بررسی مزدا ۳ پریمیوم بهمن موتور: رقابتپذیری در بازار ایران
1404-04-30 زمان مطالعه: 7 دقیقه 4
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، مزدا ۳، پس از سالها غیبت، اکنون با نسل چهارم خود و تحت برند بیام کارز (زیرمجموعه گروه بهمن) به صورت وارداتی بازگشته است. این سدان ژاپنی که همواره به دلیل طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا و تجربه رانندگی لذتبخش مورد توجه جوانان و خانوادهها بوده، این بار با پیشرفتهای چشمگیر در زمینه طراحی، امکانات و مشخصات فنی، آماده رقابت با مدعیان قدرتمند بازار است.
قیمت مزدا ۳ پریمیوم بهمن موتور
شرکت بهمن موتور از تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۴، قیمت جدید مزدا ۳ وارداتی را پس از دو ماه افزایش داده است. نکته جالب توجه در این قیمتگذاری، تفاوت قیمت بر اساس رنگ خودرو است که میتواند برای خریداران حائز اهمیت باشد:
زمان قیمتگذاری | رنگ مشکی، سفید | رنگ خاکستری | رنگ قرمز |
اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۲,۵۳۲,۰۲۱,۰۰۰ تومان | ۲,۵۵۸,۲۳۰,۰۰۰ تومان | ۲,۵۷۴,۹۶۳,۰۰۰ تومان |
تیر ۱۴۰۴ | ۳,۲۴۸,۹۷۸,۰۰۰ تومان | ۳,۲۹۳,۱۸۹,۰۰۰ تومان | ۳,۳۰۳,۷۲۸,۰۰۰ تومان |
*قیمتها بر حسب تومان است.
همانطور که مشاهده میشود، رنگهای خاکستری و بهویژه قرمز با قیمت بالاتری عرضه میشوند. این موضوع نشاندهنده ارزشگذاری خاص بر روی رنگهای متالیک یا پرطرفدار توسط واردکننده است و خریداران باید در هنگام انتخاب، به این تفاوت قیمت توجه داشته باشند.

سیر تکامل مزدا ۳
مزدا ۳ در سال ۲۰۰۳ به عنوان جایگزین موفق مزدا ۳۲۳ (فامیلی) معرفی شد. نسلهای اول و دوم این خودرو در بازار ایران حضوری موفق و خاطرهانگیز داشتند، تا جایی که مونتاژ نسل دوم آن با وجود تحریمها، تا سال ۲۰۱۸ (یعنی ۵ سال پس از پایان عرضه جهانی) ادامه یافت. این محبوبیت، ریشه در کیفیت ساخت، دوام و هماهنگی بالای قوای محرکه داشت.
نسل چهارم این سدان جوانپسند در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو لسآنجلس رونمایی شد و از آن زمان تاکنون در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته است. اکنون، شرکت بیام کارز به عنوان زیرمجموعه گروه بهمن، قصد دارد این نسل جدید را به صورت وارداتی به ایران عرضه کند و خاطرات خوش مزدا ۳ را برای مشتریان ایرانی زنده نماید.
طراحی خارجی
فرم بدنه نسل چهارم مزدا ۳، تحت تأثیر زبان طراحی Kodo شکل گرفته است. این زبان طراحی، با الهام از زیباییشناسی ژاپن و با تمرکز بر مفهوم «کمتر، بیشتر است» (Less is More)، ظاهری قابل توجه و بسیار چشمنواز به مزدا ۳ بخشیده است. نتیجه این رویکرد، کسب جوایز معتبر بینالمللی از جمله جایزه بهترین طراحی Red Dot، بهترین نوآوری طراحی از Autonis و جایزه جهانی بهترین طراحی خودرو در سال ۲۰۲۰ بوده است.
در نمای جلو، با چراغها و جلوپنجرهای شبیه به سایر محصولات جدید مزدا مواجه هستیم که هویت برند را حفظ میکند. اما کاپوت کشیده، فرم کمانی سقف و نحوه اتصال هنرمندانه ستون C به در صندوق عقب، بر هویت متمایز و اسپرت مزدا ۳ تأکید دارد. ابعاد این خودرو در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب ۴.۶۶۲، ۱.۷۹۷، ۱.۴۴۵ و ۲.۷۲۶ متر اعلام شده است که بر روی رینگهای ۱۸ اینچی استوار میشود و جلوهای پویا و باوقار به آن میبخشد.



