ایرانخودرو در بحران زیان ۱۵۰ همتی
به گزارش مجله ماشین، در بازدید اخیر مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالا از شرکت ایرانخودرو، نایبرئیس هیئتمدیره این شرکت با اشاره به چالشهای صنعت خودرو، راهحل برونرفت از بحران کنونی را عرضه محصولات در بورس کالا دانست. جمشید ایمانی اظهار داشت: آخرین بهروزرسانی قیمت محصولات ایرانخودرو در آذر ۱۴۰۳ و بر اساس صورتهای مالی سال ۱۴۰۲ انجام شد، اما این قیمتگذاری، افزایش هزینههای مواد اولیه و اقلام مصرفی را که بعضاً تا دو برابر رشد داشتهاند، در نظر نگرفته است.
ایمانی با انتقاد از سیاستهای ناکارآمد قیمتگذاری، تأکید کرد: برخلاف ادعاها، تنظیم بازار محقق نشده و نتیجه این سیاستها، انتقال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع تولید به جیب واسطهگران بوده است. وی افزود: این روند، توان شرکت برای نوسازی خطوط تولید، تنوعبخشی به محصولات و سرمایهگذاریهای جدید را به شدت محدود کرده و زیان انباشته ایرانخودرو را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. این وضعیت، تولید را با خطر کاهش مواجه کرده و تبعات گستردهتری برای صنعت و اقتصاد به دنبال خواهد داشت.
نایبرئیس ایرانخودرو با اشاره به ناکامی تلاشها برای اصلاح شرایط، ادامه فعالیت در وضعیت کنونی را زیانبار خواند و عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری شفاف و قانونی برای حل معضلات کنونی دانست. وی توضیح داد: افزایش هزینههای تولید، از جمله نرخ ارز که از ۴۲ هزار تومان در سال گذشته به ۷۰ هزار تومان رسیده، همراه با رشد هزینههای گمرکی و دستمزد، فشار سنگینی بر صنعت خودرو وارد کرده است. با این حال، مدارک لازم برای اثبات این موضوع ارائه شده و نیازی به توضیحات اضافی نیست.
ایمانی با اشاره به مشکلات اجرای دستورالعملهای قیمتگذاری، خاطرنشان کرد: این دستورالعملها که ریشه در سال ۱۳۸۹ دارند، با شرایط امروز بازار همخوانی ندارند. تأخیر در اجرای بهموقع این سیاستها، مانع اصلی بهبود وضعیت است. وی بورس کالا را بستری شفاف برای معاملات توصیف کرد که امکان دسترسی مستقیم مصرفکنندگان، حذف واسطهگری و واقعی شدن قیمتها را فراهم میکند.
وی با اشاره به تجربههای پیشین عرضه خودرو در بورس کالا افزود: عرضههای گذشته نشان داد که این روش میتواند قیمتهای بازار را تا ۱۵ درصد کاهش دهد و در صورت تداوم، این روند تقویت خواهد شد. ایمانی مزایای بورس کالا را در شفافیت مالی، هدایت منابع به تولید، جلوگیری از پولشویی و تضمین حقوق دولتی دانست و تأکید کرد: در بازار غیررسمی، نظارت بر پرداخت حقوق دولت دشوار است، اما در بورس کالا، تمامی معاملات حتی از سالهای گذشته قابل ردیابی است.
نایبرئیس ایرانخودرو در پایان ضمن قدردانی از مدیران بورس کالا، این بستر را فرصتی برای خروج از زیان و احیای تولید ملی توصیف کرد.