گزارش فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۵ در مونزا
فهرست مطالب:
نتایج مسابقه فرمول یک جایزه بزرگ ایتالیا ۲۰۲۵

مسابقات قهرمانی فرمول یک جهان، پیست مونزا، فصل ۲۰۲۵
مکس ورشتاپن، راننده هلندی تیم ردبول، با نمایشی خیرهکننده، در سریعترین مسابقه تاریخ فرمول یک به پیروزی رسید. او در پیست مونزا، با اختلاف بیش از ۱۹ ثانیه از دو راننده تیم مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، از خط پایان عبور کرد. پیاستری در حالی جایگاه دوم را به همتیمی خود واگذار کرد که در اواخر مسابقه و پس از یک مشکل در پیتاستاپ، از نوریس پیش افتاده بود.

آغاز پرحاشیه و نبرد برای پیشتازی 🏁
مسابقه با استارت خوب ورشتاپن از جایگاه اول آغاز شد. لاندو نوریس، راننده مکلارن، تلاش کرد در پیچ اول از ورشتاپن سبقت بگیرد، اما این کشمکش باعث شد که ورشتاپن مجبور به عبور از روی مسیر میانبر (شیکین) شود. برای جلوگیری از جریمه، ورشتاپن در دور دوم سرعت خود را کم کرد تا نوریس به صدر جدول برگردد. در همین حین، شارل لکلرک از فراری نیز موفق شد از پیاستری عبور کرده و جایگاه سوم را از آن خود کند.
اما این تغییرات زیاد طول نکشید. ورشتاپن با فعال کردن سیستم کاهش درگ (DRS)، در دور چهارم از نوریس سبقت گرفت و دوباره پیشتاز شد. پیاستری هم با استفاده از همین سیستم، از لکلرک عبور کرد و به جایگاه سوم بازگشت.

فاصلهگیری و استراتژی پیتاستاپ ⏱️
ورشتاپن بهسرعت فاصله خود را با رقیبان افزایش داد و در دور دهم، بیش از سه ثانیه از نوریس جلوتر بود. در ادامه مسابقه، رانندگان پیشتاز برای تعویض تایرها به پیتلین رفتند. ورشتاپن در دور ۳۸ وارد پیتلین شد و با توقفی سریع ۲.۳ ثانیهای، تایرهای سخت (Hard) را جایگزین تایرهای اولیه خود کرد. او در جایگاه سوم و ۱۹ ثانیه پشت سر نوریس و ۱۳ ثانیه پشت سر پیاستری قرار گرفت.
ورشتاپن بلافاصله شروع به ثبت سریعترین دورهای مسابقه کرد و با نزدیک شدن به مکلارنها، فشار را بر آنها افزایش داد. پیاستری در دور ۴۶ و نوریس نیز در همان دور به پیتلین رفتند. با این حال، تعویض تایر نوریس به دلیل مشکل در ابزار پنوماتیک تایر جلو-چپ، با کندی انجام شد و او پس از پیتاستاپ، پشت سر همتیمی خود، پیاستری قرار گرفت. تیم مکلارن از پیاستری خواست تا جایگاه خود را به نوریس واگذار کند و پیاستری با کم کردن سرعت خود، این کار را انجام داد. به این ترتیب، نوریس پنج دور مانده به پایان مسابقه به جایگاه دوم بازگشت.

پایان کار و ردهبندی نهایی 🏆
ورشتاپن با کنترل کامل مسابقه، پس از ۱ ساعت، ۱۳ دقیقه و ۲۴ ثانیه، از خط پایان عبور کرد تا شصت و ششمین پیروزی دوران حرفهای خود را جشن بگیرد. لاندو نوریس و اسکار پیاستری به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند و سکو را تکمیل کردند. شارل لکلرک از فراری چهارم شد و جورج راسل از مرسدس و لوییس همیلتون از فراری نیز به ترتیب پنجم و ششم شدند.
