افشای بدهیهای سرسامآور دو خودروساز بزرگ
به گزارش مجله ماشین، یک عضو انجمن قطعهسازان همگن استان تهران از رقمی شوکهکننده پرده برداشت. امیرحسین جلالی، مجموع بدهی جاری دو خودروساز بزرگ ایران را ۵۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که این میزان، زنگ خطر را برای آینده این صنعت به صدا درآورده است.
جلالی با اشاره به تاریخچه پرفراز و نشیب صنعت خودرو از ابتدای دهه ۹۰، یادآور شد: “در آغاز دهه ۹۰، که دوران رشد و شکوفایی صنعت خودرو بود، خودروسازان با همکاری قطعهسازان توانستند تولید سالانه را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو برسانند. این مقطع زمانی، صنعت خودرو را در مسیر بالندگی، سودآوری و توسعه قرار داده بود.”
اما این روند پایدار نماند. به گفته وی، علیرغم تلاش بیوقفه خودروسازان و قطعهسازان برای حفظ تولید در شرایط دشوار، سیاست قیمتگذاری دستوری به همراه افزایش زیان انباشته ناشی از آن، موجب شده تا دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند. هرچند این شرکتها با تجدید ارزیابی داراییهای خود توانستهاند به طور موقت از شمول این قانون خارج شوند، اما ابعاد واقعی مشکلات مالی آنها همچنان پابرجاست.
جلالی در تشریح وضعیت مطالبات قطعهسازان از این دو شرکت، به ارقام قابل تأملی اشاره کرد:
مطالبات تعیین تکلیف نشده قطعهسازان: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان (۱۳۰ همت)
مطالبات سررسید گذشته: ۵۰ هزار میلیارد تومان (۵۰ همت)
آیندهفروشی خودروسازان (شامل قراردادهای سهجانبه، خرید دین، اوراق گام و…) : ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۰ همت)
با احتساب این ارقام، مجموع بدهی جاری دو خودروساز بزرگ به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این بدهی هنگفت، نشاندهنده فشارهای مالی شدیدی است که بر این شرکتها وارد میشود.
جلالی همچنین به زیان انباشته ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی (۲۸۰ همت) دو خودروساز بزرگ اشاره کرد. وی برآورد کرد که شکاف قیمتی بین خودرو در بازار آزاد و کارخانه نیز به رقمی معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد. این شکاف عمیق، نه تنها به مصرفکنندگان فشار میآورد، بلکه سودآوری خودروسازان را نیز به شدت کاهش داده و به زیان انباشته آنها دامن میزند.