معرفی نیسان GT-R برقی: گودزیلا با بیش از ۱۰۰۰ اسببخار
به گزارش مجله ماشین، نسل جدید نیسان GT-R همزمان با احیای زیربرند اسپرت نیسان، یعنی «نیسمو» (Nismo)، به بازار خواهد آمد. نیسان پیش از این مدلهای آریا نیسمو، پاترول نیسمو و Z نیسمو را معرفی کرده و انتظار میرود در آینده یک نسخه داغ از نیسان میکرا نیز با نشان نیسمو عرضه شود.
نیسان با معرفی کانسپت «هایپر فورس» (Hyper Force) در سال ۲۰۲۳، پیشنمایشی از نسل بعدی GT-R را به ما نشان داد. «خاویر تسون»، مدیر برنامهریزی محصولات نیسان اروپا، اخیراً در مصاحبهای اعلام کرده است که «GT-R پیچیدهترین محصول در سبد تولیدات ماست. این خودرو فقط یک ماشین اسپرت نیست؛ GT-R قرار است چیزی متفاوت ارائه دهد و تمرکز ما روی همین موضوع است. ما نمیخواهیم از فناوریهای موجود و تکراری استفاده کنیم؛ هدفمان پیدا کردن یک مزیت رقابتی جدید است.»
این اظهارات نشان میدهد که نیسان به خوبی آگاه است در عصر خودروهای برقی، دستیابی به شتاب و عملکرد بالا در خط مستقیم به لطف انعطافپذیری موتورهای الکتریکی نسبتاً آسان شده است. بنابراین، یک GT-R جدید باید فراتر از قدرت محض، چیزی منحصربهفرد برای ارائه داشته باشد.
کانسپت هایپر فورس با استفاده از دو موتور الکتریکی، قدرتی معادل ۱۳۴۱ اسببخار تولید میکرد و این نیرو را از طریق سیستم تمامچرخ محرک e4ORCE نیسان به هر چهار چرخ منتقل میکرد. هرچند این قدرت بسیار چشمگیر است، اما بسیاری از برندهای دیگر نیز با استفاده از سیستمهای دو، سه یا چهار موتوره به عملکردی مشابه دست یافتهاند.
یکی از فناوریهایی که میتواند GT-R را از رقبا متمایز کند، استفاده از باتریهای حالت جامد (Solid-State Batteries) است. نیسان در ژوئن سال جاری اعلام کرد که اولین خودروی خود با این فناوری را در سال ۲۰۲۸ عرضه خواهد کرد. این نوع باتریها میتوانند برد حرکتی، سرعت شارژ و حتی توان خروجی خودروهای برقی را به طرز چشمگیری افزایش دهند. باید دید آیا زمان عرضه نسل جدید GT-R با معرفی این فناوری پیشرفته همخوانی خواهد داشت یا خیر.
با این رویکرد، نیسان تلاش میکند تا GT-R جدید را نه تنها به یک سوپراسپرت برقی قدرتمند، بلکه به یک خودروی انقلابی و متفاوت تبدیل کند که بار دیگر همانند مدلهای قبلی خود، مرزهای صنعت خودرو را جابهجا کند.