الکساندر آلبون از ویلیامز هفتم شد و گابریل بورتولتو از تیم سائوبر هشتم شد. کیمی آنتونلی از مرسدس به دلیل رانندگی خطرناک، پنج ثانیه جریمه شد و به جایگاه نهم سقوط کرد. ایزاک حجار نیز که مسابقه را از پیتلین آغاز کرده بود، آخرین امتیاز را با کسب جایگاه دهم به دست آورد.
تعیین خط فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۵
مکس ورشتپن، راننده تیم ردبول، در مسابقات تعیین خط گرندپری ایتالیا (مونزا) با ثبت یک رکورد دور جدید، به مقام اول (پول پوزیشن) رسید و از رقبای خود، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، پیشی گرفت.
مکس ورشتپن با یک نمایش خیرهکننده در پیست مونزا، موفق شد با ثبت سریعترین زمان، به پول پوزیشن (مقام اول تعیین خط) گرندپری ایتالیا دست یابد. او با پشت سر گذاشتن رانندگان تیم مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، برای پنجمین بار در این فصل و چهل و پنجمین بار در مجموع دوران حرفهای خود، از خط شروع در جایگاه اول قرار خواهد گرفت.

مراحل تعیین خط در آخرین دقایق مرحله سوم تعیین خط (Q3)، به نظر میرسید لاندو نوریس با زمان ۱:۱۸.۸۶۹ توانسته است پول پوزیشن را از آن خود کند. اما ورشتپن در دور پایانی خود، با ثبت زمان شگفتانگیز ۱:۱۸.۷۹۲، نه تنها پول پوزیشن را به دست آورد، بلکه رکورد جدیدی برای پیست مونزا ثبت کرد و رکورد قبلی لوئیس همیلتون در سال ۲۰۲۰ را شکست.
این رقابت نفسگیر از همان مرحله اول تعیین خط (Q1) آغاز شد. رانندگان فراری، شارل لکلرک و لوئیس همیلتون، رقابت را با ثبت سریعترین زمانها آغاز کردند. اما به سرعت، رانندگان تیمهای دیگر نیز زمانهای خود را بهبود بخشیدند و در نهایت، رانندگان زیادی از جمله ایساک هاجر، لنس استرول و پیر گسلی از دور رقابت حذف شدند.
در مرحله دوم (Q2)، ورشتپن و لکلرک رقابت نزدیکی داشتند، اما در نهایت اولیوِر برمن، نیکو هولکنبرگ، کارلوس ساینز و چند راننده دیگر از دور خارج شدند. نوریس نیز پس از اشتباه در دور اول، در نهایت به رده پنجم رسید و به مرحله نهایی راه یافت.
صفحه شروع مسابقه با پایان تعیین خط، ورشتپن در جایگاه اول و پس از او لاندو نوریس در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. اسکار پیاستری در رده سوم و شارل لکلرک در رده چهارم قرار دارند. لوئیس همیلتون که در رده پنجم قرار گرفته بود، به دلیل دریافت جریمه ۵ پلهای، از جایگاه دهم مسابقه را آغاز خواهد کرد.
جدول نهایی تعیین خط گرندپری ایتالیا ۲۰۲۵:
- مکس ورشتپن (ردبول) – ۱:۱۸.۷۹۲
- لاندو نوریس (مکلارن) – ۱:۱۸.۸۶۹
- اسکار پیاستری (مکلارن) – ۱:۱۸.۹۸۲
- شارل لکلرک (فراری) – ۱:۱۹.۰۰۷
- جورج راسل (مرسدس) – ۱:۱۹.۱۵۷
- کیمی آنتونلی (مرسدس) – ۱:۱۹.۲۰۰
- گابریل بورتولتو (سائوبر) – ۱:۱۹.۳۹۰
- فرناندو آلونسو (استون مارتین) – ۱:۱۹.۴۲۴
- یوکی سونودا (ردبول) – ۱:۱۹.۵۱۹
- لوئیس همیلتون (فراری) – ۱:۱۹.۱۲۴ …
تمرین دوم فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۵
لاندو نوریس از تیم مکلارن، با عملکردی درخشان در دومین جلسه تمرینی گرندپری ایتالیا ۲۰۲۵، موفق شد سریعترین زمان را به نام خود ثبت کند. او توانست از شارل لکلرک از فراری و کارلوس ساینز از تیم ویلیامز پیشی بگیرد و صدرنشین این جلسه لقب گیرد. اسکار پیاستری، همتیمی و رقیب اصلی نوریس در قهرمانی، در جایگاه چهارم قرار گرفت.
