معرفی تویوتا آیگو ایکس ۲۰۲۶: کراساوور شهری کوچک
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، بر اساس دادههای پیشبینیشده استاندارد WLTP، آیگو ایکس جدید با کمترین میزان انتشار CO2 در بین تمام خودروهای غیر پلاگین-هیبرید موجود در بازار، ترکیبی عالی از دسترسی آسان، لذت رانندگی، طراحی جذاب و سیستمهای ایمنی پیشرفته را ارائه میدهد.
تویوتا آیگو ایکس که در اروپا طراحی و تولید شده تا پاسخی شیک به نیازهای زندگی شهری و حومهشهری باشد، یک کراساوور منحصربهفرد در سگمنت A (خودروهای شهری کوچک) محسوب میشود. این خودرو نام و الهام خود را از مدل دوستداشتنی آیگو گرفته که از زمان معرفی در سال ۲۰۰۵، دسترسپذیرترین خودروی تویوتا در اروپا بوده است.
آیگو ایکس همواره توجه رانندگان آگاه به سبک و مد را که به دنبال خودرویی جمعوجور و همهکاره، ایدهآل برای سبک زندگی مدرن و پرمشغله هستند، به خود جلب کرده و محبوبیت پایداری در میان مشتریان داشته است. از زمان ورود به جادههای اروپا در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۸۷,۰۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است.

اکنون، آیگو ایکس هیبریدی جدید با ارائه بهرهوری و انعطافپذیری فناوری هیبریدی مشهور تویوتا، این دسترسی را گسترش داده و قابلیت استفاده کامل را بدون هیچگونه مصالحهای تضمین میکند.
جدیدترین فناوری هیبریدی تویوتا به این معناست که آیگو ایکس جدید از قدرت بیشتر و شتاب تیزتری برای تجربه رانندگی جذابتر و البته بهینهتر بهره میبرد. ظاهر با اعتماد به نفس آن به رانندگان اجازه میدهد تا جذابیت شیک شهری (Cool Urban Chic) خود را به نمایش بگذارند؛ جذابیتی که اکنون با جلوپنجره جدید و متمایز و طراحی مدرن، تقویت نیز شده است.
علاوه بر عملکرد چابک و سبک جدید و مدرن، آیگو ایکس هیبریدی طبق دادههای پیشبینیشده WLTP، به کمترین میزان انتشار CO2 در میان خودروهای غیر پلاگین-هیبرید بازار دست یافته است. همچنین به لطف پیشرانه بهینه و بهبود در فرآیندهای تولید و لجستیک، ردپای کربن (Carbon Footprint) آن در کل چرخه عمر خودرو نسبت به نسل قبلی خود کوچکتر است.
فروش تویوتا آیگو ایکس جدید در اولین بازارهای اروپایی از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

کوچکترین خودروی فول هیبرید تویوتا
آیگو ایکس جدید برای اولین بار قوای محرکه فول هیبرید را به سگمنت A معرفی میکند و بدین ترتیب، الکتریکیسازی را به کوچکترین و دسترسپذیرترین خودرو در مجموعه محصولات تویوتا گسترش میدهد، بدون آنکه به ظاهر کراساوور جمعوجور و شاخص آن لطمهای وارد شود.
این پیشرانه جدید که هماکنون در مدلهای یاریس و یاریس کراس نیز موجود است، به طور کامل جایگزین پیشرانه ۱.۰ لیتری بنزینی نسل قبلی خواهد شد.
تطبیق تویوتا آیگو ایکس برای جای دادن اجزای هیبریدی، ضمن حفظ همان فاصله محوری ۲,۴۳۰ میلیمتری و فضای بار مشابه نسل قبلی، نیازمند راهحلهای نوآورانه برای جانمایی قطعات (Innovative Packaging Solutions) بود. برای اولین بار در یک خودروی هیبریدی تویوتا، دو مجموعه از سلولهای باتری به صورت طولی در کنار یکدیگر، در عرض کف خودرو و زیر صندلیهای عقب جانمایی شدهاند. سایر خودروهای هیبریدی تویوتا از چیدمان موازی استفاده میکنند که به فضای طولی بیشتری نیاز دارد. استفاده هوشمندانه از فضای موجود همچنین باعث شده تا باتری کمکی (Auxiliary Battery) بدون تأثیر بر ظرفیت فضای بار، به زیر این فضا منتقل شود.
