم گرفتیم ساخت کارخانه جدید باتریهای نوع فسفات آهن لیتیوم (LFP) در کیتاکیوشو را لغو کنیم.»
این تصمیم در حالی اتخاذ شده که روزنامه ژاپنی نیکی نیز گزارش داده است نیسان قصد دارد در سال مالی جاری، برنامه بازنشستگی پیش از موعد را برای چند صد نفر از کارکنان بخشهای اداری در داخل کشور اجرا کند. در صورت عملی شدن این برنامه، این نخستین تعدیل نیرو در ژاپن توسط نیسان از سال ۲۰۰۷ خواهد بود. نیسان تاکنون نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده است.
در ماه ژانویه، نیسان از سرمایهگذاری ۱۵۳.۳ میلیارد ین (معادل حدود ۱.۰۵ میلیارد دلار) برای احداث این کارخانه خبر داده بود که قرار بود تا سال ۲۰۲۸ با ظرفیت تولید سالانه ۵ گیگاواتساعت به بهرهبرداری برسد. طبق اطلاعات منتشرشده در وبسایت وزارت صنعت ژاپن، دولت این کشور نیز وعده داده بود تا سقف ۵۵.۷ میلیارد ین به این پروژه کمک مالی کند.
این تصمیم در ادامه روند تجدید ساختار شرکت است که توسط ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان که ماه گذشته جایگزین ماکوتو اوچیدا شد، در حال اجراست. نیسان پیشتر نیز اعلام کرده بود که در چارچوب این برنامه قصد دارد ۹۰۰۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل و ظرفیت جهانی تولیدش را ۲۰ درصد کاهش دهد.
از دلایل اصلی تغییر استراتژی نیسان، پیشبینی زیان خالص تاریخی این شرکت است؛ بهطوری که در ماه گذشته اعلام شد شرکت انتظار دارد برای سال مالی منتهی به مارس، زیانی بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیارد ین (معادل حدود ۴.۸ تا ۵.۱۴ میلیارد دلار) متحمل شود. علت اصلی این زیان، هزینههای ناشی از کاهش ارزش داراییها (impairment charges) اعلام شده است.
نیسان قرار است در روز سهشنبه ضمن اعلام نتایج مالی سالانه، اطلاعات بیشتری درباره برنامههای بازیابی و چشمانداز سال مالی جاری ارائه دهد.