معرفی بنتلی بنتایگا اسپید ۲۰۲۶: قدرتمند و هیجانانگیز
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، نسل جدید بنتلی بنتایگا اسپید به عنوان قدرتمندترین، پویاترین و هیجانانگیزترین اسیووی بنتلی تا به امروز معرفی شده است. این مدل حتی از نسل قبلی تحسینشده خود با پیشرانه W12 نیز پیشی گرفته و با ارائه قدرت و عملکرد بهبودیافته، به همراه پویاترین تنظیمات شاسی که تاکنون در یک بنتایگا عرضه شده، استانداردها را جابجا میکند. برای اولین بار در یک SUV پرچمدار عملکردی بنتلی، قابلیت ایجاد زوایای لغزش کنترلشده تحت فشار پدال گاز (On-throttle Slip Angles) نیز فراهم شده است.
پیشرانه V8 جدید با گشتاور ویرانگر
در قلب این هیولای لوکس، یک پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربوشارژر دوقلو (Twin-turbo) جدید قرار گرفته که قادر به تولید ۶۵۰ اسب بخار (PS) قدرت و ۸۵۰ نیوتنمتر (Nm) گشتاور است. این قوای محرکه جدید، پرچمدار عملکردی شاسیبلندهای بنتلی را قادر میسازد تا تنها در ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۰-۶۲ مایل بر ساعت) دست یابد و به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت (۱۹۳ مایل بر ساعت) برسد. بنتلی بنتایگا اسپید جدید همچنین پیشرفتهای قابل توجهی در قابلیتهای دینامیکی ارائه میدهد؛ از جمله حالت رانندگی اسپرت (SPORT) بهبودیافته و تنظیمات جدید دینامیک سیستم کنترل پایداری (ESC Dynamic) که حداکثر درگیری راننده و امکان انتخاب بین چسبندگی بیشتر به جاده یا قابلیت لغزش کنترلشده خودرو با استفاده از قدرت موتور را فراهم میکند. تنظیمات جدید شاسی و پیشرانه قدرتمند، جایگاه بنتایگا اسپید را به عنوان اوج جدید عملکرد در میان شاسیبلندهای لوکس تثبیت میکند.

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربوشارژر دوقلوی جدید بنتلی بنتایگا اسپید، عملکردی استثنایی ارائه میدهد. با حداکثر قدرت ۶۵۰ اسب بخار (PS) / ۶۴۱ اسب بخار ترمزی (bhp) / ۴۷۸ کیلووات (kW) و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (۰-۶۰ مایل بر ساعت) تنها در ۳.۴ ثانیه، این ارقام به طور قابل توجهی از بنتایگا V8 S (با شتاب ۴.۴ ثانیه) و همچنین رکورد ۳.۹ ثانیهای نسل قبلی بنتایگا اسپید با پیشرانه W12، بهتر هستند. حداکثر گشتاور ۸۵۰ نیوتنمتر (۶۲۷ پوند-فوت) در بازه دور موتور ۲۲۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس است و “فلات گشتاور” (Torque Plateau) مشخصه بنتلی، موجی از شتاب بیوقفه و پیوسته را ارائه میدهد که از ثوابت عملکردی خودروهای بنتلی است.
این پیشرانه نه تنها از نسلهای قبلی خود قدرتمندتر است، بلکه شخصیت متمایزتری نیز دارد. بنتایگا اسپید به صورت استاندارد به سیستم اگزوز اسپرت مجهز شده که صدایی غنی و قدرتمند تولید میکند. این صدا، طبیعت پرشور و هیجانانگیز پیشرانه V8 قدرتمند را تکمیل کرده و حس عمیقی از درگیری راننده با خودرو را القا میکند. این سیستم اگزوز از بیرون با دو خروجی بیضیشکل که از دیفیوزر عقب بیرون زدهاند، قابل تشخیص است. برای تجربه سمفونی هیجانانگیزتر، سیستم اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ (Titanium Akrapovic Exhaust) به صورت آپشنال قابل سفارش است که قدرت، درام و پتانسیل پیشرانه V8 را با تجلی صوتی عملکردی که با کوچکترین اشاره به پدال گاز در انتظار راننده است، دوچندان میکند. این سیستم دارای چهار خروجی اگزوز است.

ارتقاء قابلیتهای دینامیکی
از میان سه حالت رانندگی موجود برای رانندگان بنتلی بنتایگا اسپید جدید، کالیبراسیون حالتهای کامفورت (COMFORT) و بنتلی (BENTLEY) در مقایسه با سایر مدلهای بنتایگا بدون تغییر باقی مانده تا شایستگی استثنایی این خودرو برای استفاده روزمره و پیمایش مسافتهای طولانی (Grand Touring) حفظ شود. با این حال، حالت اسپرت (SPORT) به طور قابل توجهی بهبود یافته و پاسخگویی فرمان، چسبندگی به جاده و ارتباط راننده با خودرو را افزایش داده است. این بهبود با ۱۵ درصد افزایش در سختی سیستم تعلیق (Damping Stiffness) همراه شده است. حالت اسپرت پیشرفته به راننده اجازه میدهد تا هنگام عبور از پیچها، از قدرت پیشرانه V8 به طور کاملتری بهره ببرد و قابلیت تغییر مسیر چابک و فوقالعاده خودرو در ورود به پیچها را که به لطف سیستم توزیع گشتاور ترمزی (Brake Torque Vectoring) فراهم شده، تجربه کند.
برای دستیابی به نهایت قابلیت ترمزگیری و درگیری راننده، ترمزهای کربن سرامیکی (Carbon Ceramic Brakes) آپشنال، امکان انتخاب حالت دینامیک ESC (ESC Dynamic) را در مد اسپرت فراهم میکنند. این حالت، با کاهش دخالت سیستم کنترل پایداری، اجازه ایجاد زوایای دریفت هیجانانگیز یا بیشفرمانی تحت گاز (Power-on Oversteer) را در شرایط مناسب میدهد. سیستم توزیع گشتاور ترمزی امکان ورود تیزتر به پیچها و انتقال قدرت بیشتر به جاده هنگام خروج از پیچ را فراهم میکند و همزمان با افزایش چابکی، اعتماد به نفس راننده را نیز بهبود میبخشد. همچنین، سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) برای اولین بار در یک مدل بنتایگا، در برنامه نویسی ESC Dynamic گنجانده شده است.

