معرفی اکسپنگ P7: بزرگتر و با طراحی نوین
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، جدیدترین تصاویر از نسل آتی سدان محبوب اکسپنگ P7 (Xpeng P7) بدون هیچگونه پوشش استتاری منتشر شده است که از طراحی کاملاً جدید و مشخصات فنی ارتقا یافته این خودروی برقی پرده برمیدارد. انتظار میرود این مدل در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ به طور رسمی رونمایی و تا پایان سال جاری میلادی روانه بازار شود تا رقابت جدیتری را با رقبایی همچون شیائومی SU7 (Xiaomi SU7) آغاز کند.

طراحی اکسپنگ P7
نمای خارجی اکسپنگ P7 جدید نسبت به نسخه فعلی (P7i) دستخوش بازطراحی کاملی شده است. بدنه خودرو از خطوط تیز و زاویهدارتری بهره میبرد و چراغهای نواری افقی در جلو و عقب به همراه المانهای LED عمودی، چهرهای مدرن و تهاجمی به آن بخشیدهاند. این خودرو همچنین دارای پروفایل فستبک (Fastback) با بخش عقبی برجستهتر و یک اسپویلر فعال برقی است. ستونهای A، B و C با رنگ مشکی طراحی شدهاند و دستگیرههای در مخفی به همراه آینههای جانبی با طراحی معلق، ظاهری یکپارچه و آیرودینامیک را به نمایش میگذارند.

اکسپنگ P7 جدید با طول ۵,۰۱۷ میلیمتر، عرض ۱,۹۷۰ میلیمتر و ارتفاع ۱,۴۲۷ میلیمتر، نسبت به نسل قبلی خود بزرگتر و کمارتفاعتر شده است. فاصله محوری آن نیز به ۳,۰۰۸ میلیمتر افزایش یافته که آن را به طور قطع در سگمنت سدانهای سایز متوسط رو به بزرگ قرار میدهد. این خودرو با رینگهای ۲۰ و ۲۱ اینچی و چیدمان نامتقارن تایرها یعنی تایرهایی با پهنای متفاوت در محور جلو و عقب، عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی و قوای محرکه اکسپنگ P7
نسل جدید P7 با دو گزینه قوای محرکه عرضه میشود: دیفرانسیل عقب (RWD) و تمام چرخ محرک (AWD).
- نسخه دیفرانسیل عقب (RWD): مجهز به یک موتور الکتریکی با توان ۲۷۰ کیلووات (حدود ۳۶۲ اسب بخار) خواهد بود. انتظار میرود گزینههای باتری شامل پکهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) و لیتیوم سهتایی باشند.
- نسخه تمام چرخ محرک (AWD): این نسخه، شامل مدل ویژه با درهای پروانهای جلو، از ترکیب یک موتور ۱۶۷ کیلوواتی (حدود ۲۲۴ اسب بخار) در جلو و یک موتور ۲۷۰ کیلوواتی (حدود ۳۶۲ اسب بخار) در عقب بهره میبرد که مجموع قدرت خروجی آن را به ۴۳۷ کیلووات (حدود ۵۸۶ اسب بخار) میرساند.
اطلاعات رسمی در مورد ظرفیت باتری و برد حرکتی این خودرو هنوز منتشر نشده است.

امکانات و فناوریهای نوین
از جمله امکانات قابل سفارش برای اکسپنگ P7 جدید میتوان به پوششهایی با طرح فیبر کربن برای قاب آینههای جانبی، رکابها و تریم گلگیرها اشاره کرد. همچنین، پیکربندی محبوب “درهای پروانهای جلو” که پیشتر در نسخههای خاصی از P7 شاهد بودیم، در نسل جدید نیز بازخواهد گشت و اجزای آیرودینامیکی قابل تنظیم، منحصراً برای این نسخه در دسترس خواهند بود.
اگرچه در تصاویر فعلی جزئیاتی از کابین خودرو مشخص نیست، اما حفظ صندلیهای اسپرت جلو در این مدل تأیید شده است. انتظار میرود اکسپنگ P7 جدید به آخرین نسل از سیستم دستیار راننده پیشرفته اکسپنگ (ADAS) مجهز باشد. این سیستم از دو تراشه قدرتمند انویدیا اورین-ایکس (Nvidia Orin-X) با توان پردازشی ۵۰۸ تریلیون عملیات بر ثانیه (۵۰۸ TOPS) و پشتیبانی ۲۷ سنسور مختلف نصب شده در سراسر خودرو، بهره میبرد. از قابلیتهای پیشبینی شده برای این سیستم میتوان به رانندگی نیمهخودکار در مسیرهای شهری و بزرگراهی، سیستم پارک خودکار با راننده و قابلیت پارک از راه دور اشاره کرد.

تصاویر واقعی منتشر شده دو نسخه متفاوت از P7 جدید را نشان میدهند: یکی با پوشش مات بنفش و دیگری با رنگ نقرهای متالیک که احتمالاً برای فیلمبرداریهای تبلیغاتی آماده شدهاند. جزئیات طراحی این خودروها با تصاویری که پیش از این در اسناد رگولاتوری و سازمانهای استاندارد ثبت شده بود، مطابقت کامل دارد که نشان میدهد مدل مشاهده شده بسیار به نسخه نهایی تولیدی نزدیک است.

قیمت
با توجه به تغییرات واضح در سبک طراحی، افزایش ابعاد و بهبود عملکرد، به نظر میرسد اکسپنگ P7 جدید همچنان در بازه قیمتی ۲۰۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ یوان (حدود ۱.۶ تا ۲.۴ میلیارد تومان با نرخ روز ارز) باقی بماند. در حالی که مشخصات رسمی و جزئیات دقیق زمان عرضه هنوز در انتظار اعلام رسمی هستند، این خودروی برقی هماکنون در حال گذراندن مراحل آزمایشهای جادهای و آمادهسازی خطوط تولید است که نشاندهنده نزدیک بودن به رونمایی رسمی آن است.