تغییر قیمتگذاری خودروهای سایپا
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی سایپا، با ارسال نامهای به سازمان بورس و اوراق بهادار، از تحول در شیوه قیمتگذاری محصولات خود خبر داد. این تغییرات که بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت ابلاغ شده، قرار است شفافیت بیشتری را در بازار خودرو ایجاد کند.
قوانین جدید قیمتگذاری خودرو
به گفته محمدعلی شیخزاده، مدیرعامل سایپا، قیمتگذاری محصولات این شرکت مطابق ماده ۳ دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری انجام خواهد شد. بر اساس این دستورالعمل، معیار تعیین قیمتها، ضوابطی است که توسط «هیئت تعیین و تثبیت قیمتها» تعیین میشود.
در مکانیزم جدید، خودروسازان موظفند قیمتهای پیشنهادی خود را به همراه محاسبات کامل به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند. سازمان حمایت پس از بررسی دقیق محاسبات، در صورت لزوم قیمت نهایی را تعیین میکند. در صورتی که قیمت اعلامی خودروساز از قیمت محاسباتی سازمان حمایت بالاتر باشد، شرکت باید از قیمت سازمان تبعیت کند، در غیر این صورت به مراجع قانونی ارجاع داده خواهد شد.
شاخص رقابتپذیری (CI)
برای ایجاد فضای رقابتی در بازار، شاخص جدیدی به نام «شاخص رقابتپذیری (CI)» برای هر خودرو محاسبه میشود. این شاخص بر اساس مقایسه خودرو با حداقل سه خودروی خارجی مشابه (از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد) تعیین خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول تهیه فهرست خودروهای رقیب خارجی و قیمت ارزی آنهاست تا سازمان حمایت بتواند بر اساس آن، «قیمت رقابتی» و رتبه رقابتپذیری را مشخص کند.
سازمان حمایت موظف است رتبه رقابتپذیری هر خودرو را در قالب «برچسب رقابتی» منتشر کند تا مشتریان بتوانند اطلاعات را بهصورت شفاف در اختیار داشته باشند. لازم به ذکر است که اگر وزارت صمت ظرف یک ماه خودروهای خارجی مشابه را معرفی نکند، اعمال این شاخص در آن دوره زمانی الزامی نخواهد بود.
این تغییرات در حالی صورت میگیرد که خودروسازان مکلف به ارائه دو صورت مالی حسابرسیشده در طول یک سال مالی هستند و قیمتهای تعیینشده شامل هزینههای جانبی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و عوارض شمارهگذاری نمیشود.