نامه رئیس کمیسیون عمران برای حل مشکل کامیونداران
به گزارش مجله ماشین، محمدرضارضایی، که ریاست کمیسیون عمران مجلس را بر عهده دارد، امروز شنبه، دهم خردادماه، با ارسال نامهای رسمی به وزرای صمت و راه و شهرسازی، و همچنین فرماندهی کل انتظامی کشور، بر ضرورت ارائه نتایج و دستاوردهای فعالیتهای انجام شده در راستای حل و فصل مسائل رانندگان و کامیونداران، مطابق با مصوبه هفته گذشته این کمیسیون، تأکید ورزید.

شایان ذکر است که بر اساس تصمیمات پیشین کمیسیون عمران، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور موظف گردیده بود تا با همکاری کانون رانندگان و دارندگان حمل و نقل و نیز کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران، به بررسی دقیق هزینهها پرداخته و نرخ واقعی کرایه حمل بار و مسافر را مشخص نماید.
افزون بر این، تکلیف دیگری که بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاده شده بود، بهروزرسانی و ارائه جدول مبنای محاسبه میزان مصرف سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر (موسوم به پایگاه قواعد)، با مشارکت و همفکری کانونهای مذکور بود.
در همین چارچوب، از نیروی انتظامی نیز خواسته شده بود تا گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت در اجرای مواد ۹ و ۱۰ آییننامه اجرایی جزء (۲) بند (ب) ماده (۴۶) قانون برنامه هفتم توسعه، به ویژه در زمینه استقرار زیرساختهای لازم برای ارسال برخط اطلاعات و چگونگی دسترسی دستگاههای ذیربط به این سامانه، به کمیسیون عمران ارائه دهد.
این پیگیریها در شرایطی صورت میگیرد که طی هفته اخیر، اظهارات کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در خصوص احتمال اعمال سه نرخ برای گازوئیل، واکنشها و اعتراضاتی را از سوی بسیاری از کامیونداران در پی داشت. هرچند، این مقام مسئول در همان زمان خاطرنشان ساخته بود که تمامی نیاز سوختی کامیونداران با نرخهای فعلی تأمین گردیده و قیمت گازوئیل برای کامیونداران مجاز، بدون تغییر و مطابق با رویه سابق محاسبه و پرداخت میشود.
در همین زمینه، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در گفتگو با ایرنا، ضمن اشاره به اینکه بازنگری در برخی قوانین که شاید با دقت کافی تدوین نشدهاند، از دیگر مطالبات مهم کامیونداران است، تصریح کرد: “براساس اعلام وزارت نفت، چنانچه کامیونداران در مسیری که برای آن بارنامه الکترونیکی صادر شده تردد نمایند، هیچگونه تغییر قیمتی در سوخت مصرفی آنها اعمال نخواهد شد و میتوانند در جایگاهها با همان نرخ قبلی سوختگیری کنند.”
خانم مهاجرانی با تأکید بر اینکه تنها انتقال باری که دارای بارنامه الکترونیکی باشد، مجاز تلقی میشود، افزود: “رانندگان خودروهای سنگین از زحمتکشترین اقشار جامعه هستند که در شرایط سخت جاده، سرما، گرما و تنهایی به فعالیت میپردازند و این تلاشها واقعاً قابل تقدیر است. با این حال، دولت نیز ناگزیر است موضوعاتی نظیر حملونقل را به سمت مدیریت بهینه فرآیندها سوق دهد.”