دوشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۴
مقایسه ب‌ام‌و iX3 با مرسدس بنز GLC EQ

مقایسه ب‌ام‌و iX3 با مرسدس بنز GLC EQ: نبرد برقی‌های آلمانی

1404-06-24 زمان مطالعه: 8 دقیقه 11

به گزارش مجله ماشین، صنعت خودروسازی آلمان با چالش بزرگی روبروست: رقابت فزاینده با تسلا و برندهای چینی در بازار خودروهای برقی. در این میان، ب‌ام‌و و مرسدس بنز با معرفی جدیدترین شاسی‌بلندهای برقی خود، یعنی ب‌ام‌و iX3 و مرسدس بنز GLC EQ، به دنبال اثبات برتری خود هستند. این دو خودرو، مهم‌ترین تلاش آلمانی‌ها برای تسلط بر بازار آینده به شمار می‌روند.

این دو شاسی‌بلند کامپکت برقی، مستقیماً برای رقابت با یکدیگر طراحی شده‌اند. هر دو بر پایه پلتفرم‌های جدید ۸۰۰ ولتی ساخته شده‌اند که امکان به‌روزرسانی نرم‌افزاری از راه دور و شارژ سریع‌تر را فراهم می‌کنند. در ادامه، این دو رقیب قدرتمند را بر اساس اطلاعات منتشرشده مقایسه می‌کنیم.

ابعاد و پلتفرم

هر دو خودرو دقیقاً در کلاس ابعادی نمونه‌های بنزینی خود (X3 و GLC) قرار می‌گیرند. مرسدس بنز GLC با طول ۴.۸۴ متر، کمی از ب‌ام‌و iX3 (با طول ۴.۷۸ متر) بزرگ‌تر است، اما از نظر عرض و ارتفاع تقریباً مشابه یکدیگر هستند. هر دو از معماری‌های برقی جدیدی بهره می‌برند که به طور خاص برای خودروهای الکتریکی طراحی شده و بهینه‌سازی شده‌اند.

قدرت و شتاب

مرسدس بنز GLC EQ با ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۸ نیوتن‌متر گشتاور، از ب‌ام‌و iX3 با ۴۶۹ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتن‌متر گشتاور، قوی‌تر ظاهر می‌شود. این تفاوت در اعداد، در شتاب‌گیری نیز کاملاً مشهود است. مرسدس بنز GLC EQ شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۳ ثانیه ثبت می‌کند، در حالی که ب‌ام‌و iX3 برای رسیدن به این سرعت به ۴.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

شعاع حرکتی و باتری

اینجا میدان رقابت اصلی این دو خودرو است و ب‌ام‌و گوی سبقت را از رقیبش ربوده است.

  • ب‌ام‌و iX3: با یک باتری بزرگتر ۱۰۸.۷ کیلووات‌ساعتی، شعاع حرکتی بین ۶۷۹ تا ۸۰۵ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) را ارائه می‌دهد. این رقم، iX3 را به یکی از بهترین شاسی‌بلندهای برقی از نظر شعاع حرکتی تبدیل می‌کند.
  • مرسدس بنز GLC EQ: با یک باتری ۹۴ کیلووات‌ساعتی، شعاع حرکتی ۷۱۳ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) دارد.

با وجود شعاع حرکتی کمتر، مرسدس بنز در زمینه بازدهی انرژی برتری دارد. این خودرو با مصرف انرژی ۴.۷ مایل به ازای هر کیلووات‌ساعت، از ب‌ام‌و iX3 (با مصرفی بین ۳.۸۷ تا ۴.۵۹) بهینه‌تر عمل می‌کند.

سرعت شارژ

هر دو خودرو به دلیل معماری ۸۰۰ ولتی، از سرعت شارژ فوق‌العاده‌ای برخوردارند. اما باز هم، ب‌ام‌و پیشتاز است.

  • ب‌ام‌و iX3: با حداکثر سرعت شارژ ۴۰۰ کیلووات، می‌تواند در ۲۱ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ برسد.
  • مرسدس بنز GLC EQ: با حداکثر سرعت شارژ ۳۳۰ کیلووات، برای رسیدن به همین میزان شارژ به ۲۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

فناوری و امکانات

هر دو خودرو مملو از فناوری‌های روز هستند. هر دو از نمایشگرهای تمام‌عرض در کابین بهره می‌برند و به دستیارهای صوتی هوش مصنوعی مجهز شده‌اند. مرسدس بنز از رویکرد چندعاملی (Multi-Agent) استفاده می‌کند که شامل ChatGPT و Google Gemini می‌شود، در حالی که ب‌ام‌و تنها بر دستیار اختصاصی خود تکیه دارد.

همچنین، مرسدس بنز یک مزیت مهم دارد: سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، که مانوردهی در فضاهای تنگ را آسان‌تر می‌کند و در ب‌ام‌و iX3 موجود نیست. هر دو خودرو به پیشرفته‌ترین سیستم‌های کمک‌راننده مجهز هستند که رانندگی خودکار در بزرگراه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند.

نتیجه‌گیری اولیه

مرسدس بنز GLC EQ با شتاب و بازدهی بهتر، و همچنین قابلیت‌های پیشرفته‌تر نرم‌افزاری مانند فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، از ب‌ام‌و iX3 سرآمدتر است. با این حال، ب‌ام‌و iX3 در فاکتورهای بسیار مهمی برای مشتریان، مانند شعاع حرکتی بیشتر و سرعت شارژ بالاتر، برنده میدان است.

در نهایت، موفقیت هر دو خودرو به این بستگی دارد که چقدر بتوانند فناوری‌های پیچیده خود را به شکلی ساده و کاربردی به مشتریان ارائه دهند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×