برای جای دادن پیشرانه هیبریدی بزرگتر، پیشآمدگی (اور هنگ) جلوی خودرو ۷۶ میلیمتر افزایش یافته است که این امر از طریق بهینهسازی دقیق جانمایی قطعات و در عین حال حفظ تناسبات کلی آیگو ایکس محقق شده است.

جدیدترین نسل تویوتا آیگو ایکس با بهرهگیری از همان فناوری هیبریدی موجود در تویوتا یاریس، رانندگی پرانرژیتر و هیجانانگیزتری را با قدرت بالاتر و شتاب تیزتر ارائه میدهد.
مزایای سیستم فول هیبرید، آیگو ایکس جدید را به همراهی ایدهآل برای رانندگی شهری مدرن تبدیل کرده است، با میزان انتشار CO2 پیشرو در کلاس خود یعنی تنها ۸۶ گرم در هر کیلومتر. این امر تضمین میکند که خودرو با چالش مناطق کم آلایندگی (Low Emission Zones) مقابله کرده و در عین حال، قدرت بهبودیافته با راحتتر و بدون استرس کردن رانندگیهای طولانیتر، دنیایی از ماجراجویی را به روی راننده میگشاید.
مجموع قدرت خروجی سیستم نسبت به نسخه غیرهیبریدی قبلی، ۴۴ اسب بخار DIN افزایش یافته و به حداکثر ۱۱۶ اسب بخار DIN رسیده است. این قدرت، چابکی مورد نیاز برای رانندگی دینامیک شهری را به آیگو ایکس بخشیده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن را به کمتر از ۱۰ ثانیه رسانده است.
تویوتا آیگو ایکس به لطف پلتفرم GA-B از معماری جهانی جدید تویوتا (TNGA) و جانمایی پایین باتری هیبریدی که منجر به مرکز ثقل پایین و بدنهای با استحکام پیچشی بالا شده، هندلینگ چابکی برای خیابانهای شلوغ شهری دارد. شعاع گردش ۴.۷ متری نیز برای مانور با اطمینان در فضاهای محدود ایدهآل است.
علاوه بر رانندگی هیجانانگیزتر و پاسخگوتر، جدیدترین نسل آیگو ایکس به لطف اجزای جدید عایقبندی صوتی (Noise Damping)، سواری آرامتر و نرمتری را برای تمام سرنشینان فراهم میکند. عایقهای صوتی داشبورد، عایق کاپوت و پوشش زیر موتور، همراه با سیستم اگزوز و صداخفهکن بهروز شده، سفری آرام را ایجاد میکنند. در تیپهای بالاتر، با استفاده از اقدامات دیگر کاهش صدا، از جمله شیشههای ضخیمتر و عایقبندی صوتی اضافی در سراسر بدنه، سواری حتی آرامتری نیز حاصل میشود.
ایمنی اولویت تمام خودروهای تویوتا، چه بزرگ و چه کوچک، است. بنابراین، آیگو ایکس جدید نیز به لطف فناوری تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) از مجموعه جامع ایمنی و دستیار راننده بهرهمند است. این مجموعه شامل سیستم پیشگیری از برخورد (Pre-Collision System) پیشرفته، سیستم حفظ حرکت بین خطوط (Lane Trace Assist)، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی (Road Sign Assist) و همچنین سیستمهای جدید توقف اضطراری رانندگی (Emergency Driving Stop System) و دستیار رانندگی پیشگیرانه (Proactive Driving Assist) میشود. برای اولین بار در یک آیگو ایکس، سیستم تویوتا سیفتی سنس از قابلیت بهروزرسانی از راه دور (Over-the-Air Updates) برای تضمین جدیدترین سطح حفاظت بهرهمند است.

