معرفی آلپاین A290 رالی ۲۰۲۶: دنیای رالی الکتریکی
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، آلپاین، پیش از رویداد رالی روئرگ رودز آویرون اوکسیتانی ۲۰۲۵ (Rallye Rouergue Rodez Aveyron Occitanie 2025)، از نسخه رالی A290 رونمایی کرد. این خودرو که با نام A290 رالی شناخته میشود، اولین خودروی برقی آلپاین است که به طور خاص برای مشتریان علاقهمند به مسابقات اتومبیلرانی طراحی شده است. توسعه این خودرو توسط تیمهای ویری-شاتیون صورت گرفته و در کارگاه مسابقه منوفاکچر آلپاین دیپ ژان ردله مونتاژ خواهد شد.

گامی نو در هفتادمین سالگرد تاسیس آلپاین
آلپاین به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس خود، اولین خودروی مسابقهای از سری کربن خنثی خود را معرفی میکند. این اقدام فرصتی بینظیر برای مشتریان فراهم میآورد تا از طریق انواع رویدادها، دنیای رالی را تجربه کنند، شرکای جدید جذب شوند و از تمام ویژگیهای A290 لذت ببرند. A290 رالی تمام ژنهای مسابقهای را که ژان ردله هنگام تأسیس آلپاین به آن بخشیده بود، در خود دارد!
A290 که به عنوان یک دروازه واقعی به مسابقات برقی عمل میکند و مطابق با آخرین مقررات رالی طراحی شده است، اکنون آماده ورود به میدان رقابت است. آلپاین A290 رالی با هدف اثبات تواناییهای خود در رشتههای مختلف، تطبیقپذیری خود را در طیف گستردهای از فرمتها، چه در مسابقات تکبرند و چه در رقابتهای آزاد، به نمایش خواهد گذاشت.

برنامههای آتی و حمایت از رقبا
برای شروع، یک چالش رالی تکمرحلهای در فرانسه قبل از پایان سال ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد. این رالی که اولین خودروهای A290 رالی تحویل داده شده به تعداد محدودی از رقبا را گرد هم میآورد، همراه با تمام تبلیغات مربوط به A290 رالی، از دانش و ارزشهای اصلی شناخته شده برای مشتریان مسابقات رنو، از جمله حمایت فنی و ورزشی سطح بالا، و جوایز ویژه، بهره خواهد برد.
برای استقبال از شرکتکنندگانی که با A290 رالی خود وارد مسابقه میشوند، یک محیط با تم آلپاین، همراه با زیرساخت شارژ اختصاصی، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. بسته به مکان، این زیرساخت شارژ از فناوریهای مختلف تأمین انرژی دوستدار محیط زیست استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، از A290 رالی میتوان برای رقابت مستقل در مسابقات محلی نیز استفاده کرد.
یک طبقهبندی اختصاصی فروشگاههای آلپاین، ابزاری ارزشمند برای بازاریابی و ارتباطات و ارتباطی درجه یک با رانندگان و تیمهای A290 رالی را برای شبکه فروش آلپاین فراهم خواهد کرد. این رویدادها تمام پتانسیل اولین هاچبک داغ مسابقهای برقی آلپاین ریسینگ را به نمایش خواهند گذاشت و روحیه و سنت دیرینه برند در تعهد به ورزشهای موتوری را ادامه خواهند داد.

آمادگی کامل برای مسابقات
توسعه آلپاین A290 رالی ۲۰۲۶ به طور کامل الزامات فنی برای ایمنی سرنشینان را برآورده میکند، از جمله رولکیج جوشدادهشده و صندلیهای باکت سابلت که هر دو با آخرین مقررات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) مطابقت دارند.
توان ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر موتور با کمک یک دیفرانسیل لغزش محدود ZF به محور جلو منتقل میشود و عملکردی درجه یک را ارائه میدهد. در نتیجه، هم گیربکس و هم سیستم مدیریت الکترونیکی بهروزرسانی شدهاند. A290 رالی مجهز به جدیدترین سیستمهای نظارت الکتریکی است تا از استفاده بهینه از فناوری خودروی برقی خود اطمینان حاصل کند.
همانند بهترین خودروهای رالی که در حال حاضر در رقابتها حضور دارند، ترمزگیری در جلو توسط کالیپرهای شش پیستون مونوبلاک و دیسکهای ۳۵۰ میلیمتری انجام میشود. در مقابل، در عقب، کالیپرهای تکپیستون بر روی دیسکهای ۲۸۰ میلیمتری عمل میکنند، که همگی با سیستم کنترل ABS مخصوص مسابقه آلپاین ریسینگ همراه هستند. در نهایت، ادغام ترمز دستی هیدرولیک ضروری، توسعه سیستم ترمز این نسخه مسابقهای را تکمیل میکند.
آلپاین A290 رالی ۲۰۲۶ بر اساس شاسی (chassis) عالی A290 استاندارد بنا شده است، با سیستم تعلیق (running gear) که توسط آلپاین ریسینگ برای دنیای مسابقه سازگار شده است. این خودرو دارای یک سیستم تعلیق اختصاصی است که مجهز به کمکفنرهای (shock absorbers) ALP ریسینگ ساسپنشن (ALP Racing Suspension) است. رینگهای ویژه ۸ در ۱۸ اینچی EVO Corse با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت A (Michelin Pilot Sport A) پوشانده شدهاند.
در نهایت، از آنجا که صدا بخشی جداییناپذیر از تجربه هم برای عموم و هم برای رانندگان رالی است، یک سیستم نوآورانه جدید به A290 رالی این امکان را میدهد تا صدایی متناسب با سرعت خودرو و موقعیت دریچه گاز (throttle position) منتشر کند.

قیمت و برنامههای آینده
قیمت آلپاین A290 رالی ۲۰۲۶ ۵۹,۹۹۰ یورو (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) برای خودروی کامل، مونتاژ شده و رنگ شده تعیین شده است.
آلپاین A290 رالی ۲۰۲۶ از هماکنون برنامه شلوغی در پیش دارد. این خودرو بلافاصله پس از رونمایی، اولین حضور پویا خود را در جشنواره سرعت گودوود ۲۰۲۵ تجربه خواهد کرد و سپس در رالی مون-بلان مورزین حضور خواهد یافت.