تازه‌ها
چهارشنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۴
ایران‌خودرو و وزارت نفت در مسیر کاهش ناترازی سوخت

ایران‌خودرو و وزارت نفت در مسیر کاهش ناترازی سوخت

1404-05-29 زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش مجله ماشین،  در مراسم امضای قرارداد همکاری بین ایران‌خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل ایران‌خودرو، عادل پیرمحمدی، به تشریح برنامه‌های کلان این گروه صنعتی برای کمک به حل بحران انرژی کشور پرداخت. وی ابراز امیدواری کرد که این قرارداد، سرآغاز حرکتی مؤثر برای کاهش ناترازی مصرف سوخت در ایران باشد.

پیرمحمدی با اشاره به ضرورت حرکت به سوی تولید خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف، سرمایه‌گذاری‌های سنگین ایران‌خودرو در این بخش را تشریح کرد. او اعلام کرد که واحد جدید موتورسازی با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰۰ دستگاه موتور TU5P در شهرک صنعتی کاسپین راه‌اندازی خواهد شد. همچنین برای بومی‌سازی گیربکس هیبریدی DHT، سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز است که با هدف تولید سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی، این هزینه‌ها در بلندمدت جبران خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو تأکید کرد که حل مشکل ناترازی سوخت تنها با همکاری وزارت نفت و خودروسازان امکان‌پذیر است. وی پیشنهاد داد که منابع ارزی کشور که در حال حاضر صرف واردات بنزین می‌شود، به سمت توسعه زیرساخت‌ها و تولید خودروهای برقی و هیبریدی هدایت شود. به گفته او، با توجه به سهم ۶۰ درصدی ایران‌خودرو از بازار، تبدیل محصولات این شرکت به خودروهای هیبریدی می‌تواند سایر خودروسازان را نیز به این سمت سوق دهد.

در این مراسم، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن اشاره به دومین قرارداد این شرکت با ایران‌خودرو، تأکید کرد که هدف اصلی، تنوع‌بخشی به سبد سوخت حمل‌ونقل کشور است. او اظهار داشت که این قرارداد، تولید ۲۰ هزار دستگاه وانت و ۵ هزار دستگاه تاکسی CNG را شامل می‌شود که منجر به صرفه‌جویی روزانه ۵۰۰ هزار لیتر و سالانه ۱۵۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت خواهد شد. این میزان صرفه‌جویی، معادل کاهش هزینه ارزی ۴۸ میلیون دلاری در سال برآورد شده است.

ویس‌کرمی همچنین به آمارهای نگران‌کننده اشاره کرد و گفت که مصرف بنزین کشور به طور میانگین به ۱۳۷ میلیون لیتر در روز رسیده که نسبت به سال گذشته، ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است.

عادل پیرمحمدی با تأکید بر ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده، وجود ۲.۵ میلیون دستگاه خودروی کاربراتوری پرمصرف در کشور را یک چالش جدی دانست. حسن قره‌ای، قائم‌مقام استراتژی و توسعه محصول ایران‌خودرو نیز به همین موضوع اشاره کرد و افزود: با تحقق برنامه‌های سرمایه‌گذاری در تولید گیربکس DHT و پک باتری و همچنین خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل، ایران می‌تواند در چند سال آینده به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×