تازه‌ها
پنجشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۴
تارا هیبریدی

بررسی تارا هیبریدی: گام بلند ایران‌خودرو در مسیر تحول

1404-04-11 زمان مطالعه: 4 دقیقه 2

به گزارش خبرنگار مجله ماشین، صنعت خودروی کشور در حال ورود به فاز جدیدی از تحول است. در این میان، شرکت ایران‌خودرو با معرفی پروژه ملی تارا هیبریدی، گام بلندی در راستای بومی‌سازی فناوری‌های نوین و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برداشته است. این پروژه نه تنها به کاهش چشمگیر مصرف سوخت کمک می‌کند، بلکه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، تجربه‌ی رانندگی جذاب‌تر و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست را نوید می‌دهد. با توجه به شرایط فعلی کشور و عدم نیاز به زیرساخت‌های گسترده برای شارژ، تارا هیبریدی به عنوان یک راهکار بهینه و عملی برای توسعه ناوگان حمل و نقل سبز مطرح شده است.

طراحی ظاهری

با توجه به اطلاعات موجود، تارا هیبریدی بر پایه کانسپت HEV (Hybrid Electric Vehicle) طراحی شده است. این به معنای آن است که انتظار می‌رود طراحی ظاهری آن تا حد زیادی به مدل بنزینی تارا شباهت داشته باشد، اما با جزئیات و المان‌هایی که هویت هیبریدی آن را مشخص می‌کنند. احتمالاً شاهد تغییراتی در جلوپنجره، رینگ‌ها و نشان‌های اختصاصی هیبریدی خواهیم بود که ظاهری مدرن‌تر و متفاوت‌تر به آن می‌بخشند. این رویکرد به ایران‌خودرو کمک می‌کند تا هزینه‌های طراحی را مدیریت کرده و با اتکا به پلتفرم موجود، سرعت توسعه را افزایش دهد.

طراحی داخلی

در بخش داخلی، انتظار می‌رود تارا هیبریدی از چیدمان کابین مدل بنزینی بهره ببرد، اما با ارتقاء‌هایی در زمینه فناوری و نمایش اطلاعات مربوط به سیستم هیبریدی. نمایشگرهای داخلی احتمالاً اطلاعاتی مانند وضعیت شارژ باتری، نحوه عملکرد موتور برقی و احتراقی، و میزان مصرف انرژی را به راننده ارائه می‌دهند. همچنین ممکن است شاهد استفاده از متریال‌های جدید یا تریم‌های اختصاصی برای متمایز کردن نسخه هیبریدی باشیم که حسی از مدرنیته و توجه به جزئیات را القا می‌کنند.

تارا هیبریدی
تارا هیبریدی

مشخصات فنی

قلب تپنده تارا هیبریدی یک سامانه هیبریدی پیشرفته با توان ۱۵۰ کیلووات (حدود ۲۰۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر در حالت موازی است. این قدرت و گشتاور برای یک سدان، قابلیت رانندگی بسیار جذاب و چابکی قابل قبولی را فراهم می‌کند. در فاز نخست، این گیربکس پیشرفته هیبریدی (DHT) بر روی موتور TU5 NA به روزرسانی‌شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون (Atkinson Cycle) نصب خواهد شد. استفاده از چرخه اتکینسون در موتور احتراقی، بهینه‌سازی قابل توجهی در مصرف سوخت ایجاد می‌کند.

معاون تحقیقات ایران‌خودرو اعلام کرده که مصرف سوخت این خودرو به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهشی معادل ۳۵ تا ۴۰ درصد را نشان می‌دهد. این کاهش چشمگیر، حاصل افزایش بازدهی موتور احتراق داخلی از حدود ۱۲ درصد در حالت سیکل شهری به ۳۵ درصد با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینه‌سازی‌های ساختاری است. در آینده و از سال ۱۴۰۷، این گیربکس بر روی خودروی ری‌را با موتور توربوشارژ TU5 TC نیز نصب خواهد شد که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این تکنولوژی در محصولات آتی ایران‌خودرو است.

