معرفی بیوک الکترا E5 مدل ۲۰۲۵: مجهز به پلتفرم جدید
به گزارش مجله ماشین، شرکت بیوک رسماً از نسخه جدید شاسیبلند تمام الکتریکی سایز متوسط خود، الکترا E5، رونمایی کرد. این مدل جدید که بهزودی روانه بازار خواهد شد، با ۴۷ بهبود کلیدی در بخشهای طراحی، عملکرد، سیستمهای هوشمند و رفاهی، تجربهای متفاوت را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. مهمترین ویژگی این خودرو، بهرهمندی از پلتفرم جدید Ultium 2.0 است که قابلیتهای فنی پیشرفتهتر و برد حرکتی بیشتری را نوید میدهد.
نسخه جدید الکترا E5 از زبان طراحی PURE بیوک پیروی میکند که پیش از این در خودروی مفهومی Electra-X به نمایش درآمده بود. در نمای جلو، جلوپنجره کاملاً بسته نهتنها چهرهای مدرن به خودرو بخشیده، بلکه با بهینهسازی جریان هوا، به بهبود آیرودینامیک نیز کمک شایانی کرده است. استفاده از چراغهای اصلی دوقسمتی (Split Headlamp) و یک ورودی هوای تیره در سپر، ظاهری اسپرت و جذاب برای این شاسیبلند برقی ایجاد کرده است.

نمای جانبی و عقب خودرو شباهت زیادی به نسل فعلی دارد و از المانهای محبوب در طراحی خودروهای برقی امروزی، مانند دستگیرههای درِ مخفی و چراغ عقب سرتاسری، بهره میبرد. در بخش عقب، خطوط تیز، چراغ ترمز سوم سهتکه و جزئیات کرومی، ظاهری لوکس و چشمنواز به الکترا E5 بخشیدهاند.
ابعاد و اندازهها:
- طول: ۴۸۹۲ میلیمتر
- عرض: ۱۹۰۵ میلیمتر
- ارتفاع: ۱۶۸۴ میلیمتر
- فاصله بین دو محور: ۲۹۵۴ میلیمتر
این خودرو بر اساس تیپ، با رینگهای ۱۸ اینچی (تایر ۲۴۵/۶۰ R18) یا ۱۹ اینچی (تایر ۲۴۵/۵۵ R19) عرضه خواهد شد.

یکی از برجستهترین ویژگیهای الکترا E5 جدید، تجهیز آن به پلتفرم پیشرفته Ultium 2.0 است. این پلتفرم از معماری ولتاژ بالا (نزدیک به ۹۰۰ ولت) پشتیبانی میکند و با یک باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) با قابلیت شارژ فوق سریع 6C همراه شده است. این باتری قدرتمند که حاصل همکاری سایک جنرال موتورز (SAIC-GM) و شرکت معتبر CATL است، یک رکوردشکنی در سرعت شارژ محسوب میشود.
به لطف این فناوری پیشرفته، تنها با ۱۰ دقیقه شارژ میتوان به برد حرکتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر دست یافت. پیشبینی میشود برد کلی خودرو در حالت شارژ کامل، فراتر از ۶۰۰ کیلومتر باشد.

بیوک الکترا E5 جدید در نسخه پایه به یک موتور الکتریکی با حداکثر قدرت ۱۸۰ کیلووات (معادل ۲۴۱ اسب بخار) مجهز شده است.
برای مقایسه، نسخههای پیشین این خودرو با باتریهای NMC با ظرفیت ۶۸ یا ۸۰ کیلووات ساعت عرضه میشدند که بر اساس استاندارد CLTC، به ترتیب بردی معادل ۵۴۵ و ۶۲۰ کیلومتر داشتند. گزینههای پیشرانه نیز شامل موتورهای ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار)، ۱۸۰ کیلووات (۲۴۱ اسب بخار) و ۲۱۱ کیلووات (۲۸۳ اسب بخار) در دو نسخه دیفرانسیل جلو (FWD) و دو دیفرانسیل (4WD) بود.