انجمن صنایع لاستیک از زیاندهی تولیدکنندگان خبر داد
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور از کاهش ۲۵ درصدی تولید تایر خبر داده و این اقدام را نتیجه مستقیم مشکلات اقتصادی و عدم حمایت نهادهای دولتی از تولیدکنندگان داخلی میداند. محمدرضا گنجی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، با تأکید بر اینکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر برای جبران زیانهای تولیدکنندگان ضروری است، سیاستهای اخیر وزارت صمت را عامل اصلی این بحران معرفی کرد.
به گفته گنجی، با وجود مکاتبات متعدد و اعلام وضعیت بحرانی به وزارت صمت، هیچ اقدام مؤثری برای حل مشکلات تولیدکنندگان تایر صورت نگرفته است. این بیتوجهی، تولیدکنندگان را وادار به کاهش تولید کرده تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند.
این مقام مسئول پیش از این نیز از تخصیص نامناسب ارز گلایه کرده بود. طبق اظهارات وی، در سال گذشته تنها ۲۷۰ میلیون دلار ارز به تولیدکنندگان تایر تخصیص یافته، در حالی که برای تولید ۳۰۰ هزار تن تایر، به ۳۰۰ میلیون دلار نیاز بوده است. این کمبود ارز، تولیدکنندگان را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
واردات بیرویه، رقیبی جدی برای تولید داخل
رئیس انجمن صنایع لاستیک با انتقاد شدید از سیاستهای وارداتی دولت، تخصیص ارز کلان به واردات را عامل اصلی فشار بر تولید داخلی میداند. وی اعلام کرد که با وجود تأمین ۷۰ درصد نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی، دولت میلیاردها دلار ارز به واردات تایر اختصاص داده است. این در حالی است که بخش عمده این واردات شامل تایرهای خودروهای سبک مانند پراید و پژو بوده که عملاً بازار تولیدکنندگان داخلی را تحت فشار قرار داده است.
گنجی در ادامه مقایسهای تکاندهنده ارائه میدهد: «ما برای ۳۰۰ هزار تن تولید، تنها ۳۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کردیم، اما واردکنندگان برای واردات فقط ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز گرفتند. این رقم میتوانست به ایجاد پنج کارخانه جدید تایر در کشور منجر شود، اما در عمل به سود کارخانههای چینی تمام شد.»
رکود بازار و کاهش قدرت خرید
به گفته گنجی، در حالی که تولیدکنندگان داخلی باید ماهها برای دریافت ارز در صف بمانند، واردکنندگان تنها در ده روز ارز مورد نیاز خود را دریافت میکنند. این وضعیت با ادغام وزارت صمت و بازرگانی تشدید شده و قدرت واردکنندگان را بیش از پیش افزایش داده است.
در پایان، رئیس انجمن صنایع لاستیک به وضعیت رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد. او میگوید با وجود توقف ثبت سفارشهای جدید از ابتدای سال ۱۴۰۴، تایرهای وارداتی با قیمتی پایینتر از تولید داخل به فروش میرسند، که این امر به ضرر تولیدکنندگان داخلی است. کاهش تقاضا و کاهش قدرت خرید مردم تا حدی است که قیمت یک جفت تایر پراید به ۳ میلیون تومان رسیده که برای مصرفکنندگان مبلغ بسیار سنگینی است.