جنگ قدرت ایلان ماسک و ترامپ
به گزارش مجله ماشین، در حالی که جامعه جهانی و بهویژه منطقه ما درگیر تبعات جنگها و تنشهای بیسابقه با رژیم صهیونیستی و حامیان غربیاش، به ویژه آمریکا، است، در آن سوی دنیا، نبردی دیگر در جریان است که میتواند تبعات اقتصادی قابل توجهی داشته باشد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بار دیگر درگیر یک جدال لفظی شدید با دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، شده است. این درگیری در حالی شعلهور شده که تسلا خود را برای اعلام فاجعهآمیزترین آمار فروش سهماهه دوم سال آماده میکند. این موضوع، بار دیگر آسیبپذیری شرکتهای بزرگ فناوری و خودروسازی را در برابر نوسانات سیاسی و شخصی رهبرانشان، آشکار میسازد.
سرمایهگذاران تسلا در حال آمادهباش برای بدترین سناریو هستند، چرا که ایلان ماسک دور جدیدی از توییتهای ضد ترامپ را آغاز کرده و رئیسجمهور نیز با کمال میل به آن پاسخ داده است. همین واکنشها باعث شده تا سهام تسلا پیش از اعلام رسمی آمار فروش سهماهه دوم در تاریخ ۲ جولای (۱۱ تیر)، ۶ درصد سقوط کند. تحلیلگران انتظار دارند که فروش تسلا در این سهماهه بین ۱۳ تا ۲۰ درصد نسبت به سهماهه دوم ۲۰۲۴ کاهش یابد که نشاندهنده یک بحران جدی برای این غول خودروسازی است.
جدال جدید ترامپ و ماسک بر سر لایحهای به نام “یک لایحه بزرگ، زیبا و واحد” (One Big Beautiful Bill) است که توسط دولت ترامپ مطرح شده. این لایحه در مجلس سنا تغییراتی کرده و اکنون مشوقهای صنعت نفت را افزایش داده و در مقابل، مشوقهای مربوط به پروژههای پاک، از جمله خودروهای برقی (EVs)، باتریها و انرژی پاک را کاهش میدهد. این مسئله به شدت به منافع مدیرعامل تسلا ضربه میزند، چرا که او صنعت خودروهای الکتریکی و انرژیهای نو را هسته اصلی کسبوکار خود میداند. ماسک همچنین با افزایش سقف بدهی ملی که تقریباً به دلیل افزایش هزینههای موجود در این لایحه تضمین شده است، مخالفت کرده است.
این لایحه که در شرایط کنونی جهان و تمرکز بر انرژی، بحثبرانگیز است، نشاندهنده رویکرد متفاوت دولت آمریکا در قبال صنایع مختلف است.
اگرچه تسلا از قانون کاهش تورم (IRA) دولت بایدن سود برده بود، اما ماسک معتقد بود که شخصاً اعتبار لازم را دریافت نکرده است. نکته جالب توجه اینجاست که ماسک نه تنها از برنامه MAGA (Make America Great Again) ترامپ حمایت میکرد، بلکه به شدت به آن کمک مالی و ترویجی نیز میپرداخت، حتی با وجود اینکه ترامپ علناً علیه هر چیزی که تسلا نماینده آن است، صحبت میکرد. عصبانیت ماسک از اینکه ترامپ قصد دارد قانونی را تصویب کند که خود ماسک در کمپینهای انتخاباتیاش از آن دفاع میکرد، نشان میدهد که ماسک گاهی اوقات تا چه حد میتواند بچگانه رفتار کند.
مدیرعامل تسلا تهدید کرده است که تمام انرژی و منابع خود را به کار خواهد گرفت تا اعضای کنگرهای که به OBBB (لایحه مذکور) رأی میدهند، در انتخابات مقدماتی خود شکست بخورند؛ “حتی اگر این آخرین کاری باشد که در این دنیا انجام میدهد.” هرچند ماسک در به ریاستجمهوری رساندن ترامپ موفق بود، اما در تلاشهای بعدی خود برای انتخاب سیاستمداران راستگرا کمتر موفق عمل کرده است. مشخص نیست که آیا تهدید ماسک برای انتخابات مقدماتی ۲۰۲۶ کارساز خواهد بود یا خیر. ماسک همچنین به یک نظرسنجی مربوط به ۵ ژوئن از جدال قبلی خود با ترامپ درباره ایجاد یک حزب سیاسی جدید برای پیشبرد اهدافش، بازگشت.
اقدامات ماسک توجه ترامپ را به خود جلب کرده و او نیز دوباره با تهدید به قطع یارانهها برای شرکتهای ماسک و “بازگرداندن او به خانهاش در آفریقای جنوبی” پاسخ داده است. ترامپ هرگز از تحقیر هر چیزی که کلمات “برق”، “پاک” یا “اقلیم” در توصیف آن باشد، پنهان نکرده است. با این حال، استفاده از قدرت سیاسی برای تلافیجویی علیه یک کسبوکار خصوصی که بنیانگذار آن او را ناراحت کرده، بیشتر شبیه به رفتار یک دیکتاتور است.
این درگیری باعث نگرانی والاستریت شده و سهام تسلا در معاملات پیش از بازار بیش از ۴ درصد سقوط کرده و به ۳۰۳ دلار رسید، در حالی که روز دوشنبه با ۲ درصد کاهش در ۳۱۸ دلار بسته شده بود. با این حال، سهام تسلا میتواند در تاریخ ۲ جولای (۱۱ تیر)، زمانی که انتظار میرود این خودروساز آمار تولید و تحویل سهماهه دوم ۲۰۲۵ را منتشر کند، به مراتب بیشتر سقوط کند. تسلا همچنان در مسیر بدی که در سهماهه اول آغاز کرده، ادامه میدهد و تحلیلگران انتظار دارند که تحویل خودروها بین ۳۵۵,۰۰۰ تا ۳۸۵,۰۰۰ دستگاه باشد. این رقم بین ۱۳ تا ۲۰ درصد کمتر از سهماهه دوم ۲۰۲۴ است که مشکلات تسلا را عمیقتر میکند.
با این حال، همانطور که میگویند “زباله یک نفر، گنج دیگری است.” بسیاری از سرمایهگذاران خرد و طرفداران سرسخت تسلا، سقوط قیمت سهام را فرصتی برای خرید بیشتر سهام این شرکت با تخفیف میدانند. آنها معتقدند که تسلا پتانسیل زیادی برای سودآوری کلان در آینده از انقلاب رباتها و هوش مصنوعی دارد. اما باید به خاطر داشت که وعدههایی مانند روباتاکسی تسلا و اولین خودروی خودران، که قرار بود منجر به افزایش چشمگیر قیمت سهام شوند، هنوز نتوانستهاند تأثیر قابل توجهی بگذارند.
بسیاری از مردم از خود میپرسیدند که چرا تسلا پس از یک دستاورد چشمگیر در زمینه رانندگی خودران، آنطور که انتظار میرفت اوج نگرفت. پاسخ ساده است: سرمایهگذاران بر اساس وعدههای ایلان ماسک در شش ماه گذشته، قبلاً این نقاط عطف را در ارزشگذاری تسلا لحاظ کرده بودند. این وضعیت، تسلا را در موقعیت جالبی قرار میدهد، جایی که هر خبر مثبتی نمیتواند قیمت سهام را به طور قابل توجهی بالا ببرد، در حالی که هر خبر منفی پتانسیل سقوط شدید سهام را دارد. این عدم قطعیت، در کنار تنشهای سیاسی بینالمللی، چشماندازی مبهم را برای آینده این خودروساز بزرگ ترسیم میکند.