ولوو با تجهیزات برقی ساختمانها را تخریب میکند
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، سایتهای ساخت و ساز سنتی، با صدای گوشخراش، دود و آلودگی فراوان شناخته میشوند. اما شرکت ولوو (Volvo) در همکاری با شرکای خود، این تصویر را به طور کامل تغییر داده است. آنها اخیراً در یک پروژه در شهر ارلانگن آلمان، اولین تخریب تماماً برقی یک ساختمان را به نمایش گذاشتند.
این پروژه آزمایشی نبود، بلکه یک عملیات کامل و بزرگ بود که در آن از تمام تجهیزات سنگین برقی ولوو استفاده شد. هدف، نشان دادن این بود که میتوان پروژههای عمرانی را بدون آلودگی صوتی و زیستمحیطی اجرا کرد؛ بهویژه در مناطق شهری که قوانین سختگیرانهتری دارند.

مزایای تجهیزات برقی در مقایسه با دیزل
ولوو مدعی است که ماشینآلات برقی آن، عملکردی تقریباً مشابه با نمونههای دیزلی دارند و حتی در برخی جهات برتر هستند.
- گشتاور لحظهای: موتورهای برقی، برخلاف موتورهای دیزلی که برای تولید گشتاور به زمان نیاز دارند، تمام گشتاور خود را بلافاصله در اختیار اپراتور قرار میدهند. این ویژگی باعث میشود که کارایی و سرعت کار افزایش یابد.
- کاهش صدا و آلودگی: مهمترین مزیت، کاهش چشمگیر صدای موتور و حذف کامل آلایندهها است. این ویژگی به ماشینآلات برقی اجازه میدهد تا در فضاهای بسته مانند تونلها و حتی در داخل ساختمانها بدون نیاز به سیستم تهویه گرانقیمت کار کنند.
- بهبود راحتی اپراتور: حذف صدا و لرزش دائمی موتور، باعث کاهش خستگی اپراتورها میشود.
- راندمان کاری بالاتر: ماشینآلات برقی زمانی که فعال نیستند، انرژی بسیار کمی مصرف میکنند، در حالی که موتورهای دیزلی در حالت درجا نیز سوخت میسوزانند. این یعنی ساعت کار مفید یک دستگاه برقی با یک بار شارژ، تقریباً برابر با کل ساعت کاری آن است.

هزینه و چالشهای شارژ
قیمت اولیه تجهیزات ساخت و ساز برقی، بین ۲۵ تا ۴۰ درصد گرانتر از نمونههای دیزلی است. با این حال، ولوو معتقد است که هزینه نهایی مالکیت (Total Cost of Ownership) آنها به مراتب کمتر است.
- هزینه کمتر انرژی: برق در مقایسه با سوخت دیزل، در اغلب نقاط ارزانتر و پایدارتر است.
- نگهداری آسانتر: حذف اجزایی مانند روغن موتور، فیلتر سوخت و سیستم اگزوز، هزینههای نگهداری و تعمیرات را به شدت کاهش میدهد و زمان توقف دستگاه را به حداقل میرساند.
در مورد شارژ این ماشینآلات سنگین، ولوو راهحلهای خلاقانهای ارائه داده است. برای پروژههایی که به شبکه برق دسترسی دارند، میتوان از شارژرهای سریع در زمان استراحت ناهار استفاده کرد که باتری را از ۲۰ به ۸۰ درصد شارژ میرسانند. برای مکانهای دورافتاده نیز، ولوو یک سیستم تأمین انرژی قابل حمل با نام PU500 طراحی کرده که به عنوان یک ایستگاه شارژ مرکزی عمل میکند.
آیا این آینده ساخت و ساز است؟ شاید هنوز برای پاسخ قطعی زود باشد، اما پروژه ولوو نشان داد که تغییر از سوختهای فسیلی به انرژی برق در این صنعت نیز یک گام قدرتمند و منطقی است.