بنتایگا اسپید اکنون به سیستم فرمانپذیری تمام چرخها (All-wheel Steering) نیز مجهز شده است. در سرعتهای پایین و متوسط، چرخهای عقب در جهت مخالف چرخهای جلو فرمان میگیرند تا به تغییر مسیر سریع کمک کرده، احساس چابکی را به طور قابل توجهی افزایش داده و شعاع گردش را کاهش دهند. فرمان تیزتر احساس میشود و افزایش متناسب در بازخورد فرمان، اعتماد به نفس بیشتری به راننده میبخشد. در سرعتهای بالا، چرخهای عقب در همان جهت چرخهای جلو فرمان میگیرند تا پایداری خودرو بهبود یابد.
در مجموع، بهبودهای حالت اسپرت جدید، ترمزهای کربن سرامیکی آپشنال، نرمافزار ESC Dynamic و سیستم فرمانپذیری تمام چرخها، سطوح جدیدی از چابکی، چسبندگی به جاده و درگیری راننده را تعریف میکنند. بنتایگا اسپید به عنوان پرچمدار عملکردی این خط تولید، تمام انتظارات از هندلینگ، چسبندگی، شتاب و پاسخگویی فرمان یک SUV لوکس را از نو تعریف میکند.

بیانی قدرتمند در طراحی
ویژگیهای متمایز خارجی بنتلی بنتایگا اسپید جدید شامل قطعات کرومی با پوشش تیره (Dark Tint Brightware)، نشانهای کرومی براق “Speed” در لبه جلویی درهای جلو، و رینگهای ۲۲ اینچی “Speed” با رنگ تیره یا نقرهای (گزینه نقرهای بدون هزینه اضافی) است. چراغهای جلوی خاص مدل اسپید دارای اجزای داخلی و قابی با پوشش تیره هستند، در حالی که چراغهای عقب به رنگ خاکستری، باز هم با قابی تیره، طراحی شدهاند. برای اولین بار در تاریخ بنتلی، رینگ ۲۳ اینچی “Speed” به صورت آپشنال و در صورت سفارش ترمزهای کربن سرامیکی در دسترس است که با پرداخت ساتن خاکستری، مشکی یا ترکیبی از مشکی و نقرهای ماشینکاری شده عرضه میشود. کالیپرهای ترمز رنگی نیز در هفت رنگ چشمگیر، هم برای ترمزهای استاندارد و هم برای گزینه ترمزهای کربن سرامیکی قابل سفارش هستند.
گزینه دیگری که منحصراً برای بنتایگا اسپید ارائه میشود، سقف مشکی اسپید (Speed Black Roof) است که بسته به رنگ بدنه انتخابی، با پرداخت براق یا ساتن عرضه میشود. سقف مشکی که شامل بخش پایینی اسپویلر در صندوق عقب نیز میشود، تأثیر بصری قدرتمند و جسورانهای ایجاد میکند.

کابین متمرکز بر عملکرد
طراحی داخلی بنتلی بنتایگا اسپید بازتابدهنده تمرکز بیبدیل آن بر عملکرد است. ویژگیهای استاندارد شامل نمایشگر اطلاعات راننده مخصوص مدل اسپید، نشان “Speed” روی داشبورد سمت سرنشین و رکابهای داخلی، و نشان گلدوزی شده “Speed” در بخش بالایی صندلیها است. دریچههای هوای دایرهای شکل معروف بنتلی (Bullseye)، کنترلرهای اهرمی (Organ Stops) و دریچههای هوای مرکزی میتوانند علاوه بر کروم استاندارد، با پوشش تیره نیز سفارش داده شوند. پنلهای کناری صندلیها، بخش داخلی درها و دیواره پشتی صندلیهای عقب (در مدلهای چهارنفره) همگی از طرح دوخت لوزیشکل دقیق جدید (Precision Diamond Quilt) بهره میبرند. برای پوشش داخلی، ترکیب رنگی اسپید (Speed Colour Split) شامل چرم دوم تیرهتر به عنوان رنگ غالب است که با رگههایی از رنگ چرم اصلی در کنارههای صندلی، درها و کنارههای پنل ابزار، تضاد زیبایی ایجاد میکند.
فراتر از محدودیتها
بنتلی بنتایگا اسپید جدید طیف گستردهای از قابلیتها را ارائه میدهد. حالتهای رانندگی کامفورت و بنتلی، ترکیبی عالی از سرعت، ظرافت و آرامش را برای اکثر شرایط رانندگی فراهم میکنند. اما با انتخاب حالت اسپرت، جنبهای جدید، هیجانانگیزتر و ملموستر از شخصیت آن آشکار میشود. مهندسان بنتلی با بهبودهای دقیق شاسی و بهکارگیری پیشرانه جدید ۴.۰ لیتری V8 قدرتمند، موفق به خلق قدرتمندترین و پویاترین بنتایگا تا به امروز شدهاند، بدون آنکه ذرهای از اصالت و شخصیتی که یک بنتلی را به یک بنتلی واقعی تبدیل میکند، از دست برود.