جلسه تمرینی دوم با بازگشت اسکار پیاستری به پیست آغاز شد. با این حال، پس از تنها چند دقیقه، پرچم قرمز به اهتزاز درآمد؛ زیرا کیمی آنتونلی، راننده مرسدس، کنترل خودروی خود را از دست داد و به منطقه شنی (گراول) رفت.
پس از وقفه کوتاه، رقابت برای ثبت سریعترین زمان شدت گرفت. رانندگان ابتدا با لاستیکهای هارد و مدیوم و سپس با لاستیکهای سافت به دنبال بهبود زمان خود بودند. ابتدا شارل لکلرک و سپس مکس ورشتپن توانستند به صدر جدول برسند. در ادامه، این کارلوس ساینز بود که برای لحظاتی جایگاه اول را از ورشتپن ربود.
در بخش نهایی تمرین که رانندگان برای شبیهسازی دور تعیین خط از لاستیکهای سافت استفاده کردند، لاندو نوریس با زمان ۱:۱۹.۸۷۸، سریعترین دور را ثبت کرد. پس از او، شارل لکلرک توانست با فاصلهای نزدیک، خود را به جایگاه دوم برساند و با این نتیجه، برای فراری در خانه، عملکردی امیدوارکننده را به نمایش گذاشت. کارلوس ساینز نیز سومین راننده سریع بود و اسکار پیاستری، لوییس همیلتون و مکس ورشتپن در ردههای بعدی قرار گرفتند.

اولین تمرین فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۵
تیم فراری در اولین جلسه تمرینی گرندپری ایتالیا ۲۰۲۵، هواداران پرشور خود (تیفوسیها) را به وجد آورد. لوییس همیلتون توانست سریعترین زمان را در پیست مونزا به ثبت برساند و همتیمیاش، شارل لکلرک، در جایگاه دوم قرار گرفت تا فراری دو جایگاه برتر را از آن خود کند. کارلوس ساینز از تیم ویلیامز نیز جایگاه سوم را به دست آورد.
لکلرک و همیلتون با لاستیکهای مدیوم، جلسه را با ثبت زمانهای سریع آغاز کردند. اما این زمانها دوام چندانی نداشت و رانندگانی چون مکس ورشتپن از ردبول و الکس آلبون از ویلیامز با لاستیکهای هارد و مدیوم، خود را به صدر رساندند. در ادامه، رقابت برای کسب سریعترین زمان، به نبردی میان رانندگان فراری و ورشتپن تبدیل شد.
ورشتپن ابتدا با لاستیکهای مدیوم پیش افتاد، اما پس از نصب لاستیکهای سافت و با وجود مشکلات اعلامشده درباره چسبندگی، توانست زمان خود را بهبود بخشد. با این حال، پس از یک وقفه کوتاه در پیست به دلیل پخش شدن شن، نوبت به فراری رسید تا قدرت خود را نشان دهد. شارل لکلرک با یک دور خیرهکننده و ثبت سریعترین زمان در دو بخش از پیست، صدر جدول را با فاصله چهار دهم ثانیه از آن خود کرد.
اما این پایان کار نبود و لوییس همیلتون، در مقابل دیدگان تیفوسیها، با ثبت زمان ۱:۲۰.۱۱۷ توانست از لکلرک پیشی بگیرد و سریعترین راننده این جلسه لقب گیرد. کارلوس ساینز نیز در جایگاه سوم قرار گرفت و مکس ورشتپن به جایگاه چهارم بسنده کرد.
