معرفی آستون مارتین والکایری LM: اوج هیجان در دنیای هایپرکارها
1404-03-19 زمان مطالعه: 6 دقیقه 7
فهرست مطالب:
میراثی درخشان در لمانز
آستون مارتین از سال ۱۹۲۸، تنها پنج سال پس از آغاز مسابقات لمانز، وارد این رقابت شد. این برند در طول دههها بارها در کلاسهای مختلف به پیروزی دست یافته و از سال ۲۰۱۴ تاکنون، پنج عنوان قهرمانی کسب کرده است. حالا با والکایری LM، آستون مارتین پس از پیروزی تاریخی در سال ۱۹۵۹ با مدل DBR1 (با رانندگی روی سالوادوری و کارول شلبی)، بار دیگر برای کسب پیروزی مطلق در بالاترین سطح مسابقات استقامتی گام برمیدارد.

قلب تپنده والکایری LM
والکایری LM بر پایه نسخه مسابقهای والکایری هایپرکار ساخته شده است؛ خودرویی که با رعایت قوانین فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) برای کلاس هایپرکار طراحی شده و در سال ۲۰۲۵ در دو رقابت معتبر قهرمانی جهانی استقامت (WEC) و مسابقات IMSA WeatherTech Sports Car در آمریکای شمالی شرکت خواهد کرد. این مدل از همان موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کازورث بهره میبرد که با تنظیمات خاص و فناوری لین-برن به قدرت محدود شده ۵۲۰ کیلووات (۶۹۷ اسب بخار) میرسد.

آدریان هالمارک، مدیرعامل آستون مارتین، درباره این خودرو میگوید: «والکایری در هیچ قالبی با هیچ خودرویی در جهان قابل مقایسه نیست. نسخه لمانز این خودرو با موتور خیرهکننده ۶.۵ لیتری V12، تنها هایپرکار رقابتی است که از یک خودروی خیابانی مشتق شده است. والکایری LM فرصتی بینظیر برای پیوستن به انحصاریترین باشگاه مالکان آستون مارتین فراهم میکند؛ جایی که رانندگان میتوانند تجربهای نزدیک به رانندگی در بالاترین سطح مسابقات استقامتی را لمس کنند.»
ویژگیهای فنی والکایری LM
والکایری LM با تغییرات اندک نسبت به نسخه مسابقهای WEC و IMSA، برای رانندگان غیرحرفهای بهینه شده است. مواردی مانند سیستمهای الکترونیکی مخصوص مسابقات FIA و وزنههای تعادل حذف شدهاند و رابط کابین (Cockpit Interface) برای استفاده در روزهای پیست (Track Days) سادهسازی شده است. سیستم کنترل گشتاور باز جایگزین سیستم بسته مسابقهای شده و حسگرهای مدیریت قدرت حذف شدهاند تا تجربه رانندگی برای مشتریان روانتر باشد. موتور V12 نیز برای استفاده از سوختهای رایج بازار کالیبره شده است.

این هایپرکار دیفرانسیل عقب از جعبهدنده ۷ سرعته سکوئنشال با تعویض دنده نیمهاتوماتیک از طریق پدال شیفتر بهره میبرد. سیستم تعلیق مسابقهای آن با ساختار دوجناقی در جلو و عقب، فنرهای میلهای پیچشی و دمپرهای قابل تنظیم طراحی شده است. تایرهای اختصاصی این خودرو نیز توسط پیرلی، تأمینکننده تایرهای فرمول یک، تولید میشوند.
کابین؛ ترکیبی از ایمنی و فناوری
کابین والکایری LM با تمرکز بر ایمنی، دسترسی و دید راننده طراحی شده است. صندلیهای مسابقهای فیبرکربنی با پشتیبانی شانه و پد محافظ سر، کمربند ایمنی ششنقطهای استاندارد FIA و سیستم اطفای حریق، از ویژگیهای این کابین هستند. فرمان مجهز به نمایشگر راننده و چراغهای تعویض دنده، تجربهای نزدیک به خودروهای مسابقهای حرفهای ارائه میدهد.
آدام کارتر، مدیر بخش مسابقات استقامتی آستون مارتین، تأکید میکند: «والکایری LM تقریباً مشابه نسخه مسابقهای است که در WEC و IMSA رقابت میکند. تنها تغییرات جزئی برای تبدیل آن به یک خودروی غیرهمولوگه و مناسب برای مشتریان اعمال شده است. این خودرو واقعیترین تجربه رانندگی با یک هایپرکار مسابقهای را ارائه میدهد.»

آستون مارتین برای مالکان والکایری LM یک برنامه توسعه رانندگی اختصاصی طراحی کرده است که تجربهای بینظیر از رانندگی در سطح حرفهای را ارائه میدهد. این برنامه شامل پشتیبانی کامل برای آمادهسازی خودرو، شبیهسازهای رانندگی، جلسات آموزشی حضوری و تحلیل دادههای رانندگی است. مالکان میتوانند بدون دغدغه مدیریت پیست، خودرو را در محیطی امن و کنترلشده تجربه کنند. این برنامه بهصورت “پرواز و رانندگی” اجرا میشود و تیم حرفهای مهندسان آستون مارتین، خودروها را نگهداری و به محل برگزاری رویدادها منتقل میکنند.

مالکان همچنین از کیت کامل رانندگی شامل کلاه ایمنی، دستگاه ایمنی سر و گردن (HANS)، لباس و کفش مسابقهای، دستکش و تجهیزات ضدحریق بهرهمند خواهند شد. این برنامه در سهماهه دوم سال ۲۰۲۶ آغاز میشود و شامل دو روز پیست کاملاً پشتیبانیشده در رویداد UNLEASHED آستون مارتین در مدارهای استاندارد فرمول یک خواهد بود. در پایان سال، یک مراسم ویژه در مقر آستون مارتین در گایدون با حضور مالکان برگزار میشود.

انحصار و محدودیت تولید
والکایری LM تنها در ۱۰ دستگاه تولید خواهد شد و تحویل آن از سهماهه دوم ۲۰۲۶ آغاز میشود. این خودرو نهتنها اوج فناوری و عملکرد آستون مارتین را به نمایش میگذارد، بلکه تجربهای بیمانند از رانندگی در سطح مسابقات جهانی را برای تعداد محدودی از مشتریان فراهم میکند.