معرفی پورشه تایکان توربو GT: سریعترین خودروی برقی دنیا
به گزارش مجله ماشین، پورشه بهتازگی دو مدل جدید و قدرتمند از خانواده تمامبرقی تایکان را معرفی کرده است: تایکان توربو GT و تایکان توربو GT با پکیج وایساخ (Weissach). این خودروها که با تمرکز بر عملکرد و سبکسازی ساخته شدهاند، استانداردهای جدیدی را در دینامیک رانندگی خودروهای الکتریکی تعریف میکنند.
مدل مجهز به پکیج وایساخ با حذف صندلیهای عقب، وزن کمتری دارد تا نسبت قدرت به وزن آن بهبود یابد و برای استفاده در پیست بهینهسازی شود. هر دو مدل در حالت حداکثر قدرت، بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکنند. در محور عقب این خودروها، از یک اینورتر پالس پیشرفته با ماده نیمههادی کاربید سیلیکون استفاده شده که باعث افزایش قدرت و کارایی میشود.

پیش از ورود به بازار، تایکان توربو GT با پکیج وایساخ موفق به ثبت دو رکورد جهانی شده است. در پیست لاگونا سکا کالیفرنیا، این خودرو با رانندگی لارس کِرن، رکورد سریعترین خودروی برقی تولید انبوه را با زمان ۱ دقیقه و ۲۷.۸۷ ثانیه به نام خود ثبت کرد.
همچنین، نسخه پیشتولید همین خودرو، در پیست معروف نوربرگرینگ آلمان، زمان شگفتانگیز ۷ دقیقه و ۷.۵۵ ثانیه را ثبت کرد که ۲۶ ثانیه سریعتر از رکورد قبلی تایکان توربو S است. این زمان نه تنها رکورد سریعترین خودروی برقی تولید انبوه در نوربرگرینگ را شکست، بلکه تایکان توربو GT را به سریعترین خودروی چهاردر این پیست تبدیل کرد.
تایکان توربو GT برای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۳ ثانیه و مدل مجهز به پکیج وایساخ به ۲.۲ ثانیه نیاز دارد. این خودروها برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، بهترتیب ۶.۶ و ۶.۴ ثانیه زمان لازم دارند که تا ۱.۳ ثانیه از تایکان توربو S سریعتر هستند.
- حالت حمله (Attack Mode): این ویژگی که از خودروهای مسابقهای فرمول E الهام گرفته شده، با فشردن پدال پشت فرمان، تا ۱۲۰ کیلووات قدرت اضافی را برای ۱۰ ثانیه در اختیار راننده قرار میدهد.
- اینورترهای پالس جدید: در محور عقب این مدلها، اینورترهایی با حداکثر جریان ۹۰۰ آمپر استفاده شدهاند که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به مدل توربو S فراهم میکنند. استفاده از کاربید سیلیکون در ساخت اینورترها، باعث افزایش چشمگیر بازدهی میشود. گشتاور حداکثری در هر دو مدل به ۱۳۴۰ نیوتنمتر میرسد.

پورشه با استفاده از فیبر کربن در قطعات مختلف مانند ستونهای B، آینهها و رکابهای جانبی، وزن تایکان توربو GT را تا ۷۵ کیلوگرم نسبت به تایکان توربو S کاهش داده است. در مدل با پکیج وایساخ، با حذف صندلیهای عقب و برخی عایقها، حدود ۷۰ کیلوگرم دیگر از وزن خودرو کم شده است.
- تغییرات ظاهری: تایکان توربو GT با اسپویلر جلوی جدید، باله عقب ثابت فیبر کربنی و رنگهای اختصاصی، ظاهری کاملاً مسابقهای دارد.
- ترمزهای سرامیکی: این خودرو بهصورت استاندارد به ترمزهای سرامیکی سبکوزن مجهز شده که وزن آن را بیش از ۲ کیلوگرم کاهش داده و عملکرد ترمزگیری را بهبود میبخشد.

کابین این مدل دارای صندلیهای سطلی از جنس فیبر کربن، روکش ریستکس (Race-Tex) و چرم مشکی است. لوگوی «توربو GT» روی پشتسریها حک شده و غربیلک فرمان اسپرت با نشان ساعت ۱۲، حسی مسابقهای به راننده میدهد. در مدل با پکیج وایساخ، فضای خالی صندلیهای عقب به محفظه نگهداری فیبر کربنی تبدیل شده است.
پورشه تایکان توربو GT با قیمت پایه ۲۴۰ هزار یورو در آلمان عرضه خواهد شد و اولین نمونهها از بهار ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل داده میشوند.