طراحی برجسته یک کراساوور کوچک
شخصیت پرانرژی و “آماده به حرکت” تویوتا آیگو ایکس در جدیدترین نسخه با طراحی کاملاً جدید و شیک جلو بهروز شده که رویکردی پیشرفته و فناورانه را به نمایش میگذارد و در عین حال بر هویت کراساوور کوچک آن تأکید میکند.
کاپوت، چراغهای جلو و جلوپنجره جدید، ظاهری قدرتمندتر و حس مرکز ثقل پایین را ایجاد میکنند. این ظاهر با رینگهای آلیاژی ۱۷ یا ۱۸ اینچی، بسته به تیپ خودرو، و قوس چرخهای مشکی برجسته، تقویت شده است.
با جابجایی خط جدایش کاپوت (Shut Line) به سمت جلو، پیچیدگی بیشتری حاصل شده است. این تغییر، احساسی پریمیومتر ایجاد میکند که با انتقال راهنماها به مکانی محتاطانهتر و مدرنتر در آینههای جانبی، بیشتر نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
طرح رنگی دوگانه (Bi-tone) آپشنال، به طور جسورانهای به حضور دینامیک خودرو میافزاید؛ به طوری که رنگ مشکی به طور یکپارچه از سقف تا بخش عقب و پایین رکابهای جانبی امتداد مییابد. در عین حال، گزینههای رنگی بدنه که از کانسپت “ادویه ملایم” (Mellow Spice) الهام گرفتهاند، از طریق پالتهای رنگی متمایز دارچینی (Cinnamon)، یاسمنی (Jasmin)، ترخونی (Tarragon) و اسطوخودوسی (Lavandula) عرضه میشوند. یک سبک سقف پارچهای طرحدار (Canvas Roof) انحصاری نیز که شامل المانهایی الهامگرفته از جلوپنجره با الگوی گرادیانی منحصربهفرد است، به عنوان آپشن در تیپهای بالاتر معرفی شده است.
علیرغم ابعاد خارجی جمعوجور، تویوتا آیگو ایکس جدید با موقعیت رانندگی بالا برای دید بهتر، فضای داخلی را به حداکثر میرساند. چهار سرنشین میتوانند به راحتی در آن بنشینند و به لطف فضای بار ۲۳۱ لیتری، فضایی برای حمل همهچیز، از وسایل ضروری روزمره گرفته تا چمدانهای بزرگتر، وجود دارد.
طراحی داخلی بازنگریشده و مینیمال، تجربهای لذتبخشتر، راحتتر و متصلتر را ارتقا میبخشد. صفحه کیلومتر شمار دیجیتال ترکیبی (Combi-meter) ۷ اینچی جدید و پنل کنترل بخاری، ظاهری پیچیدهتر و مدرنتر ایجاد میکنند، در حالی که ترمز پارک الکترونیکی به صورت استاندارد در تمام تیپها، همانند دو درگاه شارژ USB-C، ارائه میشود. شارژر بیسیم جدید تلفن هوشمند، کلید دیجیتال، آینههای تاشو برقی و فناوری nanoeX™ (نانوایکس) برای بهبود کیفیت هوا نیز در تیپهای بالاتر موجود هستند.

معرفی آیگو ایکس GR SPORT
برای اولین بار، نسخه GR SPORT از تویوتا آیگو ایکس معرفی شده که رانندگی جذابتر و ظاهری اسپرت و چشمگیر را به ارمغان میآورد.
نسخه GR SPORT که نام و الهام خود را از تیمهای اتومبیلرانی قهرمان جهان تویوتا گازو ریسینگ (TOYOTA GAZOO Racing) گرفته است، با طرح رنگی دوگانه انحصاری خردلی (Mustard) همراه با کاپوت مشکی خیرهکننده، ظاهری پرانرژی و چشمنواز دارد.
