تناقض جنرال موتورز در حذف اپل کارپلی
به گزارش مجله ماشین، جنرال موتورز در سالهای اخیر تصمیم به حذف سیستمهای محبوب Apple CarPlay و Android Auto از خودروهای برقی خود گرفت و بهجای آن، سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر گوگل را جایگزین کرد. این تصمیم با واکنش منفی کاربران مواجه شد، اما این خودروساز همچنان بر آن پافشاری میکند.
جنرال موتورز مدعی است که حذف این قابلیتها، به کاهش حواسپرتی راننده و افزایش ایمنی کمک میکند، چراکه سیستم داخلی خودرو تقریباً تمام نیازهای کاربر را بدون وابستگی به گوشی هوشمند پوشش میدهد. با این حال، بسیاری از کاربران ترجیح میدهند حق انتخاب داشته باشند.
در حالی که اکثر مدلهای برقی جنرال موتورز در آمریکا بدون کارپلی عرضه میشوند، خبرهایی از استرالیا و نیوزلند منتشر شده که نشان میدهد خودروهایی مانند کادیلاک لیریک، لیریک-V، ویستیک و اپتیک در این کشورها با پشتیبانی کامل از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم عرضه خواهند شد.
سخنگوی جنرال موتورز تأیید کرده که این خودروها بههمراه خدمات متصل کادیلاک و قابلیت «پروژکشن بیسیم گوشی هوشمند» به بازار استرالیا و نیوزلند میآیند؛ قابلیتی که در بازار آمریکا از برخی مدلها حذف شده است.
در آمریکا، تنها مدلهایی مانند کادیلاک لیریک و جیامسی هامر EV همچنان از این قابلیتها بهرهمند هستند. حتی در برخی مدلها مانند شورولت سیلورادو EV، نسخههای جدید دیگر از امکان آینهکاری گوشی نیز پشتیبانی نمیکنند.
در عین حال، یک شرکت شخص ثالث به نام White Automotive اوایل سال جاری کیتی برای بازگرداندن قابلیت کارپلی به این خودروها معرفی کرد، اما پس از هشدار جنرال موتورز مبنی بر احتمال تداخل با سیستمهای ایمنی و لغو گارانتی، این پروژه متوقف شد.
برخی گمانهزنیها، تفاوت در عرضه این قابلیتها را به نبود سامانه رانندگی خودکار Super Cruise در بازار استرالیا نسبت میدهند. اما این توجیه چندان قانعکننده نیست، چراکه مدلهای بنزینی جنرال موتورز در آمریکا همزمان از سوپرکروز و کارپلی پشتیبانی میکنند.
در نهایت، به نظر میرسد سیاستهای جنرال موتورز در مورد حذف یا حفظ این قابلیتها بیشتر مبتنی بر اولویتهای بازار و شرایط رقابتی است تا دلایل فنی یا ایمنی.