کاهش سلطه خودروسازان ژاپنی در بازار تایلند با رشد سریع رقبای چینی
به گزارش مجله ماشین، در دهههای گذشته، خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا، هوندا و نیسان با تسلطی بیرقیب، بازار خودروی تایلند را در اختیار داشتند. اما در سالهای اخیر، این سلطه با ورود پرقدرت برندهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی (EV) به چالش کشیده شده است.
برندهایی مانند BYD، GAC Aion و SAIC با ارائه خودروهای برقی با قیمت مناسب و بهرهمندی از مشوقهای دولتی تایلند، سهم بازار قابل توجهی کسب کردهاند. بهعنوان مثال، BYD در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۲ درصدی فروش نسبت به سال قبل، توانست جایگاه خود را در بازار تقویت کند. در مقابل، فروش تویوتا در همین بازه زمانی با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شد، هرچند همچنان با ۳۸ درصد سهم بازار، پیشتاز باقی مانده است.
در واکنش به این تغییرات، شرکتهای ژاپنی اقداماتی را در دستور کار قرار دادهاند. هوندا اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵ تولید خودرو در کارخانه آیوتایا را متوقف کرده و فعالیتهای خود را در کارخانه پراچینبوری متمرکز خواهد کرد. نیسان نیز برنامهریزی کرده تا حدود ۱۰۰۰ شغل را در تایلند کاهش داده یا منتقل کند و تولید را در کارخانه شماره ۱ کاهش داده و آن را با کارخانه شماره ۲ ادغام کند.
علاوه بر این، چهار خودروساز بزرگ ژاپنی تویوتا، هوندا، ایسوزو و میتسوبیشی، متعهد شدهاند تا طی پنج سال آینده مجموعاً ۴.۳ میلیارد دلار در تایلند سرمایهگذاری کنند. این سرمایهگذاریها عمدتاً در راستای توسعه و تولید خودروهای برقی و هیبریدی خواهد بود.
با افزایش رقابت و تغییرات در بازار، برخی شرکتهای ژاپنی تصمیم به بازنگری در استراتژیهای خود گرفتهاند. بهعنوان مثال، سوزوکی اعلام کرده که تنها کارخانه تولید خودرو خود در تایلند را تعطیل خواهد کرد. این تصمیمات نشاندهنده فشارهای فزایندهای است که برندهای ژاپنی در مواجهه با رقبای چینی تجربه میکنند.