استفاده از الیاف کتان به جای فیبرکربن
به گزارش مجله ماشین، خودروسازان پیشرو، از جمله بیامو، در حال جایگزینی فیبرکربن با یک ماده پایدار و طبیعی به نام الیاف کتان (Flax) هستند. این ماده که توسط شرکت سوئیسی Bcomp توسعه یافته، قرار است در تولید مدلهای آینده بیامو به کار گرفته شود. این حرکت نشاندهنده تغییر رویکرد صنعت خودروسازی به سمت مواد دوستدار محیط زیست است.
پس از چندین سال تحقیق و آزمایش، مشخص شده که کامپوزیتهای ساخته شده از مواد تجدیدپذیر مانند الیاف کتان، علاوه بر ایجاد سطوح زیبا و باکیفیت در داخل و خارج خودرو، میتوانند برای قطعات ساختاری نیز استفاده شوند. برخی از مهمترین مزایای این ماده عبارتند از:
- کاهش انتشار کربن: در تولید قطعاتی مانند سقف خودرو، این ماده میتواند ۴۰ تا ۸۵ درصد از تولید کربن دیاکسید را کاهش دهد.
- کاهش وزن: برخی قطعات ساخته شده از این الیاف، میتوانند تا ۵۰ درصد سبکتر از نمونههای سنتی باشند.
- کاهش مصرف پلاستیک: استفاده از الیاف کتان تا ۷۰ درصد از مصرف پلاستیک میکاهد.
- پایان عمر مفید بهتر: بازیافت و دفع این مواد در پایان عمر خودرو، آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکند.
بامو ابتدا این ماده را در خودروهای فرمول E و سپس در مدلهای مسابقهای M4 DTM و M4 GT4 خود جایگزین فیبرکربن تقویتشده با پلاستیک (CFRP) کرد. نتایج موفقیتآمیز در مسابقات، راه را برای استفاده از آن در تولید انبوه باز کرده است.
علاوه بر ب ام و، بسیاری از خودروسازان دیگر نیز به سمت استفاده از این مواد طبیعی روی آوردهاند:
- کوپرا: از الیاف کتان در صندلیها استفاده میکند.
- کیا: در کانسپتهای EV3 و EV4 از آن در فضای داخلی بهره برده است.
- پولستار ۳ و ولوو کانسپت ریچارج نیز از این مواد در بخشهای مختلف خود استفاده کردهاند.
- پورشه: در مدل ۷۱۸ کیمن GT4 Clubsport برای ساخت بالهها و دربها از آن استفاده کرده است.