تازه‌ها
یکشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۴
راز دکمه‌های K1 و K2 در فرمان خودروهای فرمول یک

راز دکمه‌های K1 و K2 در فرمان خودروهای فرمول یک

1404-06-12 زمان مطالعه: 8 دقیقه 2

به گزارش مجله ماشین،  فرمان خودروهای فرمول یک مجموعه‌ای پیچیده از دکمه‌ها، سوئیچ‌ها و نمایشگرها است که هر یک وظیفه خاصی دارند. در میان این ابزارهای پیشرفته، دو دکمه با نام‌های K1 و K2 نقشی حیاتی در عملکرد خودرو و استراتژی مسابقه ایفا می‌کنند. این دکمه‌ها، ابزاری برای آزاد کردن قدرت اضافه از سیستم هیبریدی خودرو هستند، اما هر کدام عملکرد متفاوتی دارند.

دکمه K1: برای حمله و دفاع

دکمه K1 که به آن “دکمه سبقت” نیز می‌گویند، یک افزایش قدرت کوتاه و شدید را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این دکمه عمدتاً در موقعیت‌های حساس و نفس‌گیر، مانند هنگام حمله به یک رقیب یا دفاع در برابر او، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فشردن K1، راننده می‌تواند شتاب ناگهانی بیشتری به دست آورد و در سبقت‌ها یا جلوگیری از سبقت‌گیری موفق عمل کند. این دکمه در هر لحظه از مسابقه، چه در مسیر مستقیم و چه در پیچ‌ها، قابل استفاده است.

راز دکمه‌های K1 و K2 در فرمان خودروهای فرمول یک
راز دکمه‌های K1 و K2 در فرمان خودروهای فرمول یک

دکمه K2: برای لحظات کلیدی

برخلاف K1 که کاربردی تاکتیکی دارد، دکمه K2 برای لحظات استراتژیک و حیاتی مسابقه طراحی شده است. از جمله کاربردهای اصلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شروع مسابقه: برای کسب بهترین شتاب و حفظ موقعیت در آغاز رقابت.
  • قبل یا بعد از پیت استاپ: برای افزایش سرعت و جبران زمان از دست رفته.
  • شروع مجدد مسابقه پس از خروج خودروی ایمنی (Safety Car): برای جلوگیری از سبقت رقیبان و تثبیت موقعیت.

با استفاده از K2، راننده می‌تواند عملکرد کلی خودرو را در مقاطعی که ثبت زمان‌های سریع بسیار حیاتی است، به حداکثر برساند.

 

تفاوت با DRS

دکمه DRS (Drag Reduction System) نیز به سبقت‌گیری کمک می‌کند، اما عملکرد متفاوتی دارد. با فشردن DRS، بخش متحرک بال عقب باز شده و نیروی پسا (Drag) کاهش می‌یابد که به افزایش حداکثر سرعت کمک می‌کند. اما استفاده از DRS تنها در بخش‌های مشخصی از پیست و تنها زمانی که راننده کمتر از یک ثانیه با خودروی جلویی فاصله دارد، مجاز است. در حالی که K1 در هر لحظه از مسابقه قابل استفاده است.

 

چرا از این دکمه‌ها دائماً استفاده نمی‌شود؟

با توجه به قدرت اضافه‌ای که این دو دکمه فراهم می‌کنند، ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا رانندگان در تمام طول مسابقه از آن‌ها استفاده نمی‌کنند؟

دلیل اصلی، محدودیت باتری سیستم هیبریدی است که برای شارژ مجدد به زمان نیاز دارد. همچنین، فعال کردن این قدرت اضافی، فشار زیادی به اجزای خودرو، به ویژه موتور، وارد می‌کند و عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، تیم‌ها و رانندگان باید با دقت، بین مزایای استفاده از این دکمه‌ها و فرسودگی قطعات، تعادل برقرار کنند.

K1 و K2 دو نمونه از فناوری‌های پیشرفته در فرمول یک هستند که نشان می‌دهند چگونه کوچک‌ترین جزئیات نیز می‌توانند سرنوشت یک مسابقه را تغییر دهند.

آیا به نظر شما، استفاده از چنین سیستم‌های پیچیده‌ای، به جذابیت مسابقات فرمول یک اضافه می‌کند؟

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×