کابین و امکانات
در فضای داخلی مزدا ۳ وارداتی، با طراحی چشمنواز و مدرنی مواجه هستیم. این بخش با الهام از فلسفه معماری سنتی ژاپنی یعنی «Ma» شکل گرفته است که بر احساس ارتباط بین فضای داخل و دنیای بیرون تمرکز دارد. این فلسفه به گونهای پیادهسازی شده که هر یک از اجزای کابین مستقیماً در معرض دید راننده قرار گیرد و به طراحی تمیز و سادهای منجر شده است که میتواند افزایش تمرکز راننده را به همراه داشته باشد. کیفیت قطعات و مونتاژ دقیق آنها نیز از نکات قابل توجه است که حس لوکس بودن را به سرنشینان القا میکند.
بر اساس کاتالوگ منتشر شده توسط بیام کارز، مزدا ۳ بازار ایران به طیف وسیعی از امکانات و تجهیزات پیشرفته مجهز شده است که رفاه، ایمنی و تجربه رانندگی لذتبخش را تضمین میکند:
- روشنایی و دید: چراغهای LED، سنسور نور با چراغ مشایعت (Follow-Me-Home)، سنسور باران، آئینه داخلی ضد نور و نور بالای هوشمند.
- رانندگی و کنترل: فرمان برقی، کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)، شیفتر دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی با اتو هولد (Auto Hold) و سامانه کنترل پایداری (ESP).
- اطلاعات و سرگرمی: نمایشگر لمسی ۸.۸ اینچی مرکزی با پشتیبانی از اپل کارپلی (Apple CarPlay)، صفحه نشاندهنده ۷ اینچی دیجیتال و سیستم صوتی با ۸ بلندگو.
- راحتی و رفاه: تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با دریچه ردیف عقب، تریم چرم، کیلس (Keyless Entry)، استارت دکمهای و سانروف برقی.
- ایمنی و کمک راننده: هفت کیسه هوا، هشدار رانندگی بین خطوط (Lane Departure Warning)، هشدار خروج از پارک (Rear Cross Traffic Alert)، رادار نقطه کور (Blind Spot Monitor) و ترمز اضطراری در حرکت به جلو (Forward Emergency Braking).
این مجموعه کامل از امکانات، مزدا ۳ را در جایگاه یک سدان مدرن و مجهز در بازار قرار میدهد و به خریداران اطمینان خاطر بیشتری میبخشد.


مشخصات فنی
قوای محرکه مزدا ۳ وارداتی از پیشرانه ۲ لیتری GDI (تزریق مستقیم بنزین) تأمین میگردد. این موتور قادر به تولید ۱۵۶ اسببخار قدرت و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور است که از طریق گیربکس شش سرعته خودکار به محور جلو منتقل میشود. این ترکیب، نویدبخش عملکردی روان، شتاب مناسب و هماهنگی مثالزدنی بین موتور و گیربکس است که از ویژگیهای بارز محصولات مزدا محسوب میشود.
مصرف سوخت متوسط این خودرو در شرایط آزمایشگاهی، تنها ۵.۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که برای یک سدان در این کلاس، رقمی بسیار اقتصادی و جذاب محسوب میشود و میتواند یکی از نقاط قوت مزدا ۳ در بازار ایران باشد.
رقبای اصلی در بازار ایران
نسل چهارم مزدا ۳ در بازار ایران با رقبای قدرتمندی از برندهای مطرح آسیایی و اروپایی مواجه خواهد بود. از مهمترین رقبای مستقیم آن میتوان به اشکودا سوپرب (Skoda Superb)، کیا K3، هوندا سیویک (Honda Civic)، نیسان سیلفی (Nissan Sylphy)، تویوتا کرولا (Toyota Corolla)، تویوتا لوین (Toyota Levin) و جی ای سی امپو (GAC Empow) اشاره کرد. رقابت در این سگمنت بسیار فشرده است و مزدا ۳ با تکیه بر مزیتهای رقابتی خود در طراحی، کیفیت و امکانات، به دنبال سهم بازار خواهد بود.