بررسی فونیکس F9 (تیگو ۹): پرچمدار جدید مدیران خودرو در ایران
فهرست مطالب:
به گزارش خبرنگار مجله ماشین،شرکت مدیران خودرو سرانجام اولین نسخههای پرچمدار جدید خود را به کشور وارد کرد. این محصول که در بازار جهانی با نام چری تیگو ۹ شناخته میشود، با تغییر برند به فونیکس F9، قرار است به عنوان قدرتمندترین شاسیبلند این شرکت در بازار ایران معرفی شود. در ادامه، نگاهی جامع به مشخصات و ویژگیهای این خودرو خواهیم داشت.

طراحی ظاهری: بلوغ در سبک و ابعاد
در نگاه اول، فونیکس F9 با طراحی متفاوت و جسورانه خود، از سایر اعضای خانواده تیگو متمایز است. جلوپنجره بزرگ با طرحی ماتریسی و جزئیات کرومی، به همراه چراغهای جلو و عقب باریک و فرم جدید سپرها، چهرهای لوکس و در عین حال تهاجمی به این خودرو بخشیدهاند. استفاده از دستگیرههای مخفیشونده نیز به آیرودینامیک و ظاهر مدرن آن کمک شایانی کرده است.
فونیکس F9 از نظر ابعاد نیز خودرویی بزرگتر از تیگو ۸ پرو است. با طول ۴,۷۹۵ میلیمتر، عرض ۱,۹۳۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۷۰ میلیمتر، این خودرو فضای داخلی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. لازم به ذکر است که طراحی این مدل، شباهتهایی به ابرو S800، یکی دیگر از محصولات جدید چری، دارد.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی تیگو ۹
با ورود به کابین فونیکس F9، فضایی کاملاً متفاوت و مدرن به چشم میخورد. داشبورد با طراحی دو طبقه و مینیمال، حس لوکس بودن را القا میکند. در مرکز این داشبورد، یک صفحه نمایش یکپارچه و خمیده قرار دارد که شامل کلاستر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی است.
در راستای مدرنسازی، اهرم تعویض دنده به ستون فرمان منتقل شده و کنترلهای تنظیم صندلی نیز روی درها قرار گرفتهاند. در تیپ پایه، امکانات قابل توجهی نظیر رینگهای ۱۹ اینچی، چراغهای LED، درب برقی صندوق، سقف پانوراما، روکش چرم، دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل ارائه میشود. در تیپهای بالاتر، امکاناتی چون رینگهای ۲۰ اینچی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، کروز کنترل تطبیقپذیر، ترمز اضطراری خودکار و ماساژور صندلی نیز به خودرو اضافه خواهد شد.
مشخصات فنی فونیکس F9
فونیکس F9 با پیشرانه مشترک با تیگو ۸ پرو مکس وارد بازار ایران شده است. این موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ قادر به تولید ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. لازم به ذکر است که در بازار جهانی، این خودرو با سامانه چهار چرخ محرک نیز عرضه میشود، هرچند انتظار میرود مدلهای اولیه وارداتی به ایران، به صورت تکدیفرانسیل (محور جلو) باشند.
مدیران خودرو همچنین احتمال واردات نسخه هیبریدی F9 را نیز مطرح کرده که میتواند گزینهای جذاب برای بازار ایران باشد.

ایمنی
از نظر ایمنی، فونیکس F9 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. این خودرو موفق به کسب پنج ستاره ایمنی کامل در تستهای تصادف C-NCAP چین شده که نشان از ساختار بدنه مستحکم و تجهیزات ایمنی پیشرفته آن دارد. وجود ۱۰ کیسه هوای فعال در تمامی تیپها نیز، امنیت بالای سرنشینان را در تصادفات تضمین میکند.
رقبا و ارزش خرید
بزرگترین معضل خودروهای چینی در ایران، ضعف جدی خدمات پس از فروش و کمبود یا نبود قطعات یدکی است که مالکان را در زمان خرابی با دردسرهای فراوان روبهرو میکند.
با توجه به جایگاه فونیکس F9 به عنوان یک شاسیبلند پرچمدار، این خودرو در بازار ایران با رقبای سرسختی چون کیامسی K7 و احتمالاً فیدلیتی پرایم و پرستیژ روبرو خواهد شد. از نظر ابعاد و سطح امکانات، این خودرو در کلاس بالاتری از محصولات فعلی مدیران خودرو قرار میگیرد و به نوعی با هدف جذب مشتریان لوکسپسندتر وارد بازار شده است.
موفقیت فونیکس F9 به شدت به قیمتگذاری نهایی آن وابسته است. با توجه به مشخصات فنی قدرتمند، طراحی جذاب، و امکانات رفاهی و ایمنی کامل، این خودرو تمام پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک گزینه محبوب در بازار ایران را داراست، مشروط بر آنکه قیمتی رقابتی و خدماتی شایسته یک پرچمدار داشته باشد.