سه شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
خودروسازان چرا خودروهای پرطرفدار را حذف کردند

خودروسازان چرا خودروهای پرطرفدار را حذف کردند؟

1404-05-28 زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، یک کارشناس صنعت خودرو در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» به بررسی چالش‌های کلیدی این صنعت، از جمله مشکلات تولید، قیمت‌گذاری و خصوصی‌سازی پرداخت. به اعتقاد منوچهر منطقی، سیاست‌های ناهماهنگ و نبود نظارت درست، باعث حذف خودروهای پرطرفدار و افزایش شدید شکاف قیمت کارخانه و بازار شده است.

خصوصی‌سازی ناقص و نبود مسئولیت اجتماعی

منطقی ضمن تأیید کلیت خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، به نکات کلیدی این فرآیند اشاره کرد. او گفت: «بخش خصوصی می‌تواند با سرعت و انعطاف بیشتری عمل کند، اما باید دو شرط مهم را در نظر بگیرد: اول اینکه، هدف تنها کسب سود نباشد و مسئولیت‌های اجتماعی نیز رعایت شود.»

وی افزود: «متأسفانه برخی شرکت‌های خصوصی تنها به تولید خودروهای گران‌قیمت بالای ۱۰ هزار دلار روی آورده‌اند و خودروهای ارزان‌قیمت زیر ۶ هزار دلار را که نیاز اصلی جامعه است، کنار گذاشته‌اند. این رویکرد، عدم تعادل در بازار را تشدید کرده است و وزارت صمت در این زمینه کوتاهی کرده است.»

مشکلات تولید و قیمت‌گذاری

این کارشناس به چالش‌های مالی مانند مشکلات تأمین ارز و نقدینگی در سایپا اشاره کرد و گفت که مشکل اصلی این شرکت، عدم توانایی تأمین ریال معادل ارز است، نه کمبود خود ارز. وی تأکید کرد که در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد قیمت یک خودرو به قطعات و مواد اولیه مربوط می‌شود، در حالی که این نسبت در سطح جهانی حدود ۵۰ درصد است. این ناترازی جدی، عامل اصلی سود بالای قطعه‌سازان به شمار می‌رود.

منطقی بر این باور است که قیمت‌گذاری خودرو در هیچ جای دنیا با فرمول‌های دستوری و سنتی انجام نمی‌شود و باید به سمت قیمت‌گذاری علمی حرکت کرد. وی پیشنهاد داد که افزایش تدریجی ۲ تا ۵ درصدی قیمت در فواصل سه‌ماهه، می‌تواند تأثیر روانی کمتری بر مصرف‌کننده داشته باشد و به مرور زمان، فاصله قیمت کارخانه و بازار را کاهش دهد.

حذف خودروهای پرتیراژ و دلایل آن

منطقی به موضوع حذف خودروهای محبوبی مانند وانت ۱۴۱، وانت نیسان و پارس اشاره کرد و دلایل آن را دو عامل اصلی دانست:

  • راهبرد نادرست خودروسازان: سیاست‌های غلط در ارتقای محصولات، منجر به حذف مدل‌های پرتیراژ شده است.
  • فشارهای استاندارد: استانداردهای جدید، توان تولید داخلی را محدود و وابستگی ارزی را افزایش داده است.

راه‌حل‌های پیش‌رو

به گفته منوچهر منطقی، حل مشکلات پیچیده صنعت خودروی ایران نیازمند سه عامل هم‌زمان است:

  1. خصوصی‌سازی هوشمندانه: واگذاری شرکت‌ها با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی.
  2. حکمرانی مؤثر: مدیریت صحیح دولت در تخصیص ارز و حمایت از تولید.
  3. سیاست قیمت‌گذاری علمی: جایگزین کردن فرمول‌های دستوری با معیارهای دقیق.

وی افزود: «خودروسازان مونتاژی دو اقدام مثبت انجام داده‌اند: افزایش داخلی‌سازی قطعات و توجه به طراحی محصولات جدید که می‌تواند به ارتقای کیفیت و تنوع بازار کمک کند.» با این حال، دستیابی به کیفیت، تیراژ و رضایت مشتریان، تنها با اجرای هم‌زمان این سه عامل امکان‌پذیر خواهد بود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×