معرفی بامو 750iL: سدان لوکس و متفاوت از دهه ۹۰
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، بامو سری ۷، پرچمدار لوکسساز آلمانی، همواره نماد نوآوری و قدرت بوده است. در تابستان ۱۹۹۴، نسل سوم این خودرو با کد اتاق E38 معرفی شد. این سدان لوکس، با ترکیبی بینظیر از طراحی زیبا و مهندسی پیشرفته، استانداردهای جدیدی را در صنعت خودرو تعریف کرد.
طراحی و امکانات رفاهی
بامو سری ۷ نسل سوم، با ظاهری ظریف و هماهنگ، تکامل یافته نسل پیشین خود بود. مدل 750i، به عنوان پرچمدار این سری، با یک پیشرانه ۱۲ سیلندر و تمام امکانات رفاهی ممکن عرضه شد. این خودرو تجربهای استثنایی از سواری را فراهم میکرد: راحتی بینظیر، ارتعاش و صدای بسیار کم، سیستم تعلیق عالی و کابینی ارگونومیک و مجلل.

برای اولین بار در این نسل، سیستم کنترل پایداری (DSC) و کامپیوتر سفری مجهز به سیستم ناوبری (Navigation) به صورت سفارشی ارائه شدند.

مشخصات فنی پیشرانه
پیشرانه V12 مدل 750i با کد M73، بر پایه موتور نسل قبلی (M70) توسعه یافته بود. این موتور با حجم ۵.۴ لیتر، قدرتی معادل ۳۲۶ اسب بخار تولید میکرد. اما هدف اصلی از توسعه این موتور، صرفاً افزایش قدرت نبود؛ بلکه تمرکز بر روی کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی بود.

مهندسان بامو با استفاده از فناوریهای جدید، توانستند راندمان موتور را به میزان ۱۳ درصد بهبود بخشند. نسبت تراکم موتور نیز از ۸.۸ به ۱۰:۱ افزایش یافت که باعث بهینهتر شدن عملکرد آن با بنزین سوپر شد. این قدرت توسط یک جعبهدنده ۵ سرعته اتوماتیک با کنترل هوشمند به چرخها منتقل میشد.

نسخه محبوب 750iL
مدل 750iL که دارای فاصله محوری کشیدهتر بود، محبوبیت بالایی در میان خریداران پیدا کرد. فضای پای بیشتر در ردیف عقب، این مدل را به گزینهای ایدهآل برای افرادی تبدیل کرد که به دنبال نهایت راحتی و تجمل بودند. در مجموع، ۱۶,۶۵۸ دستگاه از این مدل تولید شد.

مشخصات
- پیشرانه: V12
- حجم موتور: ۵۳۸۰ سیسی
- قدرت: ۳۲۶ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس: ۵ سرعته اتوماتیک
- وزن: ۲۰۷۰ کیلوگرم
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
بامو 750iL نسل E38، با ترکیب قدرت، زیبایی و فناوریهای پیشرفته در زمان خود، جایگاه خود را به عنوان یکی از بهیادماندنیترین سدانهای لوکس بامو در تاریخ تثبیت کرد.