چرا صدای موتورهای V6 با V8 تفاوت دارد؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، صدای تولیدی یک موتور تنها به تعداد سیلندرها بستگی ندارد، بلکه عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. ترتیب احتراق سیلندرها (Firing Order)، طراحی میللنگ، بالانس موتور و تنظیمات اگزوز از مهمترین این عوامل هستند. با این حال، مهمترین فاکتور، نحوه چیدمان سیلندرها و نوع میللنگ است.
موتور V6 و صدای منحصربهفردش
در موتورهای V6، سیلندرها در دو ردیف و به شکل حرف V انگلیسی قرار میگیرند که در هر ردیف، سه سیلندر وجود دارد. احتراق در این سیلندرها به صورت متناوب و در هر ردیف به صورت جداگانه اتفاق میافتد. به همین دلیل، موتور V6 ذاتاً بالانس نیست و برای رفع این مشکل، مهندسان از یک شفت بالانسر استفاده میکنند که بر روی صدای نهایی موتور تأثیر میگذارد.
صدای موتور V6 به دلیل فواصل یکنواختتر بین احتراقها، در دورهای بالا به صورت یک ناله یا فریاد تیز و با فرکانس بالا شنیده میشود که آن را از صدای بم V8 متمایز میکند.

ویژگیهای صوتی موتور V8
موتورهای V8 نیز از دو ردیف سیلندر به شکل V تشکیل شدهاند، با این تفاوت که در هر ردیف چهار سیلندر وجود دارد. اما آنچه صدای V8 را به نمادی از قدرت تبدیل کرده، طراحی خاص میللنگ آن است.
میللنگهای متقاطع (Crossplane Crankshaft) که در اکثر موتورهای V8 قدیمی و کلاسیک استفاده میشوند، ظاهری شبیه به علامت بهعلاوه (+) دارند. این طراحی باعث میشود که احتراقها نامنظم و با فواصل نامساوی اتفاق بیفتد و در نتیجه، صدای متمایز و بم V8 در دورهای پایین به گوش برسد. این صدای غرش عمیق، امضای صوتی خودروهای ماسلکار آمریکایی است.
در مقابل، برخی موتورهای V8 مدرن و با عملکرد بالا، مانند پیشرانه فراری ۴۵۸، از میللنگهای تخت (Flat-plane Crankshaft) استفاده میکنند. این میللنگها شبیه به یک خط صاف هستند و احتراقها را با فواصل مساوی و یکنواخت ایجاد میکنند. نتیجه این طراحی، صدایی کاملاً متفاوت است که بیشتر به یک موتور چهار سیلندر با فرکانس بالا شباهت دارد تا غرش عمیق V8.
بنابراین، تفاوت صدای V6 و V8 نه فقط در تعداد سیلندرها، بلکه در چیدمان آنها، ترتیب احتراق و مهمتر از همه، نوع میللنگ به کار رفته در موتور نهفته است که هر کدام به این پیشرانهها، هویتی صوتی منحصربهفرد میبخشد.


