چهارشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۴
سایپا: تولید شاهین به اندازه تقاضا نیست

وعده تحویل ۲۰ هزار شاهین در ۳ ماه آینده؛ سایپا به خریداران پاسخ داد

1404-06-05

به گزارش مجله ماشین، در پی اعتراضات گسترده و کمپین‌های متعدد مشتریان، شرکت سایپا نشستی برگزار کرد تا به صورت شفاف به پرسش‌های خریداران خودروی شاهین پاسخ دهد. در این جلسه، مدیران فروش و ارتباطات سایپا با پذیرش مشکلات موجود، از برنامه‌های خود برای جبران تأخیرها و تحویل خودروها خبر دادند.

 

اعتراف به مشکلات و آمار تولید

علی‌اکبر حبیب‌زاده، مدیر عملیات فروش سایپا، در ابتدای صحبت‌های خود بابت تأخیر در تحویل خودروها از مشتریان عذرخواهی کرد و گفت: «از زمان آغاز طرح یکپارچه فروش، حدود ۴۳۴ هزار نفر متقاضی خودروی شاهین بوده‌اند، در حالی که تولید کل این خودرو از ابتدا تا کنون به ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده است.» وی این عدم تطابق را ناشی از سیاست‌های وزارت صمت در آن مقطع دانست که برای کنترل بازار، ثبت‌نام بیش از ظرفیت تولید را به خودروسازان تحمیل کرد.

به گفته حبیب‌زاده، در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تعهد معوق برای شاهین وجود دارد که سایپا قصد دارد تا سه ماه آینده تمامی آن‌ها را به انجام برساند. این تعهدات شامل هر دو گروه مشتریانی است که تکمیل وجه کرده‌اند و کسانی که هنوز دعوت‌نامه دریافت نکرده‌اند.

 

گلایه‌های مشتریان و پاسخ‌های سایپا

نمایندگان خریداران شاهین در این نشست به صراحت گلایه‌های خود را مطرح کردند. آن‌ها از تأخیرهای طولانی (گاهی تا ۲۱ ماه)، فروش فوری خودرو خارج از سامانه یکپارچه و تناقض در آمارهای اعلامی توسط شرکت انتقاد کردند.

رضا حسینی، مدیر ارتباطات سایپا، در پاسخ به این انتقادات گفت: «حق با مشتریان است و ما خود را مسئول می‌دانیم. تأخیر در تولید برای ما نیز هزینه مالی و اعتباری دارد.» او تأکید کرد که تمامی خودروهای تولیدی شاهین به متقاضیان سامانه یکپارچه اختصاص یافته و هیچ فروشی خارج از این سامانه انجام نشده است.

وی دلیل اصلی تأخیرها را مشکلات زنجیره تأمین، از جمله نقص در قطعات های‌تک و تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل قطعی برق و آتش‌سوزی در گمرکات عنوان کرد. همچنین، مشکل در تأمین گیربکس برای مدل شاهین CVT نیز به عنوان یک عامل مهم در تأخیر تحویل این خودرو مطرح شد.

 

وعده‌های آینده و درخواست‌های مشتریان

سایپا به مشتریان پیشنهاد کرد برای تحویل سریع‌تر، ثبت‌نام خود را به مدل شاهین GL تبدیل کنند، زیرا تولید این مدل در اولویت قرار دارد. مدیران سایپا همچنین وعده دادند که تا پایان تابستان ۱۴۰۴، تمامی تعهدات معوق شاهین پلاس را نیز به صفر برسانند.

در پایان، نمایندگان خریداران خواستار انتشار آمار دقیق و قابل استنادی از میزان تولید و تحویل خودروها در هر ماه شدند تا بتوانند صحت وعده‌های داده‌شده را راستی‌آزمایی کنند. حبیب‌زاده نیز تأیید کرد که جریمه تأخیر، بر اساس سود مشارکت و ۱۲ درصد روزشمار، تا زمان تحویل نهایی خودرو محاسبه و پرداخت خواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×