معرفی فورد رنجر سوپردیوتی ۲۰۲۶: قدرتمندتر و جانسختتر
به گزارش مجله ماشین، فورد با معرفی نسخه رنجر سوپر دیوتی (Ranger Super Duty)، پیکاپی را طراحی کرده است که تنها با یک نگاه، اعتماد به نفس و توانایی انجام سختترین کارها را به نمایش میگذارد. این خودرو با افزایش ارتفاع، فاصله عرضی بیشتر چرخها، تایرهای بزرگتر و آینههای جانبی کاربردیتر، ابهت و توانمندی خود را فریاد میزند.
به گفته تاد ویلینگ (Todd Willing)، مدیر طراحی شرکت فورد، ایده ساخت یک رنجر قویتر، از بررسی دقیق سبک زندگی و نیازهای مشتریان این کلاس از وانتها آغاز شد.
ویلینگ میگوید: «مدیران ناوگان شرکتها به ما گفتند که در کلاس پیکاپهای سایز متوسط و کاری (Heavy-Duty Medium Pick-up)، گزینهای که واقعاً پاسخگوی نیازهایشان باشد، وجود ندارد. این موضوع تیم ما را بر آن داشت تا با بیش از ۵۰ شرکت و سازمان خدمات عمومی وارد مذاکره شویم و با درک عمیق چالشهای روزمره آنها، نیازهایشان را به درستی شناسایی کنیم.»
نتیجه این تحقیقات، ایدهای برای ساخت پیکاپی بود که میتوانست شکاف میان محصولات موجود در بازار و نیازهای واقعی این صنعت را پر کند. ویلینگ میافزاید: «هرچه بیشتر روی این ایده کار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که باید خودرویی بسازیم که نماد واقعی شعار معروف فورد یعنی ‘جانسخت ساخته شده’ (Built Ford Tough) باشد و ظاهر آن نیز باید کاملاً با این قابلیتها همخوانی داشته باشد.»

مکس وولف (Max Wolff)، مدیر طراحی بازارهای بینالمللی فورد، میگوید: «رنجر سوپر دیوتی با بهرهگیری از تایرهای ۳۳ اینچی آفرودی جنرال گربر (General Grabber)، فاصله عرضی بیشتر چرخها و ارتفاع بالاتر از سطح زمین، توجه همه را به خود جلب میکند و حضوری قدرتمند در جاده دارد.»
- طراحی کاپوت: کاپوت جدید با لبههای زاویهدار خود، حس قدرت را القا میکند و عبارت ‘SUPER DUTY’ در لبه جلویی آن حک شده است.
- جلوپنجره: جلوپنجره مشبک با طراحی باز، جریان هوای بهینه را برای پیشرانه تضمین میکند.
- سپر و محافظت: در جلوی خودرو، یک سپر فولادی سنگین و متصل به شاسی نصب شده که در شرایط آفرود، از رادیاتور و چراغها محافظت میکند. همچنین، محلهایی برای نصب پروژکتورهای اضافی بهصورت استاندارد تعبیه شده و یک سینی محافظ زیرین (Bash Plate) از زیر سپر امتداد یافته که به بهبود چشمگیر زاویه حمله (Approach Angle)، زاویه شکست (Rampover Angle) و زاویه فرار (Departure Angle) کمک کرده است.
- گلگیرها: گلگیرهای عضلانی و برجسته که برای جای دادن تایرهای بزرگتر و افزایش فاصله عرضی چرخها ضروری بودند، بهطور اختصاصی برای این مدل طراحی شدهاند.

این خودرو در نسخههای تک کابین شاسی (Single Cab Chassis)، یکونیم کابین شاسی (Super Cab Chassis)، دو کابین شاسی (Double Cab Chassis) و دو کابین وانت (Double Cab Pick-up) عرضه میشود تا نیازهای مختلف کاربران، از کشاورزی و کارگاههای ساختمانی گرفته تا خدمات اضطراری و جنگلبانی را پوشش دهد.
همانند رنجر استاندارد که برای نصب تجهیزات و کاربریسازی (Upfitter Ready) طراحی شده، نسخه سوپر دیوتی این ویژگی را یک سطح ارتقا داده است تا نصب هرگونه تجهیزات سفارشی به سادگی انجام شود.
در داخل کابین، عبارت ‘SUPER DUTY’ بار دیگر روی درب بالایی داشبورد حک شده تا هماهنگی با طراحی بیرونی حفظ شود. نمایشگر ۱۲ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی و مجموعهای از کلیدهای کمکی در کنسول سقفی، از تجهیزات استاندارد تمام مدلها هستند.
برای مشتریانی که نیاز به استفاده از دستگاههای بزرگتر مانند تبلت در کابین دارند، یک سیستم یکپارچه نصب تجهیزات (Integrated Device Mounting System) بهصورت آپشنال در سمت سرنشین جلو قابل نصب است که میتواند دستگاههایی تا وزن ۴ کیلوگرم را به طور ایمن نگه دارد. این سیستم بهگونهای طراحی شده که مزاحمتی برای عملکرد ایربگ سرنشین ایجاد نکند.

همچنین، اسنورکل سافاری (Safari Snorkel) که با همکاری شرکت سافاری و فورد طراحی شده، ورودی هوا را تا سطح سقف بالا میبرد تا هوای خنکتر و تمیزتری به پیشرانه برسد.
یکی از تغییرات مهم در رنجر سوپر دیوتی، استفاده از آینههای جانبی بلندتر است. از آنجایی که وزن ناخالص مجاز (GVM) این خودرو به ۴۵۰۰ کیلوگرم افزایش یافته، در صورت مسدود شدن دید آینه وسط (به دلیل حمل بار)، این آینههای بلندتر برای تامین دید کافی ضروری هستند.
این آینهها آزمونهای سختگیرانهای را پشت سر گذاشتهاند، از جمله “تست کوبیدن در” (Door Slam Test) معروف فورد که در آن، درهای خودرو دهها هزار بار در دماهای بسیار سرد و بسیار گرم با شدت کوبیده میشوند تا دوام آینهها و لولاهای در در طول ۱۰ سال استفاده شبیهسازی شود.

فورد رنجر سوپر دیوتی به مجموعه کاملی از سیستمهای کمکراننده مجهز شده است:
- حسگرهای پارک جلو و عقب
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سیستم پایش نقاط کور با قابلیت پوشش تریلر (Blind-Spot Monitoring with Trailer Coverage)
- هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)
- ترمز اضطراری خودکار (Auto Emergency Braking)
- سیستم ترمز کمکی دندهعقب با هشدار ترافیک جانبی (Reverse Brake Assist with Cross-Traffic Alert)
یکی از نوآوریهای هوشمندانه در نسخههای شاسی این خودرو، نصب یک “نوار فناوری” در بخش عقب است که حسگرهای سیستمهای کمکراننده را در خود جای داده است. این ویژگی به خریداران نسخههای شاسی اجازه میدهد از فناوریهایی بهرهمند شوند که پیش از این در این کلاس از خودروها در دسترس نبود.