جلوپنجره جسورانه آیگو ایکس در این نسخه، به طرح مشبک “G-pattern” متمایز و انحصاری که در سایر اعضای خانواده GR نیز دیده میشود، و همچنین رینگهای آلیاژی منحصربهفرد GR SPORT مجهز شده است. در داخل کابین، تزئینات مشکی و خاکستری، به علاوه گلدوزی لوگوی GR، به ایجاد حسی اسپرت کمک میکنند.
رانندگی با تویوتا آیگو ایکس GR SPORT نیز به لطف تنظیمات اختصاصی کمکفنرها و فنرهای لول که هندلینگ بهبودیافته و کنترل بهینه غلتش بدنه را ارائه میدهند، لذتبخشتر است. همچنین، فرمان برقی تنظیمشده، پاسخی تیزتر دارد. این بهبودها به طور خاص برای تجربه رانندگی هیجانانگیز و بدون تأثیر بر راحتی سواری در خیابانهای شهری مهندسی شدهاند.

کاهش ردپای کربن
برای مشتریان مدرن، آگاهی زیستمحیطی به طور فزایندهای انگیزه انتخاب خودروی آنهاست و آیگو ایکس هیبریدی برای پاسخگویی به این نیازها، با هدف ارائه هیجان، راحتی و بهرهوری ساخته شده است.
رویکرد چندمسیره تویوتا به سمت کربنخنثی شدن (Carbon Neutrality) بر ارائه مجموعهای از راهحلها، صرفنظر از محل زندگی مشتریان یا شرایط فردی آنها، تمرکز دارد. با آیگو ایکس هیبریدی جدید، تویوتا دروازهای به سوی الکتریکیسازی را برای مخاطبان گستردهتری در تمام سگمنتهای خودرویی باز میکند.
تویوتا با اتخاذ طراحی مبتنی بر کاهش ردپای کربن و بررسی هر مرحله از استفاده، تولید و توزیع خودرو، تخمین میزند که ردپای کربن در کل چرخه عمر آیگو ایکس هیبریدی جدید نسبت به نسل قبلی ۱۸ درصد کاهش یافته است. پیشرانه هیبریدی فوقالعاده بهینه، بزرگترین عامل منفرد در این کاهش است و در کنار آن، استفاده از مواد جدید و تلاش برای کاهش تأثیر تولید و لجستیک خودرو نیز نقش داشتهاند.
به عنوان مثال، فناوری رنگآمیزی در قالب (In-mould Colour Technology) برای قطعات خاص، که در آن رنگ مستقیماً در طول فرآیند قالبگیری تزریقی اعمال میشود، برای دستیابی به جلوهای چشمنواز و کاهش انتشار CO2 در فرآیند پوششدهی نسبت به رنگآمیزی سنتی، مورد استفاده قرار گرفته است.
همچنین، استفاده از پلاستیک و پارچه بازیافتی برای مواد جدید صندلیها، مانند ماده پریمیوم جدید SakuraTouch® (ساکوراتاچ) برای ایجاد فضای داخلی بدون استفاده از مواد حیوانی، به کاهش ردپای کربن کمک میکند.
SakuraTouch® از بیش از ۴۰ درصد پیویسی (PVC) گیاهی مشتقشده از محصولات جانبی فرآیند تولید خمیر کاغذ کرافت از چوب ساخته شده و همچنین شامل ضایعات خرده چوبپنبه (از صنایع تولیدی مرتبط) و پلیاتیلن ترفتالات (PET) بازیافتی است، بدون آنکه دوام آن به خطر بیفتد. این ترکیب پیشگامانه از مواد، انتشار CO2 را در طول تولید مواد تا ۹۵ درصد نسبت به چرم طبیعی کاهش میدهد.
علاوه بر این، کارخانه تویوتا موتور در کلین، جمهوری چک (Toyota Motor Manufacturing Czech) که آیگو ایکس را تولید میکند، از برق تجدیدپذیر استفاده میکند، در حالی که لجستیک هوشمندتر و سادهتر قطعات و خودروها نیز در این امر مشارکت داشتهاند.