قیمتگذاری خودرو از دست شورای رقابت خارج شد
به گزارش مجله ماشین، بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، مسئولیت قیمتگذاری خودرو به خودروسازان واگذار شده است. از این پس، خودروسازان میتوانند قیمت محصولات خود را بر اساس فرمول «هزینه تولید به علاوه سود» (Cost-Plus) تعیین کنند. با این تغییر، وظیفه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تنها به نظارت بر صحت محاسبات قیمتگذاری محدود میشود.
تغییرات کلیدی در بازار خودرو
این مصوبه که در جلسه ۵۴۳ شورای رقابت تصویب شده، با هدف مقابله با انحصار در بازار خودروی سواری اتخاذ شده است. این تغییرات، چندین نکته مهم را در بر میگیرد:
تشخیص انحصاری بودن بازار: شورای رقابت رسماً بازار خودروهای تولیدی و مونتاژی را انحصاری اعلام کرده است.
معافیت خودروهای برقی: خودروهای سواری برقی از شمول این دستورالعمل مستثنی شدهاند و قیمتگذاری آنها آزاد است.
نظارت بر قیمتگذاری: خودروسازان موظفند تمام مدارک مربوط به محاسبه قیمت را به سازمان حمایت ارسال کنند. اگر قیمت اعلامی توسط خودروساز بالاتر از قیمت محاسبهشده توسط سازمان حمایت باشد، خودروساز باید از قیمت سازمان حمایت تبعیت کند.
شاخص رقابتپذیری: خودروسازان باید پیش از تعیین قیمت جدید، «شاخص رقابتپذیری» را برای هر خودرو محاسبه کنند. این شاخص بر اساس مقایسه قیمت با حداقل سه خودروی خارجی رقیب در همان کلاس، کیفیت و استاندارد تعیین میشود. وزارت صمت مسئول معرفی این خودروهای رقیب خارجی است.
شرایط خریداران: شرایط ثبتنام و خرید خودرو برای متقاضیان سختگیرانهتر شده است:
حداقل سن متقاضی باید ۱۸ سال باشد.
متقاضی نباید در ۴۸ ماه گذشته از شرکتهای ایرانخودرو و سایپا یا در ۲۴ ماه گذشته از سایر شرکتها خودرو خریداری کرده باشد.
متقاضی نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.
