رقابت آئودی، بیامو و مرسدس در طراحی داخلی
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، سه خودروساز بزرگ آلمانی، آئودی، بیامو و مرسدس-بنز، به تازگی از نمونههای اولیه و تولیدی کابین خودروهای جدید خود رونمایی کردهاند و نشان دادهاند که دیگر خبری از تقلید صرف از یکدیگر نیست. هر برند با رویکردی متفاوت، آینده فضای داخلی خودرو را به تصویر میکشد تا برتری خود را در زمینه تکنولوژی، امکانات و تجربه کاربری به نمایش بگذارد.

مرسدس-بنز: نمایشگرهای بزرگ، آینده لوکس
مرسدس در نسل جدید خودروهای خود، به خصوص در مدل GLC EV، تمرکز خود را بر روی نمایشگرهای عظیم و یکپارچه تقویت کرده است. نمایشگر جدید این شرکت با ابعاد ۳۹.۱ اینچ و نور پسزمینه LED، فراتر از سه نمایشگر به هم پیوسته در نسل قبلی (Hyperscreen) است و فضای کابین را به یک مرکز اطلاعاتی و سرگرمی تبدیل میکند. این نمایشگر قابلیت تشخیص جهت نگاه راننده را دارد و میزان نور خود را به صورت خودکار تنظیم میکند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا مانند نمونههای قبلی با لمس مداوم داغ میشود یا خیر و اتصال به سیستمهای Apple CarPlay یا Android Auto چگونه در این فضای گسترده مدیریت خواهد شد.

بیامو: تغییرات رادیکال و الهام از تسلا
بیامو با معرفی کابین شاسیبلند الکتریکی iX3 (با نام کانسپت Neue Klasse)، تمام قواعد پیشین خود را کنار گذاشته است. کنترلر چرخشی معروف iDrive حذف شده و نمایشگر اصلی به یک صفحه بزرگ و ششضلعی در مرکز داشبورد تبدیل شده که یادآور طراحیهای شرکت تسلاست. علاوه بر این، یک نمایشگر ثانویه با ساختاری شبیه به هداپ دیسپلی (Head-Up Display) روی داشبورد قرار گرفته است. کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه و حالتهای رانندگی نیز به طور کامل حذف شده و دکمههای لمسی روی فرمان، تجربه کاربری پیچیدهای را رقم میزنند. این خودرو قرار است سال آینده با طیف وسیعی از امکانات و اپلیکیشنها به بازار عرضه شود.

آئودی: بازگشت به ریشهها با ظاهری ساده
در مقابل رویکرد رادیکال مرسدس و بیامو، آئودی با کانسپت C (که گفته میشود ۹۵ درصد به نسخه نهایی نسل جدید TT شباهت دارد)، مسیری متفاوت را انتخاب کرده است. این خودروی اسپرت، با وجود اینکه جدیدترین محصول از تیم طراحی تازه آئودی است، کابینی با طراحی کلاسیک و مینیمال دارد که بیشتر شبیه به خودروهای ۱۰ سال پیش است. فرمان آن گرد و با دکمههای فلزی ساده و فیزیکی طراحی شده که حس کلیکپذیری را به خوبی منتقل میکنند. نمایشگر پشت آمپر راننده ابعاد کوچکی دارد و نمایشگر اصلی نیز به اندازه یک کیبورد لپتاپ است و در مواقع عدم استفاده به صورت تاشو در داشبورد پنهان میشود. در این کابین خبری از کنترلهای حرکتی (Gesture Control) یا پروژکتورهای هولوگرافیک نیست. آئودی برخلاف مدلهای دیگر خود، از نمایشگرهای متعدد و آینههای جانبی مجازی صرفنظر کرده است.
رویکرد متفاوت برای بازارهای متفاوت
هرچند کابینهای بیامو و مرسدس بسیار آیندهنگرانه به نظر میرسند و در نگاه اول توجهات را به خود جلب میکنند، اما پیچیدگی آنها ممکن است در استفاده روزمره چالشهایی ایجاد کند. از سوی دیگر، طراحی ساده و کاربردی آئودی، حسی نوستالژیک و دلنشین به همراه دارد. به نظر میرسد دلیل اصلی این تفاوت، تمرکز بیامو و مرسدس بر بازار چین است؛ بازاری که مشتریان آن به شدت به تکنولوژی و نمایشگرهای بزرگ علاقه دارند. در مقابل، آئودی با بازگشت به اصول ساده و ارگونومیک، کابینی را طراحی کرده که بیشتر بر تجربه رانندگی تمرکز دارد. در نهایت، هرچند کابینهای مرسدس و بیامو در ترافیکهای سنگین میتوانند سرنشینان را سرگرم کنند، اما کابین آئودی، گزینهای است که یک راننده واقعی ترجیح میدهد پشت فرمان آن بنشیند.