تصویب فروش محصولات در بورس کالا توسط ایرانخودرو
به گزارش مجله ماشین، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در خلال بازدید مقامات ارشد بورس کالای ایران از این شرکت، از تصمیم قاطع هیئت مدیره ایرانخودرو مبنی بر عرضه محصولات این شرکت از طریق سازوکار بورس کالا خبر داد. وی دلیل اصلی این تصمیم را وضعیت نامساعد مالی و زیاندهی مستمر ایرانخودرو، ناشی از نظام قیمتگذاری دستوری، نادیده انگاشتن واقعیتهای اقتصادی و تأخیر طولانیمدت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در تعیین تکلیف قیمتها عنوان کرد.
به گزارش ایکوپرس، پیرمحمدی با تأکید بر اینکه صنعت خودرو دیگر توان تحمل شرایط فعلی را ندارد، افزود: «گریزی از ورود به بورس کالا نیست. با این حال، متعهد میشویم که با ارائه یک برنامه دقیق و مدون، ضمن حفظ آرامش بازار و اعتبار شرکت، عرضهای پرحجم و با تحویل بهموقع را برای خریداران رقم بزنیم.»
این مقام مسئول خاطرنشان کرد که علیرغم تلاشهای بیوقفه تیم مدیریتی جدید طی چند ماه گذشته برای کاهش هزینهها و بهینهسازی ساختار سازمانی، ایرانخودرو همچنان به دلیل سیاستهای قیمتگذاری تکلیفی، متحمل زیان میشود. وی تصریح کرد: «از آذرماه سال گذشته که آخرین افزایش قیمت اعمال شد، با افزایش هزینههای تولید، رشد دوبرابری تعرفههای گمرکی، افزایش قریب به ۴۰ درصدی دستمزدها و جهش نزدیک به دو برابری قیمت نهادههای تولید و سایر هزینهها، شاهد تعمیق زیان انباشته بودهایم. برآوردها نشان میدهد که تنها در سال گذشته، بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به زیان شرکت افزوده شده است.»
پیرمحمدی همچنین به تأثیر افزایش نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان در سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان طی ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: «همگام با این جهش ارزی، قیمت نهادههای مورد نیاز تولید نیز افزایش چشمگیری داشته است.»
مدیرعامل ایرانخودرو با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت اظهار داشت: «در شرایطی که هزینه تمامشده تولید بهطور پیوسته رو به افزایش است، این سازمان علیرغم دریافت تمامی مستندات مالی، در محاسبات و اعلام قیمتهای جدید تعلل میکند. سه ماه است که ما را در انتظار نگه داشتهاند، در حالی که با تولید هفتگی حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو، هر هفته زیان بیشتری بر شرکت تحمیل میشود.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معضل عدم سرمایهگذاری جدی در ایرانخودرو طی دو دهه گذشته پرداخت و افزود: «بیست سال است که سرمایهگذاری واقعی و مؤثری در بخش تولید صورت نگرفته و این امر، آسیب جدی به صنعت خودرو و سطح رضایتمندی مشتریان وارد آورده است.»
پیرمحمدی با اشاره مجدد به مصوبه هیئت مدیره گفت: «تصمیم ما بهرهگیری از ظرفیت قانونی بورس کالا برای انجام معاملات و کشف شفاف و واقعی قیمتهاست، هرچند آگاهیم که این رویکرد با مخالفتهایی نیز همراه است. در حال حاضر، ابتدای زنجیره ارزش صنعت خودرو (تأمین مواد اولیه) بهطور شفاف در بورس معامله میشود، اما محصول نهایی همچنان تحت کنترل دستوری قیمت قرار دارد؛ این تناقض باید اصلاح شود.»
وی هشدار داد: «چنانچه روند کنونی ادامه یابد، بنگاه اقتصادی ایرانخودرو در مسیر اضمحلال قرار خواهد گرفت.»
مدیرعامل ایرانخودرو در پایان با قاطعیت اعلام کرد: «قیمتهای کف بازار آزاد را بههیچوجه مبنای کار خود نمیدانیم و معتقدیم با عرضه منظم و گسترده در بورس کالا، قیمت نهایی خودرو برای مصرفکننده واقعی کاهش خواهد یافت.»