معرفی کراساوور Li i8: تصاویر جدید و انتظارات نگرانکننده
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، شرکت چینی Li Auto قصد دارد در تاریخ ۲۹ جولای، فروش اولین کراساوور تمامبرقی خود، Li i8 را آغاز کند. این شرکت به موفقیت این مدل امید زیادی دارد، زیرا فروش کراساوورهای هیبرید شارژی (PHEV) آن رو به کاهش است.
چرا Li Auto به i8 امید بسته است؟
شرکت Li Auto که ده سال پیش تأسیس شد، شهرت و موفقیت خود را مدیون کراساوورهای هیبرید شارژی مشابهی همچون Li L6، Li L7، Li L8 و Li L9 است. اما رقبای این شرکت تنها طی چند سال، بازار را با مدلهای مشابه و ارزانتر اشباع کردهاند. از سوی دیگر، مینیون تمامبرقی Li Mega که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، قیمتی بیش از حد بالا داشت و نتوانست به یک مدل پرفروش تبدیل شود و رشد مورد انتظار شرکت را تضمین کند.
افت فروش و چالشهای پیشرو
در ماه ژوئن گذشته، فروش Li Auto در چین با کاهش چشمگیری مواجه شد: این شرکت ۳۶,۲۷۹ دستگاه خودرو فروخت که ۲۴.۱ درصد کمتر از فروش آن در ژوئن ۲۰۲۴ است. تمامی چهار مدل کراساوور هیبریدی این شرکت با افت فروش روبهرو بودهاند، در حالی که تقاضا برای مینیون Li Mega، برعکس، افزایش یافته است؛ اما سهم آن در کل فروش شرکت همچنان اندک و تنها ۲۳۰۴ دستگاه است.
Li Auto نیمه اول سال را با رشد فروش ۷.۹۱ درصدی و عرضه ۲۰۳,۹۳۸ دستگاه خودرو به پایان رساند. اما با توجه به روند فعلی، تردیدهای جدی وجود دارد که این شرکت بتواند هدف فروش ۶۴۰,۰۰۰ دستگاهی خود را در سال جاری محقق کند. این در حالی است که این رقم، قبلاً از هدف اولیه ۷۰۰,۰۰۰ دستگاه در ابتدای سال، کاهش یافته بود.

راهحل Li Auto: خط تولید جدید کراساوورهای برقی
لی شیانگ، بنیانگذار Li Auto، امیدوار است که خط تولید جدید کراساوورهای برقی با طراحی مینیونمانند و خاص خود، بتواند این روند منفی را جبران کند. اولین مدل از این سری، یعنی Li i8، در ماه فوریه معرفی شد و پیش از این تأییدیههای لازم را از وزارت صنعت چین دریافت کرده است. این هفته، لی شیانگ اعلام کرد که Li i8 در تاریخ ۲۹ جولای به فروش خواهد رسید و پیشسفارشهای آن از هفته آینده آغاز میشود.

زیرساخت شارژ و مزایای خانوادگی
Li Auto پیش از عرضه کراساوورهای برقی خود، سرمایهگذاری قابل توجهی در توسعه شبکه ایستگاههای شارژ اختصاصی خود در چین انجام داده است. در حال حاضر، بیش از ۲۵۰۰ ایستگاه شارژ در این کشور وجود دارد که پیامی روشن به مشتریان میدهد: “نگران خرید خودروهای برقی گرانقیمت ما نباشید، همیشه یک پریز برق قدرتمند برای آنها پیدا خواهد شد.”
همچنین این هفته، Li Auto چندین عکس جدید از Li i8 منتشر کرد که به وضوح نشان میدهد این کراساوور برای مشتریان خانوادگی طراحی شده و فضای داخلی بسیار زیادی در کابین سهردیفهاش ارائه میدهد؛ به اندازهای که برای کتابها، اسباببازیها و مواد غذایی کافی است. تجهیزات استاندارد این خودرو شامل مجموعهای غنی از سیستمهای کمکراننده الکترونیکی است. برای عملکرد صحیح این سیستمها، یک لیدار پیشرفته Hesai ATX بالای شیشه جلو کراساوور قرار گرفته است که قادر به اسکن فضای اطراف تا فاصله ۳۰۰ متری است.

مشخصات فنی کراساوور Li i8
طول کلی Li i8 معادل ۵۰۸۵ میلیمتر، عرض آن ۱۹۶۰ میلیمتر و ارتفاعش ۱۷۴۰ میلیمتر است. فاصله محوری آن نیز به ۳۰۵۰ میلیمتر میرسد. رینگهای استاندارد ۲۰ یا ۲۱ اینچی هستند. قوای محرکه این خودرو از نوع دوموتوره است؛ موتور الکتریکی جلو ۱۵۰ کیلووات (۲۰۴ اسب بخار) و موتور الکتریکی عقب ۲۵۰ کیلووات (۳۴۰ اسب بخار) قدرت تولید میکنند که حداکثر توان خروجی ترکیبی ۴۰۰ کیلووات (۵۴۴ اسب بخار) را ارائه میدهد. دو گزینه باتری با ظرفیتهای ۹۰.۱ و ۹۷.۸ کیلوواتساعت قابل انتخاب هستند که به ترتیب، برد ۶۷۰ و ۷۲۰ کیلومتر را طبق چرخه CLTC چین فراهم میکنند. وزن خالص (وزن خودرو بدون سرنشین و بار) این مدل بین ۲۵۸۰ تا ۲۶۱۰ کیلوگرم است.
برنامههای آینده و صادرات
در ماه سپتامبر، Li Auto یک کراساوور برقی کوچکتر و دو ردیفه به نام Li i6 را به خط تولید “i” خود اضافه خواهد کرد. همچنین، لی شیانگ در حال بررسی آغاز تولید سدان نیز هست.
از بهار امسال، Li Auto خود بهطور فعال به صادرات خودروهایش روی آورده است (پیش از این، دلالان غیررسمی این کار را انجام میدادند) تا از جمله، در برابر کاهش احتمالی بیشتر فروش در چین، خود را بیمه کند. در ماه مارس، آغاز فروش رسمی کراساوورهای هیبرید شارژی Li Auto در روسیه از طریق توزیعکننده Sinomach Auto اعلام شد. این توزیعکننده قصد دارد در سال جاری ۱۲,۰۰۰ دستگاه کراساوور Li Auto را در روسیه به فروش برساند و شبکهای متشکل از ۶۰ نمایندگی را ایجاد کند.