چرا ضدیخ خودرو قهوهای میشود؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، اگر با مشاهده رنگ قهوهای یا کدر در مایع خنککننده خودروی خود نگران شدهاید، باید بدانید که این یک نشانه جدی است. این تغییر رنگ، هشداری درباره سلامت سیستم خنککاری است و میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.
مایع خنککننده یا ضدیخ، در حالت عادی دارای رنگهای متنوعی مانند سبز، صورتی، نارنجی یا آبی است. اما تنها یک رنگ وجود دارد که این مایع هرگز نباید داشته باشد: قهوهای.
علل اصلی تغییر رنگ به قهوهای
۱. زنگزدگی و خوردگی سیستم: یکی از رایجترین دلایل قهوهای شدن مایع خنککننده، وجود زنگزدگی و خوردگی در قطعات داخلی سیستم خنککاری است. این مشکل در خودروهایی که قطعات فلزی موتور آنها (مانند بلوک یا سرسیلندر) از آهن ساخته شدهاند، بیشتر دیده میشود. با گذشت زمان، ذرات زنگزدگی وارد مایع خنککننده شده و رنگ آن را به قهوهای کدر تغییر میدهند.
۲. آسیب به واشر سرسیلندر: یک دلیل بسیار جدیتر برای این مشکل، آسیب دیدن واشر سرسیلندر است. در این حالت، روغن موتور با مایع خنککننده ترکیب میشود. در ابتدا ممکن است فقط یک لایه چرب روی سطح مایع مشاهده کنید، اما با گذشت زمان، این دو ماده با هم مخلوط شده و به شکل یک ماده لجنمانند قهوهای در میآیند. از دیگر نشانههای این مشکل، وجود رسوبات سفید و شیریرنگ روی درب روغن موتور است. در صورت مشاهده این علائم، باید در اسرع وقت برای تعمیر به تعمیرکار مراجعه کنید، زیرا این مشکل میتواند آسیبهای جدی به موتور وارد کند.

راهکار: شستشوی سیستم خنککاری (رادیاتور)
اگر مطمئن هستید که قهوهای شدن مایع خنککننده به دلیل فرسودگی و زنگزدگی بوده و مشکل جدی مانند آسیب به واشر سرسیلندر وجود ندارد، میتوانید با شستشوی کامل سیستم خنککاری، این مشکل را حل کنید. این کار به “فلاش رادیاتور” معروف است.
برای انجام این کار، باید پس از سرد شدن موتور، مایع خنککننده قدیمی را به طور کامل تخلیه کنید. سپس، با استفاده از یک محصول مخصوص شستشوی رادیاتور، سیستم را تمیز کرده و پس از تخلیه کامل، آن را با مایع خنککننده نو و مناسب خودرو پر کنید.
با این کار، سیستم خنککاری خودروی شما به حالت عادی بازگشته و میتوانید با اطمینان بیشتری رانندگی کنید. اما فراموش نکنید که نادیده گرفتن این نشانه، میتواند هزینههای سنگینی برای شما به همراه داشته باشد.