اشتراک موتور در خودروهای متفاوت
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در صنعت خودروسازی، توسعه یک موتور جدید بسیار زمانبر و پرهزینه است. به همین دلیل، برخی خودروسازان برای کاهش هزینهها و افزایش کارایی، موتورهای خود را با برندهای دیگر به اشتراک میگذارند. این همکاریها گاهی چنان غیرمنتظره است که باور کردن آن دشوار به نظر میرسد. در ادامه، به بررسی خودروهایی میپردازیم که با وجود تفاوتهای ظاهری و فنی، از یک موتور مشترک بهره میبرند.
مرسدس بنز G63 AMG و استون مارتین ونتج
شاید باورش سخت باشد که یک شاسیبلند جعبهای و یک خودروی اسپرت لوکس، موتور مشترک داشته باشند. اما استون مارتین از مدتی قبل با مرسدس بنز همکاری میکند و در مدل ونتج خود از نسخه اصلاحشده موتور ۴ لیتری V8 تویین توربو مرسدس استفاده کرده است. استون مارتین برای اینکه این موتور مناسب خودروی خودش باشد، تغییراتی مانند بزرگ کردن توربوشارژرها، بهینهسازی سیستم خنککاری و نصب اگزوز چهارگانه را روی آن اعمال کرده است. این تغییرات باعث شده قدرت موتور از ۵۷۷ اسب بخار در G63 AMG، به ۶۵۶ اسب بخار در ونتج افزایش یابد.
مرسدس بنز S کلاس و پاگانی زوندا
شرکت مرسدس بنز به دلیل مهندسی دقیق خود شهرت دارد و بسیاری از خودروسازان تمایل به استفاده از موتورهای آن دارند. برای مثال، موتور معروف M120 که در دهه ۹۰ میلادی در سدان لوکس S کلاس (W140) استفاده میشد، بعدها با تغییراتی در ابرخودروی پاگانی زوندا به کار گرفته شد. این موتور ۶ لیتری V12 در مرسدس بنز، ۴۰۲ اسب بخار قدرت داشت، اما پس از بهینهسازی توسط AMG برای پاگانی، در مدلهای اولیه زوندا به ۳۹۴ اسب بخار رسید. اگرچه قدرت کمتری داشت، اما به لطف وزن بسیار سبک پاگانی، شتاب و عملکرد خیرهکنندهای را برای آن فراهم میکرد.
لوتوس اوورا و تویوتا کمری
این دو خودرو در نگاه اول هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند؛ یکی یک خودروی اسپرت سبکوزن است و دیگری یک سدان خانوادگی. اما برای اینکه لوتوس بتواند خودروهایش را با قیمتی مناسب تولید کند، از موتورهای باکیفیت و بادوام تویوتا استفاده میکند. موتور ۳.۵ لیتری V6 با کد 2GR-FE که در سدان تویوتا کمری به کار میرود، در قلب خودروی اسپرت لوتوس اوورا نیز قرار دارد. البته لوتوس برای افزایش عملکرد، تغییراتی روی این موتور اعمال کرده و در نسخه Evora GT430 از نوع سوپرشارژ آن استفاده کرده که قدرتی معادل ۴۳۰ اسب بخار تولید میکند. این در حالی است که همین موتور در تویوتا کمری ۳۰۱ اسب بخار قدرت دارد.
کونیگزگ CC8S و فورد کراون ویکتوریا
یک ابرخودروی سوئدی و یک سدان آمریکایی که اغلب به عنوان خودروی پلیس استفاده میشد، موتور مشترکی دارند. اولین ابرخودروی تولیدی کونیگزگ یعنی مدل CC8S، از موتور V8 ماژولار فورد کراون ویکتوریا استفاده میکرد. البته کونیگزگ این موتور را به شکل گستردهای ارتقا داد. با افزایش حجم از ۴.۶ به ۴.۷ لیتر، نصب دو سوپرشارژر و بهینهسازیهای دیگر، قدرت این موتور از حدود ۲۵۰ اسب بخار در فورد کراون ویکتوریا به ۶۵۵ اسب بخار در CC8S رسید. این تغییرات باعث شد CC8S به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، در حالی که حداکثر سرعت کراون ویکتوریا حدود ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بود.
بامو i8 و مینی کوپر
اگرچه هر دو برند متعلق به یک گروه خودروسازی هستند، اما بامو i8 یک خودروی اسپرت هیبریدی آیندهنگر و مینی کوپر یک خودروی شهری کوچک و کلاسیک است. با این حال، هر دو از موتور سه سیلندر ۱.۵ لیتری B38 بامو استفاده میکنند. تفاوت کلیدی در این است که در بامو i8، این موتور با یک پیشرانه الکتریکی ترکیب شده و به عنوان یک خودروی هیبریدی، خروجی کلی ۳۶۹ اسب بخار را ارائه میدهد. در مقابل، همین موتور در مینی کوپر تنها ۱۳۴ اسب بخار قدرت تولید میکند.
تویوتا سوپرا و بامو Z4
با وجود تاریخچه و ظاهر متفاوت، تویوتا سوپرا و بامو Z4 در همکاری دو شرکت، با یک پلتفرم و موتور مشترک توسعه یافتهاند. هر دو خودرو از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توربوشارژ بامو با کد B58 استفاده میکنند. این موتور در هر دو مدل حدود ۳۸۲ اسب بخار قدرت دارد، اما تفاوتهای عمده آنها در سیستم تعلیق، فرمان و تنظیمات رانندگی است. همچنین سوپرا به عنوان یک کوپه سقف ثابت و Z4 به عنوان یک رودستر روباز عرضه میشود.
آئودی R8 و لامبورگینی هوراکان
این دو ابرخودروی محبوب، هر دو زیرمجموعه گروه فولکسواگن هستند و موتور مشترک ۵.۲ لیتری V10 را به اشتراک میگذارند. این موتور توسط تیمهای مهندسی آئودی و لامبورگینی برای هر خودرو به صورت اختصاصی تنظیم شده است. لامبورگینی هوراکان با قدرت ۶۴۰ اسب بخار، از آئودی R8 که ۶۰۲ اسب بخار قدرت دارد، قویتر است. با این حال، آئودی R8 بیشتر بر راحتی و کاربری روزمره تمرکز دارد، در حالی که هوراکان برای سرعت و عملکرد خالص طراحی شده است.
لینکلن LS و جگوار S-Type
در زمانی که فورد مالکیت برندهای لینکلن و جگوار را در اختیار داشت، این دو سدان لوکس با یک موتور مشترک V8 طراحی شدند. این موتور که ابتدا توسط جگوار طراحی شده بود، ۲۵۲ تا ۲۸۰ اسب بخار در مدلهای مختلف لینکلن LS و تا ۴۰۰ اسب بخار در نسخه سوپرشارژ جگوار S-Type R قدرت تولید میکرد. اگرچه هر دو خودرو لوکس بودند، اما جگوار S-Type به دلیل استفاده از مواد باکیفیتتر در کابین، حس تجملاتیتری را منتقل میکرد.