چرا برخی رانندگان فرمول یک از پیتلین مسابقه را آغاز میکنند؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، تماشای مسابقات فرمول یک، با سرعت خیرهکننده و قوانین پیچیدهاش، برای بسیاری از طرفداران جدید این ورزش گیجکننده است. یکی از سؤالات رایج، این است که چرا گاهی برخی خودروها به جای قرار گرفتن در خط شروع، از پیتلین (محل تعمیر و نگهداری تیمها) مسابقه را آغاز میکنند؟
این اتفاق معمولاً به دلیل نقض قوانین یا تصمیم استراتژیک تیمها رخ میدهد. البته باید گفت که تاکنون هیچ رانندهای موفق به پیروزی در مسابقه با شروع از پیتلین نشده است، اما سباستین فتل در گرندپری ابوظبی ۲۰۱۲، با شروع از پیتلین و کسب مقام سوم، عملکردی درخشان از خود به نمایش گذاشت.
در ادامه، دلایل اصلی این اتفاق را بررسی میکنیم.

۱. نقض قوانین “پارک بسته” (Parc Fermé)
قوانین پارک بسته، مجموعهای از مقررات است که پس از پایان مرحله تعیین خط (Qualifying) اعمال میشود. بر اساس این قوانین، تیمها مجاز به تغییرات اساسی در خودرو نیستند. اگر تیمی این قوانین را نقض کرده و قطعات اصلی خودرو را تعویض کند، راننده ملزم است مسابقه را از پیتلین آغاز کند.
این قوانین با هدف جلوگیری از تغییرات بزرگ در خودروها بین مراحل تعیین خط و مسابقه وضع شدهاند تا رقابت عادلانهتر باشد. البته تیمها مجاز به انجام برخی کارهای کوچک مانند تنظیم بال جلو، تعویض تایر و بازرسیهای جزئی هستند.

۲. تصمیم استراتژیک تیمها
در هر فصل، هر راننده تعداد مشخصی از قطعات موتور و گیربکس را مجاز به استفاده دارد. استفاده بیش از حد از این قطعات، جریمههایی مانند کسر جایگاه در خط شروع را به همراه دارد.
گاهی اوقات، تیمها به صورت عمدی و برای کسب یک مزیت استراتژیک، از قطعات جدیدی استفاده میکنند و جریمه آن را میپذیرند. این کار به آنها اجازه میدهد تا موتور و گیربکس تازهای داشته باشند که عملکرد بهتری ارائه میدهد، حتی اگر مجبور به شروع از پیتلین شوند. این استراتژی به خصوص در پیستهایی که امکان سبقتگیری در آنها بیشتر است، کاربرد دارد.

۳. نقض قوانین خط شروع
قوانین فرمول یک بسیار سختگیرانه هستند. به عنوان مثال، خودروها باید با نیروی خود به خط شروع بروند و نمیتوان آنها را هل داد. همچنین، تیمها تنها تا یک زمان مشخص (۱۵ ثانیه قبل از شروع) مجاز به کار روی خودرو در خط شروع هستند.
اگر یک مکانیک پس از این زمان، خودرو را لمس کند یا اگر رانندهای به هر دلیلی (مانند مشکل فنی) جایگاه خود را در خط شروع از دست بدهد و نتواند قبل از خط ایمنی اول به آن برگردد، باید از پیتلین مسابقه را آغاز کند.

نحوه قرارگیری خودروها در پیتلین
اگر چندین راننده مجبور به شروع از پیتلین باشند، ترتیب آنها بر اساس جایگاه کسبشده در مرحله تعیین خط تعیین میشود. خودرویی که جایگاه بهتری داشته، جلوتر از بقیه قرار میگیرد. این خودروها تنها پس از عبور آخرین ماشین از خط پیتلین و روشن شدن چراغ سبز، مجاز به آغاز حرکت هستند.
از فصل ۲۰۲۵، یک قانون جدید نیز به این مقررات اضافه شده است: خودروهایی که از پیتلین شروع میکنند، ابتدا باید یک دور کامل تشریفاتی (Formation Lap) را با بقیه خودروها طی کرده و سپس به پیتلین بازگردند تا مسابقه را آغاز کنند.