امکانات ایمنی و رفاهی

با توجه به جایگاه تارا به عنوان یکی از محصولات جدید و استراتژیک ایران‌خودرو، انتظار می‌رود نسخه هیبریدی آن نیز از طیف وسیعی از امکانات ایمنی و رفاهی بهره‌مند باشد. سیستم‌های پایداری الکترونیکی، ایربگ‌ها، و امکانات رفاهی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی مرکزی و سیستم‌های کمک‌راننده (مانند کروز کنترل) از جمله مواردی هستند که در این خودرو قابل انتظارند. با این حال، جزئیات دقیق این امکانات پس از عرضه رسمی مشخص خواهد شد.

یکی از مزایای مهم تارا هیبریدی، طراحی آن بر پایه کانسپت HEV است که برخلاف خودروهای PHEV (هیبریدی پلاگین)، نیازی به اتصال به برق شهری و ایجاد زیرساخت‌های شارژ گسترده ندارد. تمام فرآیند شارژ باتری به صورت داخلی و از طریق موتور احتراقی و سیستم بازیابی انرژی ترمز انجام می‌شود. این ویژگی، تارا هیبریدی را برای شرایط فعلی زیرساخت‌های کشور بسیار مناسب می‌سازد. در این فناوری، موتور برقی مسئول شتاب‌گیری اولیه و رانندگی در ترافیک شهری است، در حالی که موتور احتراقی در زمان توقف یا ترافیک، خاموش می‌ماند و به بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند.

رقبا در بازار ایران

در بازار خودروی ایران، تارا هیبریدی می‌تواند با برخی از خودروهای وارداتی هیبریدی و همچنین نسخه‌های بنزینی موجود در بازار رقابت کند. اگرچه بازار خودروهای هیبریدی در ایران هنوز به طور کامل توسعه نیافته، اما با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، انتظار می‌رود که این بخش از بازار در آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. رقبای اصلی ممکن است شامل مدل‌های هیبریدی از برندهای چینی یا کره‌ای باشند که در صورت ورود به بازار، رقابت را برای تارا هیبریدی افزایش خواهند داد.

ارزش خرید

تارا هیبریدی با تمرکز بر کاهش مصرف سوخت، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای خریدارانی است که به دنبال خودرویی اقتصادی و کم‌مصرف هستند. کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی مصرف سوخت، به معنای صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های جاری مالکیت خودرو خواهد بود، به خصوص در بلندمدت. علاوه بر این، بومی‌سازی فناوری هیبریدی و تولید انبوه آن، گامی مهم در جهت خودکفایی صنعتی کشور و کاهش وابستگی به واردات است.

تیراژ اولیه تولید این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق ایران‌خودرو برای عرضه آن به بازار است. این تیراژ در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش می‌یابد که نشان از عزم جدی ایران‌خودرو برای تبدیل تارا هیبریدی به یک محصول کلیدی در سبد محصولات خود دارد.

چشم‌انداز عرضه و تولید: از جاده تا بازار

بر اساس برنامه‌ریزی‌های اعلام شده، فاز طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته (DHT) از بهمن ۱۴۰۳ آغاز شده است. نمونه‌های اولیه تارا هیبریدی تا اوایل زمستان ۱۴۰۳ برای کالیبراسیون در شرایط اقلیمی ایران وارد جاده‌های کشور می‌شوند. مراحل صنعتی‌سازی این محصول از ابتدای سال ۱۴۰۴ آغاز شده و با طی شدن مراحل تجاری‌سازی و به کیفیت‌رسانی، تارا هیبریدی در پاییز سال ۱۴۰۴ به بازار عرضه خواهد شد. تولید انبوه نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها در تیر ماه ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد. این جدول زمانی فشرده، نشان‌دهنده اهمیت این پروژه برای ایران‌خودرو و وزارت صمت است.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×