در این جلسه، کیمی آنتونلی، راننده آینده مرسدس، توانست در جایگاه پنجم قرار گیرد. لاندو نوریس از مکلارن و الکس آلبون از ویلیامز نیز به ترتیب در ردههای ششم و هفتم ایستادند. جورج راسل (مرسدس)، فرناندو آلونسو (استون مارتین) و ایساک هادجار (ریسینگ بولز) نیز ۱۰ راننده برتر را تکمیل کردند.
گفتنی است که در این جلسه دو راننده ذخیره نیز فرصت حضور در پیست را پیدا کردند؛ الکس دان به جای اسکار پیاستری در مکلارن شانزدهم شد و پل آرون نیز به جای فرانکو کولاپینتو در آلپین، در جایگاه بیستم قرار گرفت.
۵ نکته مهم برای تماشای گرندپری ایتالیا ۲۰۲۵ در مونزا
به گزارش مجله ماشین، مسیر تاریخی مونزا، معروف به “معبد سرعت”، میزبان دور شانزدهم مسابقات فرمول یک ۲۰۲۵ خواهد بود. با توجه به پیروزی اخیر اسکار پیاستری در هلند و اتفاقات اخیر، این مسابقه میتواند سرنوشتساز باشد. در اینجا به ۵ نکته کلیدی که باید در این گرندپری به آنها توجه کرد میپردازیم:
۱. پیاستری و نوریس: جنگ تمامعیار برای قهرمانی
پیاستری با برد در زاندفورت، فاصله خود را با همتیمیاش، لاندو نوریس، در جدول قهرمانی به ۳۴ امتیاز رساند. نوریس در مسابقه قبلی به دلیل نقص فنی از رقابت خارج شد. حالا نوریس برای حفظ شانس قهرمانی باید در مونزا پیروز شود تا اجازه ندهد پیاستری فاصلهاش را بیشتر کند.
۲. فراری در خانه: فشار برای بازگشت
تیم فراری پس از یک گرندپری فاجعهبار در زاندفورت، تحت فشار شدیدی قرار دارد تا در مقابل هواداران پرشور خود (تیفوسی) در مونزا نتیجه خوبی بگیرد. شارل لکلرک که پیش از این در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۴ در مونزا پیروز شده، تنها امید این تیم برای کسب یک پیروزی خانگی است. همچنین لوییس همیلتون که برای اولین بار با لباس فراری در مونزا مسابقه میدهد، پس از تصادف در مسابقه قبلی و جریمه ۵ ردهای در شروع، کار سختی پیش رو دارد.
۳. کیمی آنتونلی: اثبات تواناییها در خانه
کیمی آنتونلی، راننده جوان تیم مرسدس، پس از یک آخر هفته پر اشتباه در زاندفورت، به مونزا باز میگردد تا تواناییهای خود را اثبات کند. او که در مسابقه قبلی با لکلرک تصادف کرد، باید یک مسابقه بدون خطا را در مقابل هواداران هموطن خود به نمایش بگذارد.
۴. ردبول و ورشتپن: یک آخر هفته دشوار
اگرچه مکس ورشتپن پس از مدتها دوباره به سکوی قهرمانی بازگشت، اما مونزا هرگز پیست مورد علاقه تیم ردبول نبوده است. این پیست با سرعت بالا، برای خودروهای ردبول که نیاز به نیروی چسبندگی بیشتری دارند، مناسب نیست. بنابراین، انتظار نمیرود ورشتپن بتواند برای پیروزی رقابت کند و ممکن است حتی به سختی در جمع ۶ نفر اول قرار بگیرد.
۵. رقابت داغ در میانه جدول
جدا از رقابت صدرنشینان، نبرد در میانه جدول نیز بسیار نزدیک است. تیم ویلیامز با عملکرد خوب خود، توانست فاصلهاش را با رقبا بیشتر کند، اما تیمهای استون مارتین و ریسینگ بولز نیز به دنبال کسب امتیاز هستند. با توجه به نتایج اخیر، تیمهای هاس و سائوبر هم تلاش میکنند تا جایگاه خود را در این رقابت تثبیت کنند.