چرا تویوتا همچنان به آینده هیدروژن ایمان دارد؟
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، در حالی که بسیاری از خودروسازان جهان بر روی تولید خودروهای تمامالکتریکی (BEV) متمرکز شدهاند، شرکت تویوتا همچنان به آینده هیدروژن بهعنوان یک سوخت جایگزین اعتقاد راسخ دارد. این شرکت با سابقهای ۳۰ ساله در زمینه فناوری پیل سوختی هیدروژنی، این باور را دارد که هیدروژن میتواند در آینده جایگزین سوخت دیزل شود.
به گفته شان هانلی، معاون بخش فروش تویوتا در استرالیا، اگرچه دیزل تا یک دهه آینده همچنان در بازار حضور خواهد داشت، اما در بلندمدت، هیدروژن پتانسیل جایگزینی آن را دارد. او معتقد است که در آینده، یک خودروی بنزینی میتواند تمام کارهای یک خودروی دیزلی را انجام دهد و حتی از آن فراتر برود.
با وجود اینکه بسیاری از افراد در حال حاضر به فناوری هیدروژن با دیده تردید نگاه میکنند، تویوتا معتقد است با سرمایهگذاری مناسب در زیرساختها، بهویژه ایستگاههای سوختگیری، میتوان این فناوری را به یک گزینه فراگیر تبدیل کرد.

تاریخچه و چالشهای هیدروژن
استفاده از هیدروژن بهعنوان سوخت، قدمتی طولانی دارد و به موتور «دو ریواز» در سال ۱۸۰۷ بازمیگردد. با این حال، با ظهور موتورهای بنزینی در اوایل قرن بیستم، تحقیق و توسعه در این زمینه به حاشیه رفت. در سال ۱۹۶۶، جنرال موتورز با معرفی الکترو ون (Electrovan)، اولین خودروی پیل سوختی هیدروژنی جهان را ساخت که همزمان با استفاده ناسا از این فناوری در برنامه فضایی آپولو بود.
با این حال، اولین خودروی هیدروژنی تولید انبوه، تویوتا میرای بود که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. پیش از آن، هوندا نیز مدل FCX Clarity را عرضه کرده بود، اما هیچیک از این خودروها به فروش قابل توجهی دست پیدا نکردند.
بزرگترین چالش هیدروژن، مانند خودروهای برقی، کمبود زیرساختهای لازم برای سوختگیری است. بهعنوان مثال، در سال گذشته، شرکت شل تمام هفت ایستگاه سوختگیری هیدروژن خود را در کالیفرنیا تعطیل کرد که نشاندهنده سرمایهگذاری و علاقه کم در این بخش است.

رقابت در میان خودروسازان
با وجود موانع، برخی خودروسازان همچنان به توسعه فناوری هیدروژن ادامه میدهند. بیامو بهتازگی از نسل جدید سیستم پیل سوختی خود رونمایی کرده و قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۸ به تولید انبوه برساند. پیش از این، بیامو از شاسیبلندهای X5 برای آزمایش این فناوری استفاده میکرد. در مقابل، شرکتهایی مانند استلانتیس، هیدروژن را یک “بخش کوچک و خاص” میدانند و سرمایهگذاری در این زمینه را متوقف کردهاند.
با وجود این رویکردهای متفاوت، به نظر میرسد فناوری پیل سوختی هیدروژنی همچنان زنده است و تویوتا به عنوان یکی از پیشگامان، به آینده آن بسیار خوشبین است. باید دید آیا این فناوری میتواند در سالهای آینده به رقیبی جدی برای سوختهای فسیلی تبدیل